Rechts ligt Cuba🇨🇺 en links ligt Haïti🇭🇹

25 oktober 2023 - Oranjestad, Aruba

Dinsdag 24 oktober 2023

Er staat weer een zeedag op de agenda en dat betekent dat we absoluut geen planning maken voor vandaag. We zien wel wat er allemaal op ons pad komt.
De was🧺 moet vandaag weer gedaan worden dus hup, alles in de blauwe waszak proppen wat er in kan, ingevulde lijst toevoegen en vervolgens afgeven aan een van onze cabinstewards. Kind kan (weer) de was🧺 doen.
Als we aan de ontbijttafel aan het raam zitten zien we aan de overkant een groot eiland liggen. We passeren Cuba🇨🇺. “Cuba, formeel de Republiek Cuba,  (Spaans: República de Cuba), is een land in het Caribisch Gebied, bestaande uit het eiland Cuba, Isla de la Juventud en ruim 4000 kleinere eilanden. Cuba wordt in het noorden begrensd door de Golf van Mexico en de Atlantische Oceaan, in het oosten door de Windward Passage, in het zuiden door de Caribische Zee en in het westen door de Straat Yucatán. Cuba is 2x zo groot als Nederland.”

Later op de dag, rond 16.00 uur, passeren we Haïti🇭🇹.
“Haïti, officieel de Republiek Haïti (Frans: République d'Haïti, Kreyòl: Repiblik Ayiti), is een republiek op het westelijke deel van het eiland Hispaniola in de Caraïbische Zee. Het land omvat tevens een aantal kleinere eilanden, waarvan Île de la Gonâve, Île de la Tortue en Île à Vache de grootste zijn. Haïti ligt oostelijk van Cuba en grenst in het oosten over 275 kilometer aan de Dominicaanse Republiek. Het land heeft een oppervlakte van 27.750 km² en een inwonertal van 11.067.777 (2020). De hoofdstad is Port-au-Prince.”

Om 13:00 uur staat  “The Art of Flower Arranging” op het programma.
Join us at B.B. King's Blues Club on deck 2 for The Art of Flower Arranging.
Loui, de boordbloemsierkunstenaar, geeft een  demonstratie bloemschikken. Loui is een artiest wat betreft het arranging van de flowers. Hij zorgt er in zijn eentje voor dat er overal aan boord prachtige bloemstukken staan. Meesterwerken.

Bloemsierkunst

Bloemstukje in de hal
Op elk toilet aan boord staan de mooiste orchideeën en in elk restaurant staan bloemstukken te pronken.

Orchideeën in de ladiesroom
En bij de ingangen van de diverse restaurants staan enorm grote vazen met prachtige arrangementen. Bij de Main Dining room
Loui geeft ons vanmiddag wat tips en tricks die we thuis wellicht kunnen gebruiken. Op 1 liter water 2 theelepeltjes suiker en een druppel chloor toevoegen en de flowers stay longer fresh. En de flowers besproeien want ze nemen niet alleen water op via de steel maar ook via de flower. ‘t Is maar een weetje.Loui de bloemsierkunstenaar
Uiteraard zijn er weer lootjes uitgedeeld aan de aanwezigen. De eerste winnares mag o.l.v. Loui zelf een vaasje schikken met bloemen. Ofcourse mag ze het vaasje met de bloemen houden. Dan worden er nog 3 vaasjes verloot. Het ongelooflijke gebeurt: het nummer van mijn lootje wordt uit de glazen vaas gehaald. I’m a winner!!🥳🥳 Gewonnen!!!
Tot het einde van deze cruise staat het vaasje met bloemen te pronken in onze cabin en daarna gaat het vaasje (zonder bloemen) mee naar huis. Leuk aandenken.

Gezellig bloemetje in de cabin
Het volgende agenda-item is om 18:45 uur het Captain's Welcome bij de Lido Poolside, Raise a glass with Captain Bas van Dreumel.
Dat is altijd een gezellige gebeurtenis en ook nu leren we weer aardige mensen kennen. Dit keer een ouder (85+) echtpaar uit Minnesota waarmee we een prettig gesprek hebben. Ze hebben al heel veel SKI-vakanties ondernomen: Spending-the Kids-Inheritage😅. Ze zijn beiden nog enorm vitaal en genieten met volle teugen. Voorbeelden!
Het is verschrikkelijk warm want het dak van de Lido-Pool is nog open en de vochtige lucht maakt het erg plakkerig. Niet fijn. Dat is, wat mij betreft, het enige nadeel aan dit tweede gedeelte van onze reis; de enorm hoge luchtvochtigheid. De temperatuur in Alaska is dan ook (voor mij althans) aangenamer. Maar goed, we zijn niet in Alaska maar in de Cariben, dus ik moet er maar mee dealen.
De ondergaande zon zorgt voor een mooi plaatje.

Prachtige zonsondergang
We sluiten, zoals gewoonlijk, de dag af in de BB Kings Blues Club.Altijd weer dat keuzemoment 🤔

Woensdag 25 oktober 2023

Vandaag weer een zeedag met een vrijwel geheel blanco planning. Slecht twee vaststaande agendapunten.
Om 17.30 uur hebben we een reservering in de Pinnacle Grill en om 18.45 uur zijn we uitgenodigd aanwezig te zijn bij de Mariner’s receptie, ook weer bij de Lido Pool .
Maar eerst starten we de dag met ontbijten in het Lido. Uiteraard aan een tafeltje bij het raam. Er is dan alleen maar water (héél veel water) te zien, het blijft toch een indrukwekkend plaatje.

Breakfast in the Lido
De rest van de dag doen we geen spectaculaire dingen. Het is vooral rondwandelen (toch proberen de nodige stappen 👞👟👞👟te maken), koffie drinken in de Dutch Café (“Hello Leonardoes! Miss Sophia!”),Koffie met een Bossche bol of een speculaasje  kijken 👀 of er nog dingetjes in de winkeltjes zijn die de moeite van het aanschaffen waard zijn, op een strategische plek onder het genot van een glas Blue Moon🍺 het reisverslag bijwerken.Tekstverwerken met een Blue Moon
De dag vliegt voorbij en bij terugkomst in de cabin ligt de schone was🧺 netjes gevouwen op het bed. Wat een luxe.
We gaan tegen 17.20 uur naar de Pinnacle Grill voor het diner en dat is, zoals altijd, een geweldige ervaring. Geweldig eten, supervriendelijke bediening, mooie ambiance. Top!
Het voorgerecht dat we ditmaal kiezen is de waslijn met bacon. “Exclusively by David Burke : Clothesline Candied Bacon (maple, black pepper, half sour pickles)”. Ongewoon maar bijzonder heerlijk😋.Waslijn met bacon Clothesline😊
We moeten ons haasten om op tijd te zijn voor de “Mariner’s Reception” die wordt gehouden bij de Lido Pool. Het dak is nog open en we posteren ons aan een staantafeltje recht onder de sterrenhemel. Af en toe voel je een briesje maar dat is niet bepaald verkoelend, verre van dat. Het is eerder verwarmend. Errol de hotelmanager komt voorbij al roepend “Hi you two, nice to see you again!”. Hij blijft even aan ons tafeltje staan om een praatje te maken en drukt ons op het hart om vooral voorzichtig te zijn als we naar buiten gaan en veel te drinken. “Stay hydrated and be carefull.” Samen met Captain Bas en zijn officieren heffen we het glas champagne🥂 op the good things in life. Captain Bas drinkt Perrier want hij is de BOB.

Uitnodiging🥳
We krijgen gezelschap van Larry en June from Florida (Larry komt oorspronkelijk uit Montana, een van onze meest favoriete staten in de USA🇺🇸). Enorm aardige mensen die in hun werkzame leven allebei directeur (Larry) en docent (June) zijn geweest op Internationale Scholen. Geruime tijd in Duitsland🇩🇪, maar ook vele jaren in Tadzjikistan🇹🇯. Ze kunnen enorm boeiend vertellen over hun belevenissen. We krijgen bitterballen met mosterd aangeboden en ondanks dat we net van tafel komen nemen we er uit beleefdheid toch eentje aan. Voor Larry is het de eerste keer dat hij een bitterbal eet. He likes it. June waagt zich er niet aan.
Op een gegeven moment wordt het me teveel (wat de warmte/luchtvochtigheid betreft), nemen we afscheid van Larry en June en zoeken de koelte van de airconditioning op. We drinken nog een afzakkertje en houden deze zeedag voor gezien. Morgen wacht Aruba🇦🇼 op ons.

1. Tom Posno:
    27 oktober 2023
    Hoi Sonja en Lei,
    Ik lees het al: een zeedag is voor jullie geen straf en ook niet saai!
    Van alles te beleven aan boord!
    En, Sonja, alweer geluk en een prijs, zeg het met bloemen!!
    Jullie hebben Cuba en Haïti gepasseerd maar niet voor anker gegaan; nou ja, je kunt natuurlijk niet alles op een cruise!
    Het weer bij jullie is plakkerig, maar wel mooi, begrijp ik.
    Je hoeft echt niet jaloers te zijn op het weer hier bij ons, dat is werkelijk hopeloos: niet echt koud, 11-14 graden, maar elke dag een flinke bak regen en dat schijnt voorlopig nog even zo te blijven.
    Blijven jullie dus maar lekker in the Caribian……………..
    Geniet van alles en tot het volgende verslag!
    Veel groetjes uit een kletsnat Velp, Tom.
  2. Gonnie:
    27 oktober 2023
    Boh. Heerlijk, stuur maar n beetje zon en warmte hier naar toe. Hier is het ‘n natte herfst .
    Maar wat hebben jullie een prachtige reis.
    Ik word langzaam ‘n beetje jaloers.
    Geniet er van, het is jullie gegund. 👍🍀
  3. Martijn:
    29 oktober 2023
    En steeds allerlei culinaire verrassingen!
    Clothesline Candied bacon! Gemarineerd? Gegrild? Allemaal heerlijke gerechten.
    Maar ja jullie zijn inmiddels 5 sterren guy’s ?
    ‘T is zoals wij in Brabant zeggen, ‘t kost wa, mar dan hedde ok wa’ !
    Geniet ervan. Groetjes, ook van Judith, Martijn.