Aruba🇦🇼, one happy island😊

26 oktober 2023 - Oranjestad, Aruba

Donderdag 26 oktober 2023

We zijn gearriveerd in het Caribisch gedeelte van het koninkrijk, Aruba🇦🇼 oftewel One Happy Island.

Oranjestad gezien vanaf deck 12
Captain Bas laat het anker ⚓️ zakken in de haven van Oranjestad en om 08.00 uur kan ieder die dat wil van boord gaan. Wij gaan eerst ontbijten en gaan rond 10.00 uur richting de gangway op deck 2 en vervolgens naar de “uitgang” waar ons pasje gescand wordt zodat men weet dat Leonardus en Sophia het schip 🛳️hebben verlaten. Bye! Have a nice day! Het is warm, verschrikkelijk warm🥵 maar bovenal is de luchtvochtigheid walgelijk hoog. Desondanks gaan we toch aan de wandel want we willen zien wat Oranjestad te bieden heeft. Op de eerste plaats zijn er de vriendelijke eilandbewoners en de altijd aanwezige souvenierwinkeltjes die je als eerste tegenkomt zodra je het schip verlaat. Pastelkleurig
We steken de straat over en komen in het winkelgebied. Daar word je niet echt vrolijk van, veel leegstand en veel panden die dringend onderhoud nodig hebben. Er wordt op sommige plaatsen aan de weg gewerkt, maar wat er nou precies gebeurt is ons niet geheel duidelijk. Wat we wel begrijpen is waarom de mensen hier een bepaald tempo hanteren dat past bij het klimaat. Men beweegt héél rustig. Niks uptempo.Winkelcentrum
De Royal Plaza Mall is van buiten wel aardig om te zien maar niet meer dan dat. We besluiten om door de woonwijk richting de waterkant te lopen. Een goed idee want zo krijgen we een beeld van de ook hier heersende tegenstellingen wat betreft de huisvesting. Zo loop je langs met hekwerken en alarminstallaties beveiligde huizen en dan ineens langs een bouwval met veel rotzooi buiten. Aruba, one happy island?
Ineens zien we een leguaan door een plas water naar de kant bewegen, waarschijnlijk op zoek naar eten. Fotomoment!

Legu de Leguaan
De straten hebben hier namen zoals veel straten bij ons. Beatrixstraat, Irenestraat, Wilhelminastraat, Dorpsstraat etc. De school draagt de naam Julianaschool. Nederlands erfgoed.

Straatnaambordje
We lopen over het fietspad langs de waterkant. Waarom hier een fietspad is is ons een raadsel want er zijn in geen velden of wegen fietsers 🚴‍♂️ 🚴🏼‍♀️ te bekennen😳.
In het water staat een local te vissen. Niet met een hengel 🎣 maar hij gooit gewoon met een zwaai een vislijn het water in, hopend dat een vis 🐟 toehapt.

One happy fisherman
Wij gaan even op een beschut plekje zitten kijken naar de vele hagedissen en kameleons die hier rondrennen. Ook hier geldt het recht van de sterkste want op een gegeven moment zien we dat een van de “grotere” exemplaren een kleiner model te pakken heeft en vervolgens verorbert.
Even verderop is een mooi aangelegd park dat hoort bij een appartementencomplex voor de rich and the famous. Hier staat centraal een mooi wit marmeren standbeeld van koningin Wilhelmina. Wilhelmina
Op een grasveld rechts van Wilhelmina (voor ons links 👀) zit een roedel grote enge leguanen🙈. Ik hou er niet van en ik kan me ook niet verplaatsen in mensen die een terrarium in huis hebben. Doe mij maar een kanarie😅.Eng beest😖
Even verderop liggen de vissersbootjes in de haven en zijn de vissers bezig met het schoonmaken van hun vangst. Enkele mensen staan geduldig te wachten. Verser dan dit kun je de vis🐟 niet krijgen.
De visser gooit de ingewanden naar de pelikaan die tegenover hem op een rots zit. Free meal! De huid van de vis is voor de krabben 🦀 🦀 die op een andere rots zitten. Het is fascinerend om te zien hoe ze langzaam maar zeker de huid verorberen.

Vishuidetende krab 🦀
We vervolgen onze weg richting de terminal en die loopt (uiteraard) via allerlei winkeltjes die de bekende prullaria verkopen. Er is een grote winkel waar we even naar binnen gaan om af te koelen en waar ik dan toch maar een zonnehoed aanschaf. Niet echt mijn ding maar hier in deze contreien toch een noodzakelijk item. Ik vind een geschikt exemplaar en zet hem maar meteen op. Camoufleert gelijk mijn ondertussen op een platte pannenkoek lijkend kapsel🤭.
Alvorens we weer aan boord gaan lopen we nog even naar het bekende “I ❤️ARUBA” - bord om, lekker toeristisch, een foto van ons te (laten) maken.
Dan vinden we het welletjes en gaan terug naar het schip. Voordat we de loopplank opgaan krijgen we een beker koele lemonade en een koud nat washandje overhandigd. Hoe attent is dat!
Als eerste gaan we naar het Dutch Café en gooien de inhoud van een blikje bitter lemon en een blikje water naar binnen. Hydrateren, hydrateren!
We hebben zoveel getranspireerd dat we niet een keer naar de 🚾 hebben hoeven te gaan. Dus snel zorgen voor aanvulling van het vochtgehalte. We nemen nog wat blikjes drinken mee naar de cabin, gaan ons opfrissen en nemen even de tijd om bij te komen van de inspanningen. Én om weer op temperatuur te komen.
Tegen 17.00 uur gaan we naar het Crowsnest op deck 12 waar we een mooi zicht hebben op Oranjestad. De avond begint te vallen en de lichtjes gaan aan. Regelmatig komt er een vliegtuig laag overgevlogen. De landingsbaan ligt heel dicht bij het water😱.
We gaan naar buiten om foto’s te maken en doen dat vanaf deck 14, het hoogste deck op dit schip.Laatste blik
Uiteraard gaan we weer eten in de Main Dining room en sluiten de dag af in de BB Kings Blues Club waar de fantastische band vanavond veel (oude) soulnummers ten gehore brengt. Arthur Conley, Sam & Dave.

1. May en Henk:
    28 oktober 2023
    Wowwww 🌴🌴🌴🌴🌴 weer un hiel andere belaeving zeg ....geweldig 😎‼️
    Geej ziet echte bofkonte 👌‼️
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    29 oktober 2023
    Moeije foto's. Allein die leguane brr. Die wilse toch neet op straot taegegekômme.
  3. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Aruba en Willemstad ken ik alleen van de aardrijkskundelessen van vroeger.
    Jullie snuiven een stukje praktijk door deze plaatsen “life” te ervaren!
    Een nichtje van me heeft met haar man drie jaar in Willemstad gewoond.
    Van hen hoorde ik dat er vaak wind staat en ook zij hadden het over het vaak klamme weer.
    Maar wel een prachtIg eiland.
    Akklimatiseer maar weer aan boord; ze zijn er goed in om jullie vochtgehalte weer op peil te krijgen, denk ik zo.
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  4. Ber:
    29 oktober 2023
    Aruba, Bonaire en Curaçao ken ik ook nog. Vaker geweest, het is altijd leuk zo’n stadjes te bekijken. Mooie reis verder. Geniet er van. 👍🍾🏖️