Panamakanaal🇵🇦 in, Panamakanaal🇵🇦uit

29 oktober 2023 - Colón, Panama

Zondag 29 oktober 2023

Het is de dag dat we door een klein gedeelte van het Panamakanaal zullen varen.
Om 05.00 uur😳 word ik wakker door het geluid van het naar binnen schuiven van de reddingsboten. Onze hut ligt op deck 4 en de reddingsboten hangen gedeeltelijk buiten deck 3 en steken te ver uit. Om te voorkomen dat ze de sluiswanden raken worden ze, zover als mogelijk, naar binnen geschoven.

Zoveel mogelijk binnenboord
Ook de grote schijnwerpers die her en der aan de reling hangen worden naar binnen gedraaid. Het is nog donker maar toch zie ik vanuit onze cabin de verlichte💡 vrachtschepen die voor anker⚓️ liggen te wachten op toestemming om het kanaal op te varen.

De morgenstond….
De Navigator app geeft de volgende planning aan:

“06:00 :  The Bow is Open for Scenic Cruising Follow the signs on Deck 5 forward to access the bow.
07:00 :  Entering Agua Clara Locks”.

Als eerste varen we, onder begeleiding van de Panamese pilot, rond 06.00 uur onder de imposante Atlantic Bridge door.

Atlantic Bridge
Omdat we zoveel als maar mogelijk is willen zien van dit beroemde kanaal gaan we niet ontbijten maar gaan we naar de boeg (die alleen voor dit soort gelegenheden open is) om te zien hoe het schip richting de Agua Clara Sluizen vaart. We zijn niet de enigen. Het is hartstikke druk en daardoor is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen. Want wie eenmaal een goed plekje heeft staat dit niet meer af. Het is nu al ontzettend warm 🥵 en er staan containers met ijswater en koude lemonade. Maar ook schalen met zoete broodjes. De boordfotografen zijn druk in de weer en iedereen die dat wil wordt op de foto gezet. Wij willen niet. No thank you.
Omdat we niet goed kunnen zien wat er zich voor ons afspeelt besluiten we naar de achterkant van het schip te gaan. Daar is nog genoeg plek. De deuren zijn gesloten
We zijn ondertussen aangekomen bij de Agua Clara Locks. In het water zwemt een krokodil 🐊 (een zwarte, geen paarse🤭) en aan de kant ligt een tweede exemplaar te zonnen. Het schip vaart langzaam de eerste sluis in en zodra het helemaal binnen is gaan de enorme deuren  dicht, vult de sluis zich binnen no time met water en gaan we langzaam de hoogte in. Zodra de juiste hoogte is bereikt gaan de (voor)deuren open en varen we de tweede sluis in. Weer wachten tot de deuren achter ons dicht zijn en dan herhaalt zich hetzelfde. Sluis vol? Deuren open en hup naar sluis nummer 3. Weer wachten tot de deuren achter ons dicht zijn en vullen maar! Sluis vol? Deuren open en dan zijn we op het Gatun Lake. Nog genoeg ruimte tussen wal en schip
De planning is dat we hier een aantal uren rond zullen varen (scenic cruising) richting de volgende serie sluizen. Dat is de planning……. Maar helaas, evenals het cancelen van het aan land gaan in Colon vanwege de vele demonstraties die er momenteel plaatsvinden en de daarmee gepaard gaande onveilige situatie, wordt nu omgeroepen dat we niet verder gaan varen over het meer maar dat we omdraaien. Het is erg druk en omdat er veel schepen liggen te wachten op toestemming om de sluizen in te mogen moet captain Bas op last van de Panamese autoriteiten de Rotterdam keren en varen we noodgedwongen terug naar de Agua Clara Locks. Ieder schip krijgt van de autoriteiten een vaste tijd toegewezen om de sluizen in te mogen varen en daar mag niet van worden afgeweken. En weer terug in de Agua Clara Locks
Bij de Agua Clara Locks aangekomen volgt weer hetzelfde riedeltje en als we de laatste van de drie sluizen uitvaren betekent dit het einde van ons Panamakanaal-avontuur. Heel erg jammer en, ondanks dat we begrip hebben voor de genomen beslissingen, is het toch wel een tegenvaller. We hadden ons er meer van voorgesteld. Eigenlijk is het net als door de sluis van Belfeld varen alleen hier is alles vele maten groter.
Maar goed, we kunnen in ieder geval zeggen dat we een héél klein stukje hebben gevaren over het beroemde Panamakanaal.
Alles bij elkaar betekent dit dat captain Bas en consorten nu niet op volle snelheid richting onze volgende bestemming, Costa Rica🇨🇷, hoeven te navigeren. Plenty of time.Richting de eerste sluis
Voor ons gevoel is het al rond de middag maar het is pas 09.15 uur. We gaan maar op ons gemak ontbijten want dat hebben we nog niet gedaan. Ook wij hebben nu, net als captain Bas en consorten, ineens plenty of time. De rest van de dag is het binnen blijven  want buiten is het absoluut niet fijn vanwege de warmte 🥵 en de enorm hoge luchtvochtigheid. Op het dagprogramma staan voldoende activiteiten om deze dag te vullen en buiten dat is het ook wel fijn om gewoon op een strategische plek te gaan zitten en te kijken 👀 naar alles en iedereen die voorbijkomt (schravele).
Het wordt geen latertje vanavond want morgen loopt de wekker ⏰ weer vroeg af. Bootje varen is wat je noemt a hell of a job😂

1. Ad en Marij:
    31 oktober 2023
    Erg jammer dat de Rotterdam het kanaal niet in mocht, toch niet getreurd het is al een avontuur om die sluizen te bewonderen vanuit een schip. En afzien is het inderdaad hel of A job geen kanaal wel lekker flaneren over dat schip hier en daar een hapje en een drankje met mooi weer, wij moeten het doen met regen veeeeel regen. Geniet er lekker van
  2. Jos en Herm:
    31 oktober 2023
    Niet te geloven. Wat een avontuur. Jullie zien heel wat van de wereld. Geweldig.
  3. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    De Tom-Tom( niet ik natuurlijk!) zou aangeven: “bestemming bereikt”.
    Jullie hebben het Panamakanaal met eigen ogen gezien en een goede indruk hiervan gekregen, ook al ging jullie schip niet het kanaal in.
    Maar je hebt weer een schitterende beschrijving gegeven, zodat wij thuisblijvers helemaal mee kunnen genieten!
    En genieten jullie maar lekker van alles en iedereen die verder voorbij komt.
    En morgen weer een activiteit, en dat in jullie vakantie!
    Zou bijna medelijden met jullie krijgen!
    Veel groetjes uit Velp en tot het volgende verslag, Tom.
  4. Miep Haanen - Gordebeke:
    31 oktober 2023
    Jammer dat jullie niet verder mochten. Kennissen van ons zijn er wel doorheen geweest. Het viel bitter tegen was hun commentaar.
    Op naar het volgende avontuur.
    Bij thuiskomst kun je wel zeggen we hebben heel veel meegemaakt.
  5. Hen en tiny:
    5 november 2023
    erg jammer dat jullie niet verder konden ,maar weer iets van de wereld gezien .Top