Nog één keer Half Moon Cay🇧🇸

23 oktober 2023 - Half Moon Cay, Bahama's

Maandag 23 oktober 2023

We mogen weer gaan genieten van het prachtige eiland Half Moon Cay. Bofkonten! De tenders liggen in de ochtendschemering al te wachten om ons aan land te brengen.

Geduldig wachtend
Evenals eergisteren gaan we niet ontbijten want op het eiland wacht ons weer de voortreffelijke Island-BBQ-lunch.
We stappen aan boord van de tender en raken in gesprek met een echtpaar dat tegenover ons zit. Ze spreken Nederlands dus wij gaan ervan uit dat ze ook in Nederland🇳🇱 wonen. Niet dus! Ze wonen sinds drie jaar in Florida en hebben daarvoor in Californië gewoond. Ze zijn rond hun 40e vanuit Nederland🇳🇱 met hun drie kinderen van indertijd 11, 15 en 18 jaar naar Californië verhuisd. Ze waren bollenkwekers en hebben hun bedrijf hier naartoe verplaatst. Nadat ze het bedrijf hebben verkocht hebben ze 7 jaar lang in een luxe motorhome gewoond en zijn hiermee door het land getrokken. Geweldig! Ze hebben uiteindelijk voor Florida gekozen omdat het in Californië niet prettig meer is om te wonen vanwege de vele bosbranden🔥🔥. Zelf hebben ze hier ook tot twee keer toe mee te maken gehad en zijn toen alles kwijtgeraakt. Vreselijk. In Florida hebben ze alleen te maken met hurricanes💨. Maar dat is slechts gedurende een korte periode en daar kunnen ze zich op voorbereiden. Ze hebben altijd een soort van overlevingspakket klaarstaan voor het geval dat. Zo zie je maar weer, iedereen heeft een verhaal.
Rond  09.30 uur zetten we voet aan land op Half Moon Cay. We hebben vandaag een excursie geboekt, nl. de Calypso Island Tram. Deze staat gepland voor 11.00 uur maar omdat we er nu al zijn informeer ik bij de excursie-regelaar of er wellicht een mogelijkheid is dat we nu al mee kunnen. Hij denkt dat dat wel possible is. Even naam en cabinnumner noteren op de presentielijst en stand-by blijven. Na 5 minuten krijgen we van hem een dikke thumbs-up👍🏾 en lopen we met de tourguide naar de “tram”. Het is een kleine open vrachtwagen met bankjes. De chauffeur is erg enthousiast want zodra iedereen aan boord is scheurt hij, alsof hij Max Verstappen is, weg.

Island Highway
Little San Salvador Island, ook bekend als Half Moon Cay, is een van de ongeveer 700 eilanden die deel uitmaken van de archipel van de Bahama's. Het ligt ongeveer halverwege tussen Eleuthera en Cat Island, administratief in het Cat Island District. HAL heeft het eiland indertijd gekocht voor 6 miljoen dollar en vervolgens 15 miljoen dollar geïnvesteerd om er een vakantieparadijs van te maken. Er wonen permanent 45 mensen die zorgen voor het onderhoud van alles wat onderhoud nodig heeft. De rest van alle aanwezigen (buiten de toeristen en de medewerkers van het schip) zijn werkforenzen voornamelijk afkomstig van het nabijgelegen eiland Eleuthera, een uur varen met de boot. Onze tourguide is twee uur onderweg naar haar werk; een uur met de bus en een uur met de boot. En als de toeristen zijn vertrokken moet zij weer een uur met de boot en een uur met de bus terug naar huis.Mooi plaatje Terug op Paradise Island🏝️
We krijgen een goede indruk van wat er allemaal op het eiland gaande is en zien ook dat de verblijven van de eilandbewoners allesbehalve luxe genoemd kunnen worden. Het is een kleurloos trailerpark. Niks luxe. Alleen het managementteam woont in mooie huizen met een grasveldje ervoor. Ook hier bestaat, zoals overal, klassenjustitie.Leuk huisje Flowers
Een uurtje hobbelen we over het eiland met een stop om van de omgeving te genieten en een om te kijken naar de pijlstaartroggen die in een basin rondzwemmen. Grote platte vissen met een, inderdaad, pijlstaart. Dichthouden dat hek! Bloome
We worden afgezet in “downtown”, het pleintje waar de winkeltjes zijn en de bar waar de HAL-mensen ons voorzien van een drankje. De neef van Harry Belafonte zit onder een afdakje tegen een muurtje en zingt wat Caribische deuntjes🎶🎶. Island in the Sun. We zitten lekker in de schaduw aan een strategisch opgesteld tafeltje met zicht op Harry’s neef en alle kleurrijke figuren die voorbij flaneren. Paradijsvogels kijken verveelt geen minuut😊.Met een biertje luisteren naar Harry’s neef🎶
Het wordt tijd om aan te schuiven aan de Island-BBQ-lunch. Het ziet er, net als eergisteren, prima uit allemaal. We vullen ons bordje, nemen een glas water en zoeken een plekje op in één van de vele overdekte pavillions. Ook nu is het weer het GROTE genieten😍.
We nemen nog een ieske op de voe~s🍦🍦 en wandelen wat rond alvorens we weer aanstalten maken om naar huis te gaan. De tender brengt ons weer veilig terug. Hoffotograaf

Weer thuis 🛳️
De rest van de dag doen we niet veel meer. Het is indrukken verwerken, bijkomen van de hitte, rondwandelen en vooral “take it easy”.
Én we gaan naar guest service omdat er op ons rekeningoverzicht een aantal onduidelijke transacties vermeld staan, waaronder in rekening gebrachte Florida Sales Tax (?). De vriendelijke guest-service-balie-dame weet niet exact wat er aan de hand is en gaat even informeren bij “finance”. Helaas, zij hebben pauze dus zal ze het later navragen. Prima. Ondertussen staat die Nederlandse bal Ruben achter haar en zij vraagt hem of hij weet wat er precies aan de hand is. Hij komt met een wazig verhaal dat kant nog wal raakt. Wellicht dat hij hiermee wegkomt bij andere gasten, maar dus niet bij mij. Ik laat hem duidelijk merken dat zijn verklaring van geen kant klopt en probeer hem uit te leggen waarom. Hij luistert gewoon niet. Wat HIJ zegt is evangelie en daar past geen weerwoord bij. De opmerking tegen de dame: “They have 10 days so there’s plenty of time.” geeft precies aan wat voor instelling hij heeft. Met andere woorden, laat ze maar wachten. Niet bepaald een voorbeeld van klantvriendelijkheid. Stomme Ruben. Hij krijgt een negatief rapportcijfer dat we doorgeven aan Errol, de manager.
De vriendelijke guest-service-balie-dame zegt dat ze het zal doorgeven aan “finance”. Ze is ook duidelijk niet gecharmeerd van Ruben, maar, hij is haar “chef” en tegenspraak duldt hij niet. Een bekend fenomeen voor velen van ons….. We gaan van deck 3 helemaal naar deck 12 waar zich de balie van Shore Excursions bevindt. Er is het een en ander ten onrechte in rekening gebracht w.b. de door ons geboekte excursies uit het Have-it-all-pakket. Joachim uit België🇧🇪 staat achter de balie en als ik hem de vraag voorleg weet hij al meteen de oorzaak van deze vergissing. Men heeft verzuimd beide cruise-boekingen samen te voegen. Hij gaat dat vanavond nog in orde maken. Top! Verder willen we de excursie op Aruba cancelen omdat we bij nader inzien op eigen gelegenheid Oranjestad willen gaan verkennen. Geen enkel probleem. Wordt meteen in orde gemaakt. Joachim krijgt een dikke 10. Super klantvriendelijk, behulpzaam en hij doet wat hij belooft. Hij belt zelfs rond 18.00 uur naar de cabin om ons te laten weten dat het nog niet allemaal is geregeld maar dat hij ervoor zorgt dat het in ieder geval morgenochtend in orde zal zijn.
Arrogante Ruben kan een voorbeeld nemen aan klantvriendelijke Joachim.Ondertussen gaat de laatste tender terug naar het eiland.

De laatste tender gaat terug naar het eiland
Eten doen we weer in de Main Dining room en het moet gezegd worden dat men over het algemeen weer netjes gekleed is. Misschien dat zondagavond nog niet bij iedereen de bagage was afgeleverd in de cabins en dat er daarom zoveel “niet al te netjes” geklede gasten aan tafel zaten. Hoe dan ook, vandaag is het weer enigszins normaal. Fijn toch.

1. Maria:
    Weer een mooi verhaal.🌞😎🏝️🏖️🍹. Top
  2. May en Henk:
    😎🌴🚢 bofkonten ……heerlijke dagen det kin wal winnen 🤭🥰zeker he ……🌞
  3. Joep:
    26 oktober 2023
    Des huul wat anders as de vaerpont tussen Velde en Grubbevors waor ik now op staon !! Pluk den daag en leuk um oog verhaole te leaze.
  4. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Het was geen straf om nog een keertje Half Moon Cay te verkennen; lijkt mij inderdaad een prachtig oord!
    En je ontmoet onderweg veel leuke mensen.
    Goed om te lezen dat de sfeer aan boord met name in het restaurant toch weer een stuk plezieriger is, gelukkig maar, jullie hebben nog twee weken te gaan.
    Geniet verder van het leven aan boord, en tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.