Regen en overhangende boomtakken in Cartagena, Colombia🇨🇴

28 oktober 2023 - Cartagena, Colombia

Zaterdag 28 oktober 2023

Om 06.00 uur rammelt de wekker⏰ reveille. We zijn gearriveerd in Cartagena Colombia🇨🇴. Vandaag staat een excursie op het programma en omdat we om 08.45 uur moeten “meeten” in de World Stage gaan we vroeg ontbijten. We hebben allemaal een brief gekregen met daarin het dringende advies om geen horloges, ringen en andere sieraden te dragen als men op eigen gelegenheid naar de stad gaat. Er zijn, met name in het havengebied, bendes actief die het gemunt hebben op toeristen. Opletten dus! Na het ontbijt gaan we om 08.20 uur al richting het theater. Even voorbij het Dutch Café staat een lange rij mensen die allemaal een excursie hebben geboekt en die ook allemaal op een bepaald tijdstip moeten “meeten”. We sluiten aan in de rij en hebben al gauw genoeg in de gaten dat we never nooit 08.45 uur halen. De rij verplaatst zich traag richting de shops, vervolgens het casino en als we dan denken dat we rechtsaf kunnen naar het theater dan hebben we het mis. De rij maakt eerst nog een extra rondje door het casino alvorens naar het theater te gaan. Er wordt wat gemopperd hier en daar maar dat heeft geen zin want het gaat daardoor absoluut niet sneller. Een van de excursie-regelaars loopt rond en verontschuldigt zich constant voor all the delay. Ze zegt dat ze e.e.a. wat betreft de planning hebben onderschat waardoor dit probleem is ontstaan. Wij maken er geen halszaak van want uiteindelijk zullen we toch wel van boord kunnen gaan. Tegen 09.00 uur gaan we, nadat er een groene sticker op ons is geplakt, richting de gangway. Ons pasje wordt gescand zodat captain Bas en consorten op de hoogte zijn van het feit dat Leonardus en Sophia het schip hebben verlaten. De loopplank af en dan op naar de bus waar men ons al staat op te wachten. We zoeken een plaatsje bovenin (het is een open dubbeldekker) van waaruit we hopelijk mooie plaatjes kunnen schieten onderweg. Ietsje later dan gepland vertrekken we richting het oude centrum van Cartagena. Het verkeer is op z’n zachtst gezegd chaotisch te noemen. Veel getoeter en enorm druk. De hoofdweg bestaat uit twee rijbanen, een heen en een terug. De bus rijdt rakelings langs de stoepranden (als die er al zijn) en regelmatig moeten we binnen wegduiken voor overhangende boomtakken🤭.

Nutsvoorziening
De elektriciteitskabels hangen in dikke bundels van de ene lantaarnpaal naar de andere, maar ook van de ene kant van de straat naar de andere. De bus kan er maar nét onderdoor rijden.
Het heeft gisteren geregend in Cartagena met als gevolg dat veel straten blank staan. Waterauto
Dat is hier normaal want het waterafvoersysteem is oud en kan het hemelwater niet verwerken. Men maalt er niet om en loopt (al dan niet op blote voeten) en fietst gewoon door de plassen. Maar ook brommers en auto’s gaan een plasje water niet uit de weg. Er ligt voor de ingang van een winkeltje een provisorische loopplank. Die moet af en toe wel weggehaald worden wanneer er een auto langskomt😅.De loopplank ligt uit
Onze gids wandelt met ons door het oude centrum en heeft assistentie van twee, zoals hij ze noemt, guardian angels. Die houden alles nauwlettend in de gaten, want de straatverkopers zwermen om ons heen en willen ons uiteraard hun “unieke” spullen verkopen. In tegenstelling tot wat soms in andere toeristische plaatsen het geval is zijn de verkopers hier absoluut niet vervelend. Ze vragen of je geïnteresseerd bent in hun nering en als je beleefd zegt “no thanks!” of “no gracias!” dan gaan ze een deur verder. Policia 👮🏾‍♀️
Er is veel policia👮🏾‍♀️ op de been, op de brommer, in de auto. Geeft een veilig gevoel.
O ja, bijna vergeten, het regent🌧️ vanmorgen. Geen plensbui, het is meer dat het miezert maar dat zorgt ervoor dat het voor de afwisseling weer drukkend warm🥵 is. Het is een (voor mij althans) bad hair day en om het platte-pannenkoeken-kapsel te camoufleren zet ik mijn in Oranjestad aangeschafte zonnehoed op. Heel charmant🙈. Charmant🤭
Het is een leuke en interessante rondleiding die we krijgen door de, op alle fronten, kleurrijke stad. Er is een “plaspauze” in een zaak waar smaragden tot sieraden worden verwerkt. Interessant om te zien. Uiteraard is het de bedoeling dat er gekocht wordt maar ook hier zijn ze absoluut niet opdringerig. Je kunt rustig rondkijken en, niet onbelangrijk, gebruik maken van de wc.
Na de anderhalf uur durende wandeling is het tijd voor een boottochtje door de haven. Ook leuk en interessant om deze kant van het water te zien. Ons schip ligt nl. in de containerhaven aangemeerd. Ondertussen is het opgehouden met miezeren en regent het nu serieus. Maar we zitten redelijk droog op het bovendek waar we als eerste een rum-cola krijgen aangeboden en vervolgens geëntertaind worden door een jong stel in kleurrijke kleding die hun salsa 💃 danskunsten vertonen. Op een gegeven moment wordt iedereen geacht mee te dansen maar daar bedanken we voor.
Na dit maritieme onderdeel is het langzamerhand tijd geworden om de bus 🚌 weer op te zoeken en terug te gaan naar het schip🛳️. De all aboard time is 13.30 uur en captain Bas vertrekt graag op tijd.Wateroverlast
Het is nog steeds erg druk op straat en de regen valt nu met bakken naar beneden. Dat belooft wat voor het waterafvoersysteem.
Er wordt op verschillende plekken in de stad campagne gevoerd door politici want morgen worden hier verkiezingen gehouden. Straatbeeld
Aangekomen bij het schip nemen we afscheid van onze gids en bedanken hem voor de fijne rondleiding die hij heeft verzorgd door zijn hometown Cartagena. Hij heeft het graag gedaan maar hij verontschuldigt zich voor het slechte weer.
Weer terug aan boord halen we eerst een cappuccino-to-go en gaan dan snel naar onze hut. Daar zit een beest op het bed dat twee chocolaatjes bewaakt en (weer) twee Delft-tegeltjes die we krijgen als blijk van waardering. Toch weer leuk!

Cadeautjesbewaker
Maar eerst even opfrissen en omkleden om daarna rond te wandelen en te shoppen👜. We hebben nl. nog wat boordtegoed💰 dat we op de een of andere manier “moeten”😜 besteden.

Zonsondergang
Vanavond is dressy night dus we gaan weer op chic naar de Main Dining room. Altijd leuk om je een beetje op te doffen én het wordt op prijs gesteld. Voordat we gaan eten doen we eerst nog een poging om iets te winnen in een van de winkeltjes. Helaas zonder resultaat. Maar…. Lei krijgt complimenten van een Amerikaanse dame die onder de indruk is van zijn kostuum en weer twee andere Amerikaanse dames vinden het luchtje van mijn parfum heerlijk. Dat zijn Amerikanen, ze spreken je aan en zeggen wat ze denken. Wij vinden dat wel prettig.
Bij de ingang van de Main Dining room worden we hartelijk begroet door Dyan, “Hi! Welcome back! How was your day?”.
Mr. Rachman die de tafelverdeling maakt, heeft al een tafeltje voor ons gereserveerd en Dyan brengt ons er naar toe.
Mr. Rachman vindt de stropdas van Lei mooi. “Nice tie!” 👔.
We hebben een tafeltje aan het raam. Het is donker buiten maar desondanks zien we toch het water dat beschenen wordt door het maanlicht. Het wordt eentonig, maar ook  vanavond is het eten voortreffelijk😋.

Tja…..🙈
Na het eten gaan we richting de BB Kings Blues Club en passeren Johannes/Jocko een van de jongens van de kunsthandel. Hij is een “volger” van ons blog en is hier erg enthousiast over. Hij komt uit Zuid-Afrika en kan het Nederlands vrij aardig volgen. Hij leest over dingen die aan boord plaatsvinden waar hij geen weet van heeft.
De band speelt weer de sterren van de hemel en krijgt met gemak de dansvloer vol.
Dat was de zaterdag. We hebben nog maar 5 dagen te gaan aan boord van dit mooie schip😔

1. Peter en Nelly Lamers:
    30 oktober 2023
    Was weer een geslaagde excursie.
    Indrukwekkend.
    Amuseer jullie nog voor de laatste 5 dagen
  2. Maria:
    30 oktober 2023
    Geniet nog van de rest van de cruise.gr.👒📸🛳️🔝👍
  3. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Ik begrijp dat Cartagena toch wel de moeite waard was om voor sightseeing; een kleurrijke en dynamische stad!
    Konden jullie je redden met Engels? Ik neem aan van wel in een dergelijke grote stad.
    Wel leuk om te lezen dat bij jullie op gegeven moment de regen in bakken neerkwam!
    Dat bedoel ik natuurlijk niet vervelend, maar bij ons is dit iedere dag raak; al een paar weken, en ook de vooruitzichten op langere termijn zijn beslist niet super!
    Maar terug aan boord is het iedere keer weer prima en dat geldt ook voor jullie diner; iedere dag toch weer een feestje!
    Veel plezier, en tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  4. Miep Haanen - Gordebeke:
    30 oktober 2023
    Prachtige foto's maar wat een water.
    Ben benieuwd hoe jullie het Panama kanaal vinden.
  5. Hen en tiny:
    5 november 2023
    weer een mooie ervaring opgedaan ,en wij ook