Wereldstad Zeebrugge en Harry The Piano

8 oktober 2023 - Zeebrugge, België

Zondag 08 oktober 2023

Captain Bas heeft ons veilig genavigeerd naar de haven van Zeebrugge waar we om 07.00 uur voor anker ⚓️ gaan. Dat komt goed uit want om 07.00 uur loopt onze wekker af. Rise and shine!
Ik heb wat moeite gehad met het vatten van de slaap😴 gisteravond. Er zijn wat onbekende geluiden waaraan ik moet wennen. Het kraakt een beetje, maar gelukkig niet zo heftig als vorig jaar september het geval was. De nieuwigheid (van de boot) is er van af zullen we maar zeggen. Leo daarentegen heeft nergens last van.
Omdat we op eigen houtje Zeebrugge gaan ontdekken (als er al iets te ontdekken valt) doen we het rustig aan en gaan we tegen 09.00 uur richting het Lido om ons op het ontbijtbuffet te storten. Nou valt dat storten wel mee, want we moeten onze krachten goed verdelen over de komende vier weken. We houden het bij een bescheiden kop koffie, glas jus d’orange, yoghurt met fruit, enz.
Na het ontbijt verlaten we via de gangway op 2 midship De Rotterdam en moeten dan verplicht met de pendelbus naar de terminal. Het is verboden om te voet richting de terminal te gaan.

Wachtend op de nieuwe eigenaarEr staan op de kades duizenden nieuwe auto’s te wachten op vervoer naar de dealers. Ontelbare Toyota’s, Chryslers, Suzuki’s, etc. zover je kunt kijken 👀. Het busritje duurt slechts 3 minuten. We oriënteren ons even en houden (letterlijk) de kerk in het midden. KerkjeZoals overal ligt de kerk in het centrum van het dorp dus daar moeten we wezen. Er is niet al te veel levendigheid te bespeuren in Zeebrugge. Zondagsrust. De hoofdstraat is nogal troosteloos en halverwege is de weg opengebroken.  Niet alleen het autoverkeer maakt gebruik van deze weg maar er liggen ook nog tramrails. Een tamelijk onoverzichtelijke situatie, zeker voor voetgangers. Tot overmaat van ramp staat bij een stoplicht waar we over willen steken dat we niet rechtdoor moeten maar naar links. Als we dat doen dan houdt op een gegeven ogenblik het trottoir op en staat er een bord met vermelding dat we niet verder mogen. We zijn in België 🇧🇪, dat is duidelijk🫣. Wij zijn burgerlijk ongehoorzaam en steken toch over. Stomme Belgen. Kunst in de openbare ruimte
Hoor je de naam Zeebrugge, dan denk je automatisch aan de vreselijke ramp indertijd met de Herald of Free Enterprise. Wat moet dat een enorme impact hebben gehad op deze kleine gemeenschap. Zwarte dag in Zeebrugge
We wandelen wat rond omdat we toch de nodige stappen willen maken. Rustplaats

FriedhofNaast de kerk ligt een kerkhof. “Deutscher Ehrenfriedhof Zeebrügge nr.184” staat er boven de ingang. Maar er is ook een plaquette waarop staat: “Commonwealth War Graves”. Oorlogsgraven van Duitsers en Engelsen die WWI niet hebben overleefd. De Eerste Wereldoorlog heeft hier behoorlijk huisgehouden. Waanzin…….
We houden het voor gezien en wandelen weer terug naar de terminal waar de bus 🚌 staat te wachten om ons weer terug te brengen naar het schip🚢 . Dat was dan Zeebrugge.

Zijzicht Corona, maar geen 🦠Wat volgt is een super relaxte middag in het zonnetje☀️ bij de Lido Pool. Lekker zunke, lekker windje, lekker waerke. Hapje, drankje, mensen (be)kijken. Nog even shoppen en in de sale een warm vest voor Leo aangeschaft. We gaan tenslotte richting de Caribean🥶. Vanavond is “dressy night” dus we gaan op chic. Maar eerst gaan we in op de uitnodiging voor het Captain’s Welcome bij de Lido Pool om 18.45 uur. Kapitein Bas en zijn kornuiten stellen zich voor en heffen samen met ons het glas champagne🥂 op een goede en veilige reis. De champagne vloeit rijkelijk😊 MenukaartDaarna is het tijd om naar de Main Dining Room te gaan waar het Gala Diner wordt geserveerd. Zoals altijd is het eten geweldig, de bediening uitermate vriendelijk en de ambiance prachtig. Afzien hoor……

De keuze is weer reuze
In het theater (Main Stage) vertoont Harry The Piano 🎹 vanavond zijn kunsten. We verwachten er niet al te veel van maar we gaan toch kijken. Je moet Harry tenslotte een kans geven. Harry kan goed piano spelen en tussendoor praat hij ook nog wat onzin. Er zijn een paar toeschouwers in de zaal die duidelijk meer dan één glas champagne achterover hebben gegooid want regelmatig schaterlachen ze uitbundig over iets wat Harry zegt en/of doet. Wellicht is het Engelse humor, maar wij zien de humor er niet van in. Na een kwartiertje vinden we dat we Harry genoeg kans hebben gegeven en verlaten we de zaal. Dag Harry, het ga je goed.
We gaan maar weer naar de BB Kings Blues Club. Meer ons ding.
Bij thuiskomst ligt er een hond op het bed. Hij bewaakt twee chocolaatjes.

Hond op ‘t bed

1. Peter en Nelly Lamers:
    9 oktober 2023
    Wat een kajuit hebben jullie.
    Zit er ook een balkon aan.
    Geniet er verder maar lekker van.
  2. Tom Posno:
    Hoi Soja en Lei,
    Wie schrijft, die blijft, zei ooit eens iemand.
    Geldt ook voor jou, want twee reisverhalen op eenzelfde dag, dat vind ik heel wat in je vakantie!
    Leggen jullie trouwens nog meer havens aan na Zeebrugge, alvorens de oversteek te maken?
    Wat super relaxt, een cruise zoals jullie doen; echt vakantie!!
    Heerlijk genieten van het leven aan boord en prima eten EN drinken, niet te vergeten!
    Geniet maar volop en veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Maria:
    9 oktober 2023
    Maar heerlijk weer op vakantie. En Dan weer van die mooie reisverhalen om mee te varen. Geniet ervan.🛳️🌊👍😊😉☕
  4. Ber en Annelies:
    9 oktober 2023
    Weej winse og wederum ein fantastische reis! Behalde vaart en weej volge in de reddingsboét😅
  5. Anneke:
    14 oktober 2023