Broer jarig, Maria Hemelvaart en nog steeds geen beer gezien.

15 augustus 2015 - Edson, Canada

Zaterdag 15 augustus 2015.
Het is 07.00 uur in Whistlers (Jasper National Park) en we hebben een verdomd koude nacht achter de rug. Gelukkig dat er twee dekbedden bij de kaboutercamperinventaris horen. De regen heeft ervoor gezorgd dat de omgeving er fris en groen bij ligt en het ruikt heerlijk naar dennenbomen. Ook vanmorgen is het weer take it easy om zo lang mogelijk te genieten van de rust en de mooie omgeving waar we ons in bevinden. We hebben tot 11.00 uur de tijd want dan worden we geacht de campground te verlaten. We hebben tot nu toe nog geen beer gezien.
Het is Maria Hemelvaart maar het is vooral de dag dat mijn lieve broer jarig is. Het is al weer 52 jaar geleden dat ik na 8,5 jaar niet meer het enige kind in huis was. Zoals meestal op zijn verjaardag wordt het een telefonische felicitatie vanuit onze vakantieverblijfplaats. Zo ook vandaag. In Whistlers is het echter niet mogelijk om contact met de buitenwereld te krijgen, dus straks in de bewoonde wereld maar eens proberen of het wel lukt. 11.00 uur, de hoogste tijd om te starten met de kaboutercampervertrekklaarmaakwerzaamheden. Op naar Jasper!
We verlaten onze mooie plek en rijden richting de uitgang. Dan staan we ineens oog in oog met een viertal herten van het type mule deer. Twee van de dieren dragen een zenderband om de hals. Uiteraard is dit een fotomoment want zoveel loslopende wilde dieren hebben we tot nu toe nog niet gezien. Behalve dan de squirls en de plaatselijke marmotten die whistlers genoemd worden vanwege het fluitende geluid dat ze maken.
Dat is waarschijnlijk om toeristen zoals wij op het verkeerde been te zetten zodat deze denken dat het fluiten veroorzaakt wordt door vreemde vogels.
Foto's zijn gemaakt en dan is het toch echt op naar Jasper!
Jasper is een typisch toeristenplaatsje maar ach, je bent hier nu eenmaal en dan bekijk je het ook. We parkeren DCV netjes op de parkeerplaats en voordat we op pad gaan wordt er eerst naar huis gebeld om het feestvarken te feliciteren. Ook nu weer fijn om een vertrouwde stem aan de andere kant van de lijn te horen en even bij te kletsen.
Dan is het tijd om de benen te strekken, de souvenirwinkeltjes met hun afschuwelijke prullaria van binnen te bekijken om vervolgens niks te kopen en in de plaatselijke horeca op zoek te gaan naar een kop koffie. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk vinden we een geschikte horecagelegenheid, nl. de Jasper Brewing Company. Ze hebben er goeie koffie. En omdat we er nu toch zijn en de gelegenheid zich voordoet en gewoon omdat het kan bestellen we maar gelijk een hamburger. Voeg daarbij het feit dat het internet hier vrij aardig functioneert en dan zit je hier al gauw ruim anderhalf uur. En wat de koffie betreft: hier is het (voor de prijs van 1 kop) refill tot je zegt dat je genoeg hebt. Kan de Nederlandse horeca nog wat van leren.
Jasper, we hebben het wel gezien en zoeken ons transportmiddel op zodat we onze weg oostwaarts kunnen vervolgen over de Yellowhead Highway die ons vandaag brengt tot Edson. Het is zo'n typische rechtdoor, rechtaan weg waar niet al te veel spannende dingen te zien zijn. Maar gelukkig hebben we "Elvis Radio live from Graceland in Memphis, Tennessee" die ervoor zorgt dat het al met al een heel erg leuke rit is. Morgen, de 16e augustus, is de sterfdag van the King en elk jaar wordt Graceland dan overspoelt met duizenden fans en is -meer nog dan de rest van het jaar- een absolute bedevaartplaats. "We celebrate the life and the legacy of Elvis Presley."
Ach ja, eenmaal fan van Elvis, altijd fan van Elvis!
We arriveren in Edson waar zich het grootste gas- en olieveld van Canada bevindt. We hebben TomTom voorzien van allerlei campgroundinfo en de campground van onze eerste keuze boven aan het lijstje gezet. Om de een of andere wazige reden komen we echter bij een andere terecht, nl. de Edson RV Park en Campground. Een typische plek, zeker vergeleken met de laatste twee plekken waar we hebben overnacht. Lei gaat naar de office. Eerst wordt er betaald en dan pas word er gevraagd naar naam, adres, etc. AAA-korting? Doet men niet aan mee! Seniorenkorting? Uiteraard! 6 Dollar in the pocket gehouden. Het lijkt er op dat we ons bevinden temidden van olieboorders. Er staan heel veel grote trailers, met de bijbehorende pick-ups en het lijkt  alsof ze er permanent staan, gezien de enorme gastanks, stoelen, bbq's, houtblokken etc. die zich rondom de "homes" bevinden.  Maar geen mens te zien. In de wasruimte (laundryroom) hangt een briefje waarop staat dat er geen overalls met olievlekken in de wasmachines mogen worden gegooid. Als men olievlekken wil verwijderen dan dient men dit te doen in de local laundrey in het dorp waar ze speciaal hiervoor bestemde wasmachines hebben.
Maar omdat wij geen olievlekken in onze laundrey hebben mogen wij dus gewoon ons wasje draaien. 3 dollar = wassen / 2 dollar = drogen. Komen die seniorenkortingsdollars toch nog goed van pas. We nemen meteen even een kijkje in de doucheruimtes om te checken hoe ze er bij liggen. Best goed en best proper. In de damesdoucheruimte hangt op de spiegel een briefje met de waarschuwing dat er op 9 mei een grizzly gesignaleerd is op zo'n 1/4 km afstand in de omgeving van de   golfcourse. Oppassen geblazen dus want de golfcourse grenst aan de campground. Hoewel, 9 mei.......

1. Ted van eerdewijk:
    17 augustus 2015
    Maandagmorgen en ik wacht wanneer het nu eindelijk ophouwtmet regenen gisteren werd zelfs het paradefeest afgelast vanwege de nattigheid drama hè ? Hier wel geen beren en ander wild gedierte maar dit weer moet nu ook te lang duren saai!!!! Het was weer een leuk verhaal.LFS !!