We gaan weer varen🚢 over de (hopelijk niet al te woelige) baren🌊.

27 september 2023 - Venlo, Nederland

Omdat het dit jaar, 2023, 150 jaar geleden is dat een schip🚢 van de Holland America Lijn de oversteek heeft gemaakt van Rotterdam naar New York, leek het ons een prima idee om ook eens op deze wijze over te steken naar de “Nieuwe Wereld”. We zijn in het verleden de grote plas al vaker overgestoken maar dan altijd via het luchtruim✈️.
Onze lijfspreuk is “Plök d’n daag en stel neet oét wies morge” en in dat kader is de beslissing snel genomen. Boeken maar!
En dus gaan we zaterdag 7 oktober 2023 aan boord van de MS Rotterdam en start de 15-daagse “Atlantic Sojourn” over water.

MS Rotterdam
Weliswaar niet vanuit Rotterdam, maar vanuit Amsterdam en niet naar New York🍎 maar naar Fort Lauderdale. Ach, een kniesoor……
In eerste instantie betreft het een 14-daagse cruise die eindigt op zaterdag. Op zondag zou de boot dan weer vertrekken vanuit Fort Lauderdale richting o.a. het Panamakanaal🇵🇦. Omdat het Panamakanaal op onze “ooit-nog-eens-te-bezoeken-lijst” staat, informeren we of we eventueel aan boord kunnen blijven die zaterdag om dan vervolgens op zondag te starten aan de reis richting het 🇵🇦kanaal. Dat is helaas niet mogelijk😔, we moeten zaterdag van boord gaan (met onze bagage) en vervolgens een dag later (zondag) weer terugkomen (met onze bagage). Dat vinden we niet zo’n goed idee. Jammer, maar het is niet anders.

We hebben al snel alternatieven gevonden om ons verblijf in the USA🇺🇸 met een paar weken te verlengen b.v. een camper of auto huren en wat rondtoeren in Florida en de omliggende staten. Genoeg mogelijkheden.  Tot we onderstaand bericht krijgen:

“October 4, 2022.  Dear Valued Guest,
We are writing to let you know that due to deployment changes, your 14-Day Atlantic Sojourn voyage on Rotterdam will now be one day longer and will end on Sunday, October 22, 2023. You will receive the additional cruise day with no increase to your cruise fare.
As a result of this change, we have added a call to Half Moon Cay, Bahamas from 7:00 AM to 3:00 PM on Saturday, October 21. Our beautiful award-winning private island, at Half Moon Cay you can experience the tranquility of pristine sugar-white sand and warm turquoise waters. There are also a variety of water activitie
s and tours available that allow you to explore this delightful slice of paradise.”

Meteen de telefoon ☎️ gepakt en gebeld met HAL. En zo is het gekomen dat we toch aan boord kunnen blijven die zondag in Fort Lauderdale als de “Atlantic Sojourn” eindigt en de “Panama Canal Sunfarer” begint. Niks geen gedeuns met bagage en gewoon in dezelfde hut blijven. Mazzelkonten, toch?

Route 1a  Route 1b  Route 2

Op dit moment ziet het programma-van-dag-tot-dag er als volgt uit. Het is afhankelijk van allerlei onvoorziene omstandigheden, maar vooralsnog staat het zo in onze agenda.

Route 1 Atlantic Sojourn  Route 2 Panama Canal Sunfarer

Zaterdag 23 september 2023.

De herfst🍂 heeft zijn intrede gedaan en het aftellen richting onze “journey” is nu serieus begonnen.

Sinds vandaag staan de boardingpassen in de Navigator-app en weten we hoe laat we aan boord kunnen gaan. We zijn ingedeeld in “Group L” - check-in 15.10 uur. Dat betekent dat we niet in alle vroegte zaterdagmorgen 07 oktober de trein 🚂 hoeven te nemen naar Amsterdam. Ook niet al te laat natuurlijk want we moeten helaas in dit land tegenwoordig altijd rekening houden met eventuele vertragingen door sein- en/of wisselstoringen, koperdiefstallen, blaadjes🍂 op de rails, gaten-gravende-beschermde-dieren, personeelstekorten en meer van dat gedeuns.

Het wordt ondertussen ook tijd dat we eens kijken 👀 welke garderobe-items er mee zullen gaan in de koffers 🧳 🧳. Het is dan wel herfst in Nederland 🇳🇱 maar we gaan richting het Caribisch gebied en daar liggen de temperaturen rond de 30 graden met (waar ik enorm tegenop zie) een hoge luchtvochtigheid🥵. Geen Alaska-kleding dit keer dus.

We regelen nog snel even de transfer🚌 vanaf Fort Lauderdale Cruiseterminal naar Miami Airport van waaruit we aan het einde van deze trip met KLM ✈️ weer naar huis vliegen. Voorlopig is dat gelukkig nog niet aan de orde maar omdat Holland America Lijn deze mogelijkheid biedt maken we daar graag gebruik van. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, nietwaar?

Op maandag 25 september geeft de Navigator-app het volgende aan:

Nog 11 dagen…..Het schiet op……..

Bericht van huishoudelijke aard: vanaf het volgende “verhaal” dat we plaatsen verschijnen er geen storende reclame-advertenties. We “upgraden” het account tijdelijk😊