De dag van vertrek.

3 januari 2024 - Venlo, Nederland

Dinsdag 02 januari 2024.
De dag van afscheid nemen van New York is aangebroken helaas.
De laatste spulletjes gaan in koffer nr.2 en we maken de restjes die in de koelkast liggen op. Nog even de afwas doen en de vuilniszak wegbrengen. Mr.Melzer is, zoals hij al in de mail heeft aangekondigd, om 10.00 uur aanwezig en is druk bezig met de contractor die een behoorlijk aantal emmers met verf of ander materiaal in de hal heeft gezet. Blijkbaar moet er een flinke klus worden geklaard.
Nadat we een laatste controleronde hebben gemaakt door het appartement is het tijd om te vertrekken. We leveren de sleutels van de woning in bij Mr.Melzer en bedanken hem voor de goede zorgen. Hij informeert of we de kaart die hij voor ons op tafel had gelegd twee weken geleden leuk vonden. Absolutely! Die komt thuis aan onze vakantieherinneringenmuur te hangen en ik beloof hem hiervan een foto te sturen. Hopefully we’ll see eachother in 5 years. Fingers crossed. Hij wenst ons nogmaals een happy New Year and good health. Thank you, bye!
Het is 10.30 uur.

Startklaar
Als we buiten komen schijnt de zon weer uitbundig. Een prachtige winterdag. De laatste tocht richting het station 15th Street/Prospect Park is begonnen. Een van de buren is zijn huisvuil buiten aan het ordenen. Hier is het heel gewoon om daags voordat het huisvuil wordt opgehaald spullen die nog bruikbaar en niet stuk zijn buiten te zetten (soms met een briefje waarop staat “for free” of “is still working”) en diegene die het kan gebruiken mag het meenemen. De buurman heeft dit ook gedaan maar niet alles heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Daarom is hij het nu definitief aan het opruimen. Als we voorbijlopen roept hij enthousiast “Have a safe trip home!” Wij uiteraard “Thank you! Happy New Year!” Hij vraagt of we a good time hebben gehad en wij beamen dat met een we had a great time! Hij zegt dat we zeker terug moeten komen. Ach, wie weet.
In Windsor Place komen een meneer en mevrouw terug van het boodschappen doen en gaan naar binnen in een van de huizen die we al een paar keer op de foto hebben gezet. Ik complimenteer hen met hun zo feestelijk versierde huis. Ze zijn er erg trots op en we maken een gezellig praatje. Waar we vandaan komen uiteraard en of we hier familie hebben wonen, etc. Zij zijn een aantal jaren geleden in Amsterdam geweest toen ze daar op de boot zijn gestapt voor de start van een cruise. We nemen afscheid en ze wensen ons een safe trip home. Verder maar weer op weg naar het station.
We sjouwen de bagage de trappen af en swipen voor de laatste keer onze oude-van-dagen-metro-kortingskaart. Dit keer wachten we op de G-train die al vrij snel arriveert. Het is erg rustig in de trein. Op weg naar JFK in de G-train In de G-train
Bij station Hoyt-Schermerhorn stappen we over in de A-train richting Howard Beach, het station waar we vervolgens over kunnen stappen op de JFK-AirTrain. In de A-train is het beduidend drukker, veel mensen met koffers, allemaal op weg naar de airport. Gelukkig is het een express-train die er een behoorlijke vaart in heeft zodat we na een half uurtje zijn gearriveerd bij de AirTrain. Nog even deze horde nemen en dan zijn we op de airport waar we uitstappen bij terminal 4.  Howard Beach Station op een stralende wintermorgen
Het is 12.15 uur.
Al vrij snel hebben we de incheckbalie gevonden van KLM/Delta. Hier kun je in de lange rij wachtenden gaan staan om in te checken bij een juffrouw en je koffers af te geven óf je gaat e.e.a. zelf regelen bij een van de vele computers die hier staan. Wij kiezen voor optie 2, lekker doe-het-zelven. Resultaat; de instapkaarten rollen uit de machine én de bagagelabels die we aan onze koffers moeten bevestigen. Piece of cake. Dan naar de balie om de koffers af te geven aan twee stoere koffers-in-ontvangst-nemers en that’s it! Vervolgens gaan we richting de security waar we aansluiten in de lange, lange, lange rij wachtenden. Via de bekende pretparkwachtrijmethode lopen we telkens zo’n 200 meter, gaan we “de hoek om” en lopen we weer 200 meter terug. En dat vier(!) keer. Dan zijn we bij een juffrouw die de paspoortcontrole uitvoert d.m.v. het maken van een foto en deze vervolgens vergelijkt met het plaatje in het paspoort. Als deze twee overeenkomen mogen we door naar de volgende afdeling, de alles-in-de-bakken-doen afdeling. Altijd fun😳. Jassen, tassen, iPad, broekriem, schoenen etc. in de bakken, zelf onder ‘t páörtje doorlopen en dan weer schoenen aan en goed controleren of we alle spullen terug hebben. Zo, dat hebben we achter de rug. Het is ondertussen 14.00 uur, tijd voor (gloeiendhete) koffie! En mensen kijken. Kersbaum op JFK AirPort
Daarna wat rondlopen en kijken wat er zoal in de winkels te koop is. Best veel. We scoren zelfs nog twee sweatshirts én in de sale (-70%🥳) een glitterkerstbal met Amerikaanse vlag alsmede een NY-kerstboomhanger. We gaan maar eens richting Gate B26 waarvandaan de blauwe KLM-vogel om 17.50 uur zal vertrekken. Drie kwartier vóór vertrek begint de instapprocedure. Eerst de mensen die hulpbehoevend zijn, dan de gezinnen met kleine kinderen, vervolgens de businessclass-people en dan de rest. Wij moeten in zone 5 gaan staan volgens onze instapkaart. Sunset en de blauwe vogel ✈️
Op een gegeven moment komt er een mevrouw in KLM-shirt naar ons toe en zegt: “Hi you two young people😍, come with me!” Wie wij? Yes, wij dus. Wij lopen met haar mee naar voren en dan zegt ze: “You go!” en ze wijst naar een juffrouw achter een schermpje. Daar wordt ons gezicht supersnel gecontroleerd aan de hand van de eerder gemaakte foto bij de paspoortcontrole en kunnen we doorlopen naar de ingang van het vliegtuig✈️. We zijn blij verrast met deze gang van zaken en hebben geen idee waarom die mevrouw juist ons uit de rij heeft gehaald. Hoe dan ook, we zijn binnen. We zitten weer bij de nooduitgang en hebben niemand voor ons zitten, alleen maar veel beenruimte. In tegenstelling tot de heenreis zit er nu wel een medereiziger naast ons. Een jonge Amerikaanse knul die gedurende de vlucht voornamelijk slaapt. Geen lastpak, integendeel.
Om ongeveer 18.00 uur gaan we de lucht in en begint de 6 1/2 uur durende vlucht naar Amsterdam. Zoals altijd het geval is bij KLM is de verzorging uitstekend en de bemanning uitermate vriendelijk én geïnteresseerd. Absoluut niks, maar dan ook niks te klagen.
De verwachte aankomsttijd op Schiphol is woensdagochtend 03 januari 2024 om 06.35 uur. Voor ons gevoel is het dan 00.35 uur🥱. De gezagvoerder houdt zich netjes aan de planning en met een beetje moeite vanwege de laatste stuiptrekkingen van storm Henk raken we om 06.35 uur de vaderlandse bodem. Touchdown! Nog even een korte rit taxiën naar de slurf en dan kunnen we aanstalten maken om het toestel te verlaten. We nemen afscheid van de vriendelijke dames van de bemanning en van onze neighbour en gaan op weg naar bagageband 15. Altijd weer spannend of en wanneer je koffers over de band komen rollen. Terwijl Leo postvat naast de band ga ik online treinkaartjes regelen bij onze vrienden van de NS. Uiteindelijk komen beide koffers 🧳 🧳 toch nog vrij snel aanrollen en na het afhandelen van de financiële verplichtingen staan ook de treinkaartjes gauw genoeg in de NS-app. In vergelijking met de gunstige prijzen die we hebben moeten betalen voor het OV in New York betalen we hier vandaag de Hollywoodprijs💰.
We nemen de trein van 07.48 uur richting our hometown Venlo. Het laatste traject van deze reisdag. Om 09.58 uur zien we weer truuk, truuk in ‘t Stedje.
Nog 10 minuutjes lopen en dan steken we de sleutel in het slot van de voordeur. Thuis!
In totaal hebben we deze reisdag/nacht toch nog 9300 stappen gemaakt vanaf het vertrek in stralend zonnig Brooklyn tot de thuiskomst in miezerig en druilerig Venlo.Weer thuis, dus…….regen, regen, regen

Onze vijfjaarlijkse ChristmasTrip naar New York is weer ten einde.
✅2003

We hebben
*een toptijd gehad
*veel gezien 👀👀
*heel veel kilometers gelopen 🥾🥾🥾🥾
*heel veel kilometers ondergronds 🚇 afgelegd
*heel veel vriendelijke mensen ontmoet🥰
*heel veel kerstbomen🎄 gezien
*heel veel kerstverlichting💡💡gezien
*door heel veel wietwalmen moeten lopen
*heel veel tadewaas🥴🥴 op straat en in de metro gezien
*heel veel omhoog ⬆️ gekeken
*heel veel foto’s📸 gemaakt
*heel veel mooie gebouwen gezien
*heel veel lelijke gebouwen gezien
*heel veel loeiende sirenes🚨🚨🚨 gehoord
*heel veel NYPD-Blue mannen en vrouwen👮🏽‍♂️👮🏽gezien
*heel veel yellow cabs 🚖 gezien
*heel veel schitterende vergezichten vanaf grote hoogte gezien
*diverse interessante rondleidingen gehad
*heel veel dingen niet gezien/gedaan die op ons lijstje stonden

Het zit er op wat deze reis betreft. Of we over vijf jaar weer gaan staat in de sterren ⭐️⭐️ geschreven. Who knows?
We zijn dankbaar voor dit New York 2023 - avontuur dat voor altijd met een dikke gouden rand in onze herinnering zal blijven.

Hoe dan ook, dank aan alle “volgers” die ook nu weer met ons mee hebben gereisd en dank voor de reacties die kwamen n.a.v. onze verhalen. Wees ervan overtuigd (ondanks dat we niet reageren) dat we ze altijd allemaal met veel plezier lezen.

Ons volgende geplande avontuur: een campertrip die start op 22 april 2024 in Toronto, Canada 🇨🇦 en eindigt op 30 mei 2024.
We gaan ons nu bezighouden met het uitstippelen van de route. Ook leuk!

Wie weet tot dan!

Sonja & Leo

1. Ber en Annelies:
    3 januari 2024
    Ha Sonja en Lei, we hebbe weer genaote 😍 van og reisje en dinke now zelfs det we alles met eige auge 👀 gezeen hebbe! Haopelijk is ut og gegaeve det ge euver 5 jaor weer kint gaon! Zalig Niejjaor, blief gezond en dan kump alles good!!
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    3 januari 2024
    Welkom thoes in ein verraegend Venlo.
    Maar ut wuurd kalder en zônniger. Det haope we dan maar.
  3. Ad en Marij:
    3 januari 2024
    Het zal je maar gebeuren eerst schrikken van de ns prijs en dan van de zon in de ploens, welkom terug in het mooie maar natte Limburg.
  4. Jos Janssen:
    3 januari 2024
    Ut ware waer leuke verhaole van alles wat geej mei gemak heb in de states, op naor de volgende camperverhaole. Die zulle waer net zoë leuk waere, danke
  5. Veronique en Jeroen:
    3 januari 2024
    Welkom thuis in het druilerige Nederland!🇳🇱
    En nog de beste wensen voor 2024🥳🎈🍷
  6. Joep:
    Welcome Home !! Heb er waer van genote
  7. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Gelukkig een thuisreis zonder grote problemen, lees ik.
    En altijd heerlijk als je weer thuis bent en kunt terugkijken op een vakantie zonder echte narigheid, zoals bv ziekte of een ongeval.
    Veel mooie herinneringen om nog lang met plezier aan terug te denken.
    Bedankt Sonja, voor al je uitvoerige en leuke humoristische verslagen!
    Rust nu lekker uit; ik denk aan de slogan van Sunweb Holidays uit de reclame:
    “En nu even helemaal niks”………..
    Maar ik lees ook dat een volgend avontuur al over enkele maanden is: een campertrip van ruim 5 weken naar Canada!
    Dat betekent: morgen beginnen met voorbereidingen en voorpret!
    Maar voor dit moment een rustige Venlose avond.
    Houden jullie je goed en veel groetjes uit Velp,
    Tom.
  8. Marian mooijman:
    3 januari 2024
    Heerlijk om te lezen hoe geweldig jullie genieten van de reis. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn. En nu weer naar Canada?🙈 fantastisch. Kan niet wachten op jullie nieuw verslag. Nog de beste wensen voor 2024 trouwens🎉🎉
  9. Nel en Jan smolenaars:
    4 januari 2024
    Nog de beste wensen voor 2024. Mooie verhalen. Je schrijft het op zo’n manier alsof we er zelf bij waren. Geweldig. Ben benieuwd naar het volgend avontuur.
  10. Peter en Nelly Lamers:
    Fantastische droomreis hebben jullie
    gemaakt.
    Welkom weer in Venlo
  11. Huub en Corrie:
    Welcome back you guys!
  12. Hen en tiny:
    5 januari 2024
    home sweet home ,top vakantie weer gehad
  13. Marion:
    5 januari 2024
    Lieve Sonja en Lei, wat was het weer leuk om mee te lezen met jullie avonturen. Op naar de volgende reis!