De bus, de boot, de trein en Aard de Luiaard 🦥

30 oktober 2023 - Limón, Costa Rica

Maandag 30 oktober 2023

Het hoofd klokkenterugzetten moest vannacht weer aan de bak. Hij heeft om 02.00 uur in het nachtelijke Caribische donker over het schip gestruind en alle klokken 🕰️ een uurtje teruggezet.
We zijn gearriveerd in Costa Rica🇨🇷 en omdat we vandaag weer een excursie hebben is het heel vroeg opstaan geblazen. Gelukkig hebben we dat uurtje extra nachtrust gehad. Na een licht ontbijt (koffie, yoghurt en vers fruit) gaan we om 07.30 uur naar de Main Stage waar iedereen die een excursie heeft geboekt zich dient te verzamelen. Zodra onze groep aan de beurt is om te vertrekken krijgen we een seintje en moeten we eerst voorbij de excursiestickertjesplakkers die ons voorzien van een blauw stickertje met nummer 5 erop. Vervolgens gaat het richting de gangway ⬇️ waar de pasjesscanners klaarstaan en nadat er een ✔️ op het pasjesscannerscherm verschijnt bij onze foto kunnen we via de loopplank het schip verlaten. “Have a Nice day!” We worden uitgezwaaid door enkele bemanningsleden met strepen. De juffrouw die de vorige keer helemaal van het padje was toen het niet zo soepel ging met het stroomlijnen van alle excursiegangers staat er ook bij. Ik loop even naar haar toe en complimenteer haar met het feit dat vandaag alles zo soepel en well organized verloopt. Ze is zichtbaar blij met dit compliment. Kleine moeite, groot plezier, nietwaar?
Op de kleurrijke kade staat een evenzo kleurrijke reggae-band die ons op een muzikale🎶 wijze welkom heet. Het is nu al leuk! De temperatuur is aangenaam warm en de luchtvochtigheid valt mee.
Er staan met genummerde bordjes zwaaiende lieden die de mensen richting de bussen navigeren. Wij gaan richting bus 🚌 nummer 5. Da’s logisch, toch?
De geplande vertrektijd is 08.00 uur maar er zijn altijd van die draosbôkse die óf niet kunnen klokkijken óf die zich niks aantrekken van vertrektijden. Hoe dan ook we kunnen uiteindelijk om 08.20 uur vertrekken o.l.v. Nils, onze gids van vandaag.

Controlepost
Bij de havenuitgang bevindt zich een bouwvallig iets dat dienstdoet als een soort controlepost. Op een tafel buiten zit een vrouwelijke controlepostbeambte die erg druk bezig is met haar mobieltje. De mannelijke controlepostbeambte komt aanlopen met een aan een stok bevestigde ronde spiegel waarmee hij onder de bus kijkt 👀. Hij is zeer waarschijnlijk op zoek naar verstekelingen.
Nils heeft duidelijk een Duitse tongval en inderdaad, hij komt oorspronkelijk uit Duitsland🇩🇪, woont 17 jaar in Costa Rica🇨🇷, is hier getrouwd en ondertussen genationaliseerd. Hij geeft ontzettend veel boeiende informatie over het land, de gewoontes, de economie en een heel klein beetje over de politieke situatie.

Openluchtnutsvoorziening
We krijgen een leuk ritje door de straten van Límon. Wat een andere wereld is dit. Zo kleurrijk maar ook zo “arm”. Het lijkt alsof we in het decor van het programma “Spoorloos” met Derk Bolt zijn terechtgekomen.
Onderweg zien we de gevolgen van aardbevingen die hier hebben plaatsgevonden in het recente verleden. Een van de meest opmerkelijke dingen die zichtbaar zijn is het koraal dat door het natuurgeweld omhoog is geduwd en dat nu op sommige plaatsen de kustlijn is. Dood koraal dat eruit ziet als bruin gesteente.Bootje varen
De bus 🚌 brengt ons naar het Tortuguero Canal waar we de boot ingaan. We krijgen allemaal een flesje water, een banaan 🍌 en een zakje cassave chips. Als iedereen zijn plaatsje heeft ingenomen start de kapitein de motor en kunnen we gaan genieten van een mooie boottocht over een klein gedeelte van het Tortuguero Canal. Wasdag
Aan de ene kant van het water zien we hoe de mensen hier wonen en leven en aan de andere kant zien we het dicht begroeide regenwoud. De kapitein en Nils zijn constant op zoek naar dieren en regelmatig stopt de boot als ze ergens iets hebben ontdekt. Zo krijgen we de mogelijkheid om de dieren goed te kunnen zien. Als eerste zien we enthousiast slingerende spidermonkeys hoog in de bomen, vervolgens een luiaard die lui ondersteboven in een boom hangt, over het water scheurende zwaluwen, prachtige vlinders, enge prehistorisch uitziende leguanen, exotische vogels en veel, heel veel verschillende soorten begroeiing. Luiaard 🦥
Na drie kwartier zijn we weer terug bij het beginpunt, verlaten we de boot en nemen afscheid van de kapitein. We stappen weer in de bus🚌 en rijden richting de plek (je mag het geen station noemen) waar de uit 1952 daterende nostalgische trein🚂 op ons wacht. Nostalgische trein
De oude diesellocomotief trekt twee houten wagons over het spoor dat dwars door de bananenplantages loopt. Het is een afwisselende rit.
Zo zit je midden tussen de bananenplantages en zie je hoe -in onze ogen- armoedig de mensen hier wonen en dan ineens rijden we dwars door een dorpje waar de kinderen (in schooluniform) net uit school komen. Er wordt enthousiast naar ons gezwaaid. School’s out
Ook nu zien we onderweg de apen in de bonen slingeren en exotische vogels voorbij vliegen. Regelmatig raken de overhangende takken en bladeren de zijkant van de treinwagon en moeten we naar binnen duiken. De treinmachinist laat om de haverklap horen 📣📣 dat we in aantocht zijn. Opzij, opzij, opzij!!
Na een uur zit de rit erop en staat de bus 🚌 ons op te wachten. We worden netjes teruggebracht naar de haven. Einde van een geweldige excursie. We bedanken Nils en de chauffeur en nemen afscheid. Mooi bootje
Nog even kijken bij de souvenierwinkeltjes, een paar mooie plaatjes schieten van het schip en dan gaan we weer richting de loopplank. De band speelt nog steeds aanstekelijke vrolijke muziek.
We worden welkom geheten door bemanningsleden die ons ijswater en limonade aanbieden. Dimas, een van de bemanningsleden die we constant tegen het lijf lopen waar we ook zijn aan boord, deelt koude natte doekjes uit ter afkoeling.Dimas, altijd vrolijk
We zijn toch wel blij dat we weer in de luxe van de airco terug zijn en doen het voor de rest van de dag rustig aan. Goed hydrateren is het motto. Én, omdat we vanmorgen niet al te uitgebreid hebben ontbeten, gaan we erwtensoep eten in het Dutch Café. Het is er tenslotte weer🥵 voor.Erwtensoep met worst
Om 16.00 uur is de planning dat we de haven van Límon uitvaren maar ook nu is er weer vertraging doordat een excursiebus later terug is dan gepland. Dat is het voordeel als je via het schip een excursie hebt geboekt; er wordt dan altijd op je gewacht. Ga je op eigen gelegenheid iets ondernemen en ben je dan te laat, jammer dan…. Zicht op Limón vanaf deck 12
Uiteindelijk vertrekken we rond 16.30 uur en nemen we afscheid van Costa Rica🇨🇷 Een, wat ons betreft, very happy island.
Morgen is het weer een zeedag en gaan we richting Jamaica🇯🇲.

1. Pe:
    1 november 2023
    Heerlijk zeg; staat ook nog op mijn bucket list.🇨🇷
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    1 november 2023
    Lijkt me geweldig zo op een boot door de wildernis.
  3. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Costa Rica, alweer een stuk land wat ik alleen ken van de atlas en van films en verhalen.
    En jullie zien ook dit weer met eigen ogen.
    Leek me een superleuke sightseeing en wat een geweldig leuk en nostalgisch ouderwets treintje!
    Jullie vakantie lijkt wel een beetje op de slogan van het onderwijs: “iedere dag anders”; wat een geweldig afwisselende vakantie hebben jullie met zoveel verschillende indrukken en ervaringen.
    Ja, dan smaakt de erwtensoep dubbel zo lekker bij terugkeer aan boord!
    Tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  4. Josee:
    1 november 2023
    Geweldig weer om allemaal te lezen. Geniet ze!
  5. Marion:
    3 november 2023
    Geweldig Sonja en Lei, erwtensoep in Costa Rica :-)
  6. Hen en tiny:
    5 november 2023
    wat een andere wereld voor ons ,geniet lekker verder