Op weg naar Colombia🇨🇴

27 oktober 2023 - Oranjestad, Aruba

Vrijdag 27 oktober 2023

Vandaag overbruggen we de afstand tussen Aruba🇦🇼 en Colombia🇨🇴 en dat betekent een zeedag.
Het hoofd klokkenterugzetten heeft weer, na lange tijd, zijn nachtelijke ronde over het schip moeten maken want de klokken⏰ zijn weer een uur teruggezet. Best fijn zo’n extra uurtje nachtrust.
Als we onze cabin verlaten om richting het Dutch Café te gaan voor koffie met een krentenbol, zijn de twee cabinstewards al druk doende met hun werkzaamheden. Een big smile😊 en een enthousiast “good morning”. We hebben de eerste dag toen we aan boord kwamen, héél lang geleden🤔, een tas gekregen die we elke keer wanneer we op pad gaan meenemen. Het type handige tas dus. Ik vraag aan onze cabinsteward of ik een extra exemplaar kan kopen. Geen denken aan! Hij zorgt dat er vandaag twee exemplaren afgeleverd worden. Ik zeg dat ik ze wil betalen maar daar wil hij niks van weten. Ik voel me eerlijk gezegd een beetje bezwaard.

Koffie en een krentenbol in het Grand Dutch Café
Zoals gezegd gaan we niet ontbijten in het Lido maar nemen we in het Dutch Café een grote cappuccino-to-go en een krentenbol. We hebben nl. een uitnodiging gekregen voor de Mariner’s Lunch die om 12.00 uur geserveerd wordt in de Main Dining room.
Om 10.00 uur staat “EXC Talk: The Panama Canal” on World Stage, 2 & 3, With your Cruise & Travel Director Tjalling op de agenda. Omdat we verwachten dat hiervoor veel belangstelling zal zijn gaan we rond 09.30 uur richting de World Stage. We zijn niet de eersten. De zaal is al goed gevuld. De lezing over het ontstaan en de ontwikkeling van het Panamakanaal is enorm interessant. Een gigantisch staaltje vakmanschap.
Wikipedia zegt o.a. “Het Panamakanaal is een ruim 81 km lang kanaal in het Centraal-Amerikaanse Panama, geopend in 1914. Het loopt door de landengte van Panama en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Het kanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport omdat men anders om Zuid-Amerika heen zou moeten varen. Een schip varend van New York naar San Francisco legt via het kanaal een afstand af van 9500 kilometer, dat is minder dan de helft van de 22.500 kilometer via Kaap Hoorn.”

Weer een uitnodiging😊
Na deze presentatie lezen we nog een uurtje en gaan dan naar de Main Dining room voor de lunch. We gaan aan tafel zitten bij een ouder (royaal 85+) echtpaar uit Florida (hij was vroeger piloot en zij was flight-attendent) en een alleenreizende (maar niet alleenstaande) dame uit Washington-state die in haar werkzame leven een nurse was. Tjalling spreekt ons toe, bedankt voor de loyaliteit en heft met ons allen het glas champagne🥂. Ook nu is het weer erg gezellig en het eten is, zoals altijd, voortreffelijk. Als we de verhalen horen van onze tafelgenoten dan zijn wij baby👶🏻cruisers met onze 7 cruises tot nu toe. Onze tafelgenoten hebben er al tientallen gemaakt. Waarvan ook nog eens enkele “grand voyages”. Wereldcruises die langer dan 50 dagen duren. We krijgen tips voor een eventueel volgende te boeken reis. Wellicht hebben ze de indruk dat we vermogend zijn🙈. We laten ze maar in de waan.
Na de lunch nemen we afscheid van elkaar en doen we het voor de rest van de dag rustig aan. In het Grand Dutch Café werk ik mijn verhaal bij en nemen we later in de middag wat bitterballen.

Bitterballentijd!
In de shops schaffen we een paar lekkere luchtjes aan en vervolgens gaan we naar onze cabin waar twee tassen op het bed liggen. Hoe aardig is dat🥰.
Eten doen we weer in de Main Dining room en we krijgen dit keer een tafeltje toegewezen op deck 3. Ook wel eens leuk. Een dame aan het tafeltje tegenover ons is blijkbaar jarig want op een gegeven ogenblik komen de kelners rond haar tafeltje staan en zingen “Lang zal ze leven”🎶 in het Indonesisch. Ze krijgt een taartje aangeboden. Hoera! Hoera! Hoera! 🥳.
Na het eten gaan we nog even naar de BB Kings Blues Club en dan houden we het voor gezien. Morgenvroeg loopt de wekker⏰ een uurtje eerder af want we hebben een excursie geboekt in Cartagena, Colombia 🇨🇴.

Aan onze volgers die regelmatig reageren op onze verhalen: dat vinden we fijn en wees ervan overtuigd dat we ze allemaal met veel plezier lezen😘.

1. Peter en Nelly Lamers:
    29 oktober 2023
    Ook nu weer wat een belevenis.
    Kan niet op.
    Slaan geen dag over om dit met jullie te delen.
  2. Maria:
    29 oktober 2023
    Weer een mooi verhaal, met geschiedenis erbij, voor iedereen leerzaam. Zo ontmoedt je toch veel verschillende mensen, ook leuk. Veel gr 🛳️🌊🌞👒
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    29 oktober 2023
    Moeij de geschiedenis euver ut Panamakanaal.
  4. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Wie schrijft die blijft is het gezegde; geldt zeker ook voor jou, Sonja.
    Je hebt een superleuke stijl van schrijven en daarbij heel realistisch; je ziet voor je ogen wat jullie “life” zien en meemaken.
    De afwisseling van zeedagen en van boord gaan voor een excursie maakt jullie vakantie helemaal dynamisch!
    Het sfeertje aan boord is ook tijdens jullie “tweede” vakantie gelukkig fantastisch zoals je het allemaal beschrijft.
    Ik wens jullie een leuke excursie in Colombia en ik lees het wel weer in het volgende verslag.
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  5. May en Henk:
    😎👌🌟🌞‼️😍😍😍😍
    Alweer wowwww 💖
  6. Emile Verstraelen:
    31 oktober 2023
    Hallo Sonja en Lei,
    Altijd leuke verhalen, fijn om ze te lezen.
    Ook nu weer; we zien dat jullie genieten en wij lezen mee!
    Nog een mooi vervolg van reis en bijzondere excursies toegewenst.