Mondmaskers en surfers

14 januari 2022 - Benalmádena, Spanje

Vrijdag 14 januari 2022

In eerste instantie begint de ochtend zonnig, weliswaar een enkel wolkje maar dat mag geen naam hebben. Dat heeft het dus ook niet.

We dalen af naar de ontbijtzaal waar het iets drukker is dan de afgelopen twee dagen het geval was. Er is gisteren nl. weer een groep jeugdige voetballers neergestreken in het hotel. De groep die er was toen we hier arriveerden is twee dagen geleden vertrokken, maar nu is er dus weer verse aanvoer. Het zijn Nederlanders uit Nootdorp die hier op trainingskamp zijn. In de lobby van het hotel staat een groot reclamebanier van “trainingskampen.nl” en dat verklaart de aanwezigheid van deze groepen. Maar de oppervlakte van het restaurant is dusdanig groot dat we zonder moeite een tamelijk rustige plek vinden.  Tijdens het ontbijt maken we het plan de campagne voor vandaag op. Het is markt in Benalmádena en omdat een markt over het algemeen het bezoeken zeker waard is besluiten we om een voettocht richting de mercadillo te maken. Dat alles natuurlijk in het kader van bewegen maar ook omdat de afstand nou niet echt de moeite waard is om hiervoor de auto uit zijn slaap te halen.

Het is een fikse wandeling bergopwaarts en het is in eerste instantie een beetje frisser dan verwacht. Na ruim een half uur klimmen arriveren we bij het treinstation en van hieruit is het nog een paar minuten lopen om op de plaats van bestemming te komen. De combinatie “met een mondkapje op je gezicht een half uur bergopwaarts lopen” is nou niet bepaald een aangename. Het is gewoon een ontzettend vervelende. Ik heb er tamelijk veel last van en regelmatig doe ik het ding af zodat ik een fikse teug frisse lucht naar binnen kan krijgen. Maar daarna gaat het masker weer op want we zijn tenslotte hier te gast en als gast behoor je je aan te passen en je te houden aan de regels van het land. Het Spaanse corona straatbeeld is momenteel: jong en oud, Spanjaard en toerist, allemaal dragen ze een mondmasker. En het moet gezegd worden, je raakt er wel aan gewend.

De markt is nou niet wat je noemt bijzonder. Eigenlijk stelt het allemaal niet zo heel veel voor. Het overgrote aanbod bestaat uit groente (heeeeele dikke tomaten en heeeeele dikke radijsjes), fruit, ondergoed van het type vooroorlogs, schoenen, helende stenen, “merk”horloges, planten voor binnen en buiten, kleding van het soort “daar loop ik dus echt niet in”, en -niet onbelangrijk- mondmaskers, mondmaskers, mondmaskers. In allerlei soorten en kleuren. De mondmaskerhandel is hier booming business en de mondmaskerverkopers doen goede zaken. Ze verdienen ook aan ons want wij schaffen 10 grijze exemplaren van het type Spaans-mondmasker-made-in-China aan.

We houden de mercadillo voor gezien en gaan terug richting de hoofdstraat waar we neerstrijken op een terras voor, jawel, dos cafés con leche. Na die enerverende wandeling en die indrukwekkende marktervaring hebben we dit wel verdiend. We zitten eerste rang en kunnen de voorbijtrekkende Spanjaarden en toeristen goed observeren. Want dit is natuurlijk wel de bedoeling van het dos cafés con leche drinken op een Spaans terras. Omdat we hier niet de hele middag kunnen blijven zitten betalen we de cuenta (€2,00 totaal!) en gaan we weer eens op weg. Al winkels van de buitenkant bekijkend (en heel af en toe eentje van de binnenkant om dan snel tot de conclusie te komen dat we hier geen euro’s achter zullen laten) verlaten we de hoofdstraat en wandelen we via een heeeele grote omweg terug richting Benalmádena Costa. Bij de plaatselijke DIA schaffen we nog een paar flessen (slobber)wijn aan want je moet natuurlijk wel maximaal profiteren van het feit dat hier de wijn geen drol kost.

Eenmaal in het hotel komen we op het balkon een uurtje bij van alle indrukken en vermoeienissen en besluiten daarna nog een laat-in-de-middag-strandwandeling te maken want de zon laat zich nog even op haar mooist zien. Ook vandaag liggen er weer heel veel Spaanse surfers in het water die de hoge golven te lijf gaan. In een hoekje aan het einde van de baai krijgen jeugdige surfers les van routiniers. De jeugd mag niet voorbij een bepaalde lijn die gemarkeerd is met boeien komen . Veiligheid voor alles is het devies.

Het is mooi geweest voor vandaag en we wandelen terug richting de trap met heel veel treden omhoog die ons weer naar het hotel leidt. Over een uurtje staat het dinerbuffet weer klaar voor ons.

We hebben vandaag 20.443 stappen gemaakt en zijn hierover dik, dik tevreden.

1. Joep:
    16 januari 2022
    "Want we zijn tenslotte hier te gast en als gast behoor je je aan te passen en je te houden aan de regels van het land". Met die regel ben ik het helemaal mee eens. Op mijn reizen zie ik vaak mensen half ontbloot of met bierflesje gewoon over de straat lopen, zich totaal niets aantrekkend over de zeden en gebruiken van het land. Geniet van jullie "kleine vakantie".
  2. Tom Posno:
    16 januari 2022
    Ha Sonja en Lei,
    Jullie worden niet arm door het drinken van een kop koffie; wat een prijzen!!
    Je geeft weer op jouw eigen manier, Sonja, een gekleurde beschrijving van de markt en wat je daar allemaal wel (en niet!) kunt krijgen!
    Superleuke verhalen, weer!
    Geniet volop!