De laatste zeedag van deze reis.

2 november 2023 - Fort Lauderdale, Florida, Verenigde Staten

Donderdag 02 november 2023

Vannacht is hij weer bezig geweest hoor, het hoofd klokkenvooruitzetten.
“02:00 : Ship's Clocks are Set 1 Hour Forward
Join us at Atrium on deck 3 for Ship's Clocks are Set 1 Hour Forward.”
We hadden hiervan getuige kunnen zijn, maar dat hebben we toch maar achterwege gelaten😴.
De zeedag begint behoorlijk stormachtig en het regent🌧️, het dondert⛈️ en het bliksemt⚡️. Hopelijk heeft het schip goede bliksemafleiders🙏🏼

Wind, regen, donder en bliksem
Na een tijdje is het droog maar de wind blijft stevig waaien met als gevolg een erg ruwe zee. Dit weer zal de hele dag en nacht aanhouden. Goed vasthouden, niet naar buiten gaan maar lekker binnen blijven is het devies.
Omdat het hele transfergebeuren me niet lekker zit gaan we na het ontbijt richting guest services. Gelukkig is er vandaag een  Nederlandse juffrouw die ons te woord staat. Dat praat toch wat gemakkelijker. We leggen het probleem voor en ze gaat meteen aan de slag. Of we even willen wachten? Tuurlik. Na een paar minuten komt ze terug en stelt ons gerust. De transfer is wel degelijk geboekt alleen zijn de twee afzonderlijke boekingsnummers (eerste gedeelte van de reis heeft een ander nummer dan het tweede gedeelte) niet gekoppeld. Hebben we dat niet al eens eerder gehoord tijdens deze reis🤔? Ze geeft ons meteen de benodigde kofferlabels en een formulier met informatie mbt de ontscheping. Ze verontschuldigt zich voor de ontstane verwarring. Wij zijn in ieder geval blij dat we niet zelf nog iets moeten regelen om van Fort Lauderdale naar de luchthaven van Miami te gaan morgen.

Een en al vrolijkheid in het Dutch café
We gaan aan de overkant in het Dutch Café snel nog even een cappuccino drinken op de goede afloop en we schuiven aan bij de voormalige bloembollentelers. We zijn zo druk in gesprek dat we bijna te laat zijn voor het volgende agendapunt van vandaag:

“11:00 A City on the Sea : World Stage 2 & 3
A behind-the-scenes look at life on board, brought to you by our Officers and Team Members.”

A city on the sea
Er is uitverkoop aan boord en ik scoor nog even een handige tas waar morgen, als we naar huis gaan, o.a. de jassen in kunnen. Bij Loui de boordbloemsierkunstenaar halen we een doosje waar het gewonnen vaasje in gedaan kan worden. En om het feest helemaal compleet te maken boeken we bij Mauricio, de future cruise consultant, een volgende cruise. Mauricio de future cruise consultant
Mede vanwege enkele zeer gunstige (financiële) voordelen die er niet zijn als we thuis via de site zouden boeken. We gaan in 2025 een rondje Britse Eilanden maken met een ander schip🛳️ , de Nieuw Statendam. Weer iets om naar uit te kijken.
Ondertussen is het de hoogste tijd om koffer nummer twee grotendeels in te gaan pakken. Vanavond vóór middernacht moeten de koffers buiten op de gang staan. Dan worden ze door de bemanningsleden verzameld en op kleur in containers geplaatst. Iedere koffer is voorzien van een gekleurd label dat correspondeert met de tijd waarop men van boord mag gaan. Een gigantische organisatie maar vooral een gigantische klus voor de mensen die dit allemaal moeten verwerken.
Het schip gaat behoorlijk op en neer en we kunnen met heel veel moeite de balkondeur openen. Wel is duidelijk te merken dat de luchtvochtigheid stukken minder is nu we in de buurt van Florida komen.
We gaan voor het laatste avondmaal naar de Main Dining room waar we ons niet meer hoeven te melden want na vier weken kent men ons. “Hello miss Sophia, hello mister Leonardus!  How was your day?” Laatste avondmaal drankjes
Het eten is weer voortreffelijk (dat wordt afkicken vanaf aanstaande zaterdag) en net als twee weken geleden neemt het personeel van de bediening, de keuken en housekeeping afscheid van ons allemaal met muziek en een lied. Na het diner bedanken we de mensen voor hun goede zorgen én hun vriendelijkheid en zeggen we terima kassi.
In het Atrium op deck 3 kijken we naar beneden en zien op deck 1 Marcel en Jocko (van de kunstafdeling) nog druk in de weer met (kunst)klanten. Marcel zwaait naar ons en we gaan snel naar beneden om afscheid te nemen. Wat een leuke jonge mensen zijn dit. Altijd aardig, positief en tijd nemend voor een praatje. Ze volgen ons blog, hoe leuk is dat. We hopen van harte dat hun toekomstdromen uit zullen komen. Marcel maakt nog een afscheidsselfie📸.Marcel de selfienemer
Nog heel eventjes naar de BB King’s genieten van de geweldige band en dan is het toch echt de tijd om de laatste spullen in koffer nummer twee te stoppen en deze, samen met nummer een, buiten op de gang te zetten.Daar staan ze dan

1. Ad en Marij:
    4 november 2023
    Einde reis en dan weer naar ons koude kikker landje.
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    4 november 2023
    Goede reis terug. De Britse eilanden deze zijn geweldig. We hebben ze allemaal al met een bezoek mogen vereren.
  3. Peter en Nelly Lamers:
    4 november 2023
    Wij wensen jullie een goede thuis reis.
    Hebben alle verhalen met veel plezier gelezen.
  4. Elly en Jan:
    4 november 2023
    Aan alles komt een einde ( alleen een worst heeft 2 eindes ) ik zal je verhalen missen. heel fijne reis naar huis. Gr Jan en Elly
  5. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Het leukste bericht van deze ronde is het feit dat jullie ter plekke al even een volgende cruise hebben geboekt!!🤔🤗😜💐
    Superrrrrrr, dan kunnen jullie vanaf nu al weer beginnen met de voorpret!
    Slecht weer kan in jullie contreien ook goed, lees ik. Ik
    Maar wel lekker dat de lucht minder vochtig aan begint te voelen.
    Nog een leuke dag verder aan boord!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  6. Ber en Annelies:
    5 november 2023
    Ha wereldreizigers,
    Wat heerlijk om vanuit onze luie präös deze prachtige reis met jullie mee te maken! Superleuk en beeldend geschreven! Toen wij laatst een ieniemini cruise (van 20 minuten) maakten over de woelige baren van Texel naar Den Helder wist ik meteen dat ook in de toekomst lekker blijf genieten van jullie avonturen via de mail😂!
    Dank jullie wel! En nu veilig truuk, truuk nao Venlo!
    PS
    Is de volgende reis echt pas in 2025?😉
  7. Hen en tiny:
    5 november 2023
    super hoor ,wat een mooie reis en ervaringen ,jammer het einde is gekomen en nu op naar huis ,en bedankt voor jullie mooie verslagen en foto s ,heerlijk om mee te genieten .
  8. Gerard Staals:
    6 november 2023
    Jullie kunnen beter de klok afschaffen. Want je hebt er eigenlijk niks aan. Tijd als tijdloos zien dat is te leren. Neem er wel de tijd voor. Een fantastisch rondje 'halve wereld' nadert het einde. Hoewel? Ik bedenk nu, dat een cirkel ook geen einde heeft. DUS: na thuiskomt gewoon verder reizen. Gewoon. Virtueel genieten. Groet, Gerard
  9. Ted van eerdewijk:
    6 november 2023
    Het waren,zoals altijd,weer leuke reisverhalen.jullie maar ook ik heb ervan genoten. Annet
  10. Huub en Corrie:
    6 november 2023
    Donderdag 2 november begonnen wij aan een “lang” weekend bij vrienden in Zierikzee. Door de zware storm toch maar gewacht tot de avond, als de gemiddelde windsnelheid onder de 60 km/u zou zakken…
    Vandaag dus pas het slot van jullie reis gelezen. Waarschijnlijk zijn jullie alweer terug in venlo, nagenietend van alles?
    Groetjes!