Water, Poutine en Sikhs

25 april 2024 - Niagara Falls, Canada

Donderdag 25 april 2024

Vandaag staat het bezoek aan de Niagara Falls op de planning. We gaan met de bus 🚌 die pal tegenover de camping stopt en ons in 25 minuten naar de Falls brengt.

Busstop
Ondanks dat we dit wereldwonder al eens hebben bezocht blijft het een ongelooflijk indrukwekkend schouwspel. Al dat water dat maar blijft komen en zich met enorm geweld naar beneden stort. Er komt geen einde aan.

Water(damp)
Wikipedia zegt:  “De Niagarawatervallen (Engels: Niagara Falls, Frans: Chutes du Niagara) behoren tot de grootste en bekendste watervallen ter wereld. De waterval bestaat uit drie delen: de Horseshoe Falls, de American Falls en de Bridal Veil Falls. Ze liggen op de grens tussen de Verenigde Staten en Canada tussen de gelijknamige steden Niagara Falls in de Amerikaanse staat New York en Niagara Falls in de Canadese provincie Ontario. De steden zijn verbonden door de Rainbow Bridge, een brug over de rivier de Niagara, stroomafwaarts van de watervallen.”

Tja….
Wat het weer betreft is het vandaag de perfecte dag om de Falls te bewonderen. De zon☀️ schijnt en het is praktisch windstil. Alleen als we voorbij de Horseshoe Falls lopen worden we z…..nat door al het opspattende water. Er hangt een gigantische waterwolk boven de afgrond die ook nog eens zorgt voor een fiks windje. Het lijkt alsof je door de regen 🌧️ loopt. Het zijn maar 100 meter maar toch…. Horseshoe Falls
Uiteraard worden er weer veel te veel foto’s gemaakt maar telkens weer is het uitzicht overweldigend.  Rainbowbridge
Aan de overkant liggen de Verenigde Staten 🇺🇸 en op de brug die Canada 🇨🇦 verbindt met de USA 🇺🇸 staat het grensoverschrijdende verkeer muurvast. Het is de bedoeling dat we morgen hier de grens oversteken maar omdat we verwachten dat het morgen wellicht nog drukker zal zijn vanwege het naderende weekend besluiten we de route om te gooien en een andere grensovergang te nemen. Maar dat is morgen. Maid of the Mist
Beneden ons zien we de toeristen, gehuld in blauwe plastic poncho’s, dobberen in de “Maid of the Mist”. De boot die recht op de Horseshoe Falls afgaat om vervolgens vlak voor het neerstortende water om te keren. Iedereen is (uiteraard) klets- en kletsnat. De poncho’s zijn niet overbodig.Daredevil
Vanaf een platform suizen diehards met 70km per uur aan een zipline naar beneden.
We steken de weg over en gaan naar Clifton Hill, “The Street of Fun, offering year-round entertainment and excitement for all ages”. Het is maar net wat je onder “excitement” verstaat. Het is een aaneenschakeling van lawaaierige kermisattracties, spookhuizen, (fastfood)eetgelegenheden, een reuzenrad, souvenierwinkels en meer van dat voor ons niet interessant entertainment.
We laten de Hill voor wat het is en dalen af richting het Queen Victoria Park. Een prachtig park dat tot in de puntjes wordt onderhouden. De tulpen🌷 en narcissen🌼 staan in volle bloei. We wandelen op ons gemak, met constant zicht op de watervallen, door het park richting de Skylon Tower. We gaan de hoogte in. Skylon Tower & the Clock
De buitenlift brengt ons tot op 236 meter hoogte. Van hieruit hebben we een fantastisch, adembenemend uitzicht over het hele gebied. Maid of the Mist in de Horseshoe Falls American Falls
Nadat we een paar rondjes hebben gemaakt gaan we weer naar beneden. Het is tijd geworden om een eetgelegenheid op te zoeken, want al die indrukken maken dorstig en hongerig. We gaan naar Jimmy Buffett’s Margaritaville voor Poutine en bier.Pitstop
“Poutine is een gerecht bestaande uit friet bedekt met stukjes wrongel, gedrenkt in jus en eventueel nog extra ingrediënten. Het is een typisch Canadees gerecht en het geniet vooral grote populariteit in Quebec waar het wordt gezien als het nationale gerecht.”Poutine
Na dit culinaire intermezzo is het langzamerhand tijd geworden om de bus 🚌 terug naar de camping te nemen. De bushalte is tegenover Jimmy Buffett dus dat is mooi meegenomen.

Er wonen hier in de omgeving veel Sikhs. Dat viel ons gisteren al op toen we boodschappen deden in de supermarkt maar ook nu in de bus zitten veel mannen met tulbanden en duidelijk Indiase roots. En zo’n 20 meter vanaf de camping ligt een grote Sikh-tempel.

Na een half uurtje rijden zijn we weer thuis en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde, mooie dag. Een dag met veel water en veel indrukken.
Morgen verlaten we Canada 🇨🇦 en gaan we naar de USA 🇺🇸.

1. Anneke:
    27 april 2024
    Prachtig. Ongeluifelijk det det water maar oneindig blief struime. Geneet drvan😘
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    🇨🇦☔📸👍
  4. Tom Posno:
    28 april 2024
    Hey Sonja en Lei,
    Natuurlijk heb ik gehoord van de Niagara-falls, maar dat het zo indrukwekkend is, gezien jullie beschrijvingen en foto’s, wist ik niet.
    Logisch, dat jullie hier een dag voor uit hebben getrokken.
    En ook een behoorlijk natte bedoening, waar je je (terecht) op moet kleden!
    Wat een prachtige foto’s, indrukwekkend hoor, met name die vanuit het hoge punt waarvandaan je een schitterend over- en uitzicht hebt!
    Genieten!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.

Jouw reactie