Pueblo’s

12 januari 2022 - Benalmádena, Spanje

Woensdag 12 januari 2022

Zoals al aangekondigd werd op diverse weerberichtkanalen is het vanmorgen niet zo zonnig als we eigenlijk al gewend zijn. Het is gewoon bewolkt en best wel frisjes. Daarom besluiten we om na het ontbijt TomTom te programmeren en via een toeristische route de bergen in te rijden naar Benalmádena Pueblo.

Alvorens we Corsa van de hotelparkeerplaats kunnen rijden moeten we eerst de tot nu toe verschuldigde parkeerpenningen voldoen bij de jongeman aan de receptiebalie. Nadat we dat gedaan hebben krijgen we een vrijbriefje en kunnen we op weg. Ondertussen valt er een beetje regen. Hoe dan ook, wij zitten droog.

Thuis zijn we gewend aan het rijden in onze Suzuki Splash dus het is eventjes wennen aan deze (spiksplinternieuwe) Opel Corsa met pas 8500 km op de teller. Hij is wat breder maar wat vooral anders is is de lage zit. Zeker als je bergopwaarts rijdt is het zicht beduidend minder goed dan dat in onze trouwe Splash. Goed uitkijken is het devies.

We rijden via Benalmádena centrum vervolgens over een slingerende bergweg richting “Pueblo” en daar aangekomen zoeken we naar een parkeerplek. We volgen een aantal malen het blauwe bord met witte P maar telkens is de bewuste plek overvol (de plekken zijn ook niet al te groot dus vol zijn ze al gauw). De straatjes zijn niet al te breed maar ze zijn gelukkig vaak in één richting toegankelijk (pffffff). Na een minuut of tien vinden we het welletjes en rijden we Pueblo uit. Een goed idee want een stukje buiten het centrum zijn langs de weg voldoende parkeerplekken. Parkeren maar, jassen aan, paraplu ☔️ mee en stappen maken terug richting het centrum van Pueblo. We volgen de veilige-wandelweg-naar-school die via gele pijlen in de vorm van een potlood ✏️ op de stoep is aangegeven. Zo kunnen de niños y niñas op een veilige wijze naar school lopen. En wij ook, alleen gaan wij niet naar school maar gaan we op zoek naar een etablissement waar koffie verkrijgbaar is en waar we “al baño” kunnen gaan. Dat is niet zo moeilijk want zoals gewoonlijk ligt er aan mainstreet altijd wel het een en ander. Aan de Plaza Alguacil is Churros & You de eerste uitspanning die op ons pad komt dus daar gaan we naar binnen. Het tafeltje meteen naast de deur is van het type klein en natuurlijk kies ik de stoel die het meeste wiebelt. Rustig blijven zitten is dus het devies. We bestellen dos cafes con leche en vervolgens is het de lokale bevolking, die even binnenloopt om koffie (al of niet met churros) te nuttigen, observeren. Het is een kakofonie van geluiden. Koffiemachines, melkopschuimers, druk pratende Spanjaarden, en dat alles in een ruimte van alleen maar harde materialen. Voor je rust moet je hier duidelijk niet zijn. Een ding is wel heel erg opvallend en dat zijn enkele palomas die gewoon in en uitlopen en de churroskruimels, die regelmatig op de grond vallen, met smaak verorberen. Het is op een gegeven moment zelfs zo dat de churrosbakker zijn churrosbakkerruimte niet in kan gaan omdat er een paloma rondvliegt. Wij zijn blij dat we het alleen bij koffie houden. Smerige palomas. Bah!

We rekenen af en gaan op weg om het plaatsje te bekijken. De paraplu kan in de tas blijven want ondertussen is het (gelukkig) droog. De kleine, slingerende straatjes met witte huisjes en vrolijk gekleurde bloempotten nodigen uit om er doorheen te wandelen. Dikke sinaasappelen hangen aan de bomen en op veel plekken hangt nog de kerstversiering. Her en der staan nog kerstbomen in allerlei soorten en maten. We komen uit bij de wat hoger gelegen Iglesia Santo Domingo de Guzman van waaruit we een prachtig uitzicht hebben op de Jardines del Muro. We zien zelfs in de verte de playa liggen en als we goed kijken ook ons hotel. Genieten! Vervolgens nog even wat struinen door de straatjes en dan nemen we weer de veilige wandelweg terug richting de plaats waar Corsa ons staat op te wachten.

Omdat het nog vrij vroeg op de dag is besluiten we om richting Mijas Pueblo te rijden. Daar zijn we een aantal jaren geleden ook al eens geweest maar het is zo’n leuk plaatsje dat een hernieuwde kennismaking geen enkel probleem is, verre van dat zelfs.

We parkeren in de grote parkeergarage op de 1e verdieping en dan nemen we de lift naar de 10e verdieping. We komen uit op de Plaza Virgen de la Peña, waar zich de plaatselijke VVV bevindt en waar ook de ezeltaxis staan. In de zomer duidelijk te ruiken, maar nu niet. Er is ook geen enkele toerist die nu gebruik maakt van dit vervoermiddel. Sowieso zijn er praktisch geen toeristen en de winkeliers die allerlei prullaria proberen te verkopen hangen en staan in de deuropening van hun nering en hopen op klandizie. Bij de señora van de VVV ga ik informeren of zij wellicht nog wat leuke ideeën heeft wat betreft descubriendo el entorno. Dat heeft ze wel en met een dikke pak folders en heel veel nuttige informatie kom ik weer buiten. Ik besluit om het materiaal even in de auto te leggen en Lei blijft boven wachten. Ik neem de lift naar beneden (maar niet de juiste) en als ik beneden kom (op etage 0) komt de omgeving me niet echt bekend voor. Van hieruit kom ik dus niet te voet op etage 1. Dus terug de lift in naar boven en dan de andere lift weer naar beneden nemen. Spullen in de auto en weer terug naar boven. Ondertussen heeft Lei al de nodige foto’s gemaakt.

We gaan vervolgens maar weer eens flink aan de wandel. Het is vrij pittig want het hoogteverschil is aanzienlijk. Maar we zijn langzamerhand wel gewend geraakt aan het bewegen dus problemen levert dit niet op. Wat het wel oplevert zijn mooie vergezichten en mooie plaatjes. Stuk voor stuk cadeautjes. Ook hier is de kerstversiering nog alom aanwezig. Na deze hernieuwde kennismaking is het tijd om terug te keren naar Benalmádena en zoeken we Corsa weer op. Maar eerst even de parkeerkosten voldoen. Zegge en schrijven €1,00

We rijden terug via Fuengirola, een plaatsje waar we een aantal jaren geleden een week hebben verbleven tijdens de Vastelaovesvekansie. Een herkenbare omgeving.

Via de kustweg komen we weer terug in Benalmádena en gaan we nog even shoppen bij de plaatselijke Lidl. We slaan wat flessen (slobber)wijn in. We doen gek en kopen een fles van €1,39 maar ook duurdere van €1,85 en om het feest helemaal compleet te maken ook nog eentje van €1,95 Jazeker, het mag wat kosten! Omdat we niet alleen op wijn kunnen leven doen we, in het kader van de goede gezondheid, ook nog 6 flessen water (à 1 1/2 ltr) in het winkelwagentje. Hoppa! €0,18 per fles!

Met boodschappen en foldermateriaal gaan we terug naar het hotel. Snel de spullen opbergen en omdat het weer ondertussen heel erg verbeterd is en de zon uitbundig schijnt gaan we weer snel naar buiten. Wandelen maar! Over de boardwalk  langs de onstuimige zee richting de jachthaven. In het water ligt een aantal windsurfende Spanjaarden. Ze hebben de tijd van hun leven en ze blijven onvermoeibaar surfen op de golven van de Middellandse Zee. Daredevils. We aanschouwen dit spektakel een tijdje om vervolgens weer terug naar het hotel te lopen over de boulevard. Het grote genieten!!

Ondanks dat we met de auto op weg zijn geweest hebben we toch nog bijna 15.000 stappen gezet vandaag.

Donderdag 13 januari 2022

Ook vandaag begint de dag onstuimig. Een flinke wind waait door de palmbomen 🌴 en er is een behoorlijke golfslag. Maar het is droog en volgens de lokale weersvoorspeller, de Spaanse Theo van Rensen, blijft het dat ook de hele dag en dus is het motto “de paden op de lanen in”. We gaan te voet richting Benalmádena centrum.

Vanaf het hotel gaan we in noordelijke richting bergopwaarts. Dat is heel even op gang komen want bergopwaarts lopen is toch van een andere categorie dan over de boardwalk en de boulevard langs de Middellandse Zee lopen. Maar we hebben het ritme vrij snel in de benen.

We denken dat we dezelfde weg afleggen als gisteren met de auto. Dat denken we dus. Maar op een gegeven ogenblik lopen we door een straat die we in onze beleving gisteren niet zijn tegengekomen. Gewoon stug doorlopen en dan komen we uiteindelijk vast en zeker in het centrum. En aldus geschiedde.

Een levendige hoofdstraat die richting het station gaat met aan weerskanten winkels en restaurantjes c.q. koffietentjes. Gezellige zijstraatjes en terrasjes, veel terrasjes. Het is ondertussen wel tijd geworden voor een koffie- en plaspauze en omdat het tenslotte begin januari en hartje winter is gaan we lekker op een terras zitten. Dos cafés con leche por favor.

Niks leukers dan op een terras zitten en observar a la gente. En dat doen we dus ook. Maar we kunnen hier niet eeuwig blijven zitten en na het visita al baño vragen we de cuenta, rekenen we af en vervolgen we onze ontdekkingstocht.

We lopen even de plaatselijke iglesia binnen en wandelen dan verder. In een van de vele zijstraatjes doen we goede zaken bij een schoenwinkel. Met andere woorden, we ondersteunen de locale middenstand. Normaliter zouden we dat thuis doen (de locale middenstand ondersteunen) maar we zijn nou eenmaal niet thuis en eerlijk is eerlijk, we zouden een dief van onze eigen portemonnee zijn als we deze transactie (3 paar schoenen!) hier niet zouden hebben afgesloten. Een paar dagen geleden is hier de uitverkoop begonnen en op elke winkelruit staat met grote letters “rebajas”. Heeeeeel interessant!

Na verloop van tijd vinden we het welletjes en beginnen we aan de terugreis. We dalen af richting Benalmádena Costa. Onderweg komen we een Hindoetempel tegen en een grote parkeerplaats waar veel campers staan. Bij het zien van de campers dwalen onze gedachten af naar de aanstaande campertrip door Canada 🇨🇦 die we, samen met onze vrienden Marian en Mart, in mei van dit jaar gaan ondernemen.  Maar zover is het (helaas) nog niet. Nu is het eerst genieten geblazen in Spanje 🇪🇸.

Onze afdaling naar de Costa gaat onder andere via het Parque La Paloma. Een mooie groene oase met, hoe kan het ook anders, de nodige palomas. Zelfs una paloma blanca. Maar niet alleen palomas, ook heel veel kleine groene papegaaien 🦜die een enorm kabaal maken.

Aangekomen bij de Costa besluiten we nog een extra rondje te wandelen en dat doen we over de boulevard. Over het strand is geen optie want het is vloed en er staat een behoorlijke wind die ervoor zorgt dat er grote golven op de Costa afkomen. Dat betekent dus geen schelpen zoeken vandaag. Morgen dan maar weer.

De route gaat tot aan de jachthaven en dan voorbij de Torre Vigia linksaf in de richting van de hoofdstraat, de Avenida Antonio Machado. Nog even een koffiestop in een alleraardigste plaatselijke horecagelegenheid en dan op naar het hotel.

Het is mooi geweest voor vandaag en de stappenteller staat op 12.285

We zijn tevreden.

1. Sanne Stevens:
    13 januari 2022
    Wat leuk om jullie avonturen weer te kunnen volgen! Geniet, wij gaan eindelijk weer in augustus richting Andalusië!
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    14 januari 2022
    Alwaer met plezeer gelaeze. Fijne vekansie
    nog.
  3. Tom Posno:
    14 januari 2022
    Jullie zijn behoorlijk sportief bezig en dus gezond!
    Wat kun je het toch leuk beschrijven, Sonja, ik zie het allemaal voor me!!
    Te gek wat de prijzen zijn van flessen water en ook van wijn!
    Geniet er van en ik ben alweer benieuwd naar jullie volgende belevenissen!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  4. Ad en Marij:
    14 januari 2022
    Erg leuk om jullie vakantie te kunnen volgen.
    Veel plezier nog.
  5. Frans en Nel Boots:
    14 januari 2022
    Wat 'n ontzettend leuk reisverslag.
    Onze complimenten voor je schrijftalent Sonja.
    Geniet er van, hier is het grauw en grijs maar......er komen versoepelingen aan!
  6. Marian en Herm:
    14 januari 2022
    Wat leuk ôg verslaag en alle prachtige foto's, brink mich auk nog herinneringe, mien pap en mam ziën dao in 1974 gewaes op eur ierste boetelandse reis, met name in Mijas en Fuerta Ventura as ik ut good zeg!! Erg leuk, geneet vaerder volop!!
  7. Nel en Jan smolenaars:
    14 januari 2022
    Geweldig reisverslag. Dit kun je als de beste 👍. Heel veel plezier en we zien weer uit naar het volgende reisverslag