On our way!

22 april 2024 - Toronto Pearson International Airport, Canada

Het is maandag 22 april 2024 en om 05.45 uur loopt de wekker⏰ af. Rise and shine!
We hebben gisteren al alle benodigde reisvoorbereidingen getroffen dus dat scheelt. Vandaag hoeven we alleen maar te zorgen dat, als we de deur uitgaan, de waterleiding is afgesloten en de stekkers die uit het stopcontact kunnen er ook daadwerkelijk uitgehaald zijn. De drie(!) planten die af en toe een plens water nodig hebben staan op een, voor de plantenwatergeefster, makkelijk bereikbare plaats en er zitten geen bederfelijke waren meer in de koelkast. M.a.w. we kunnen vertrekken.
We sluiten om 07.00 uur de voordeur en gaan te voet op weg naar het station waar om 07.33 uur de trein🚂 vertrekt naar Schiphol. Omdat we twee zware koffers🧳 🧳 en twee rugzakken🎒🎒 meesjouwen nemen we plaats in het fietsersgedeelte van de trein. Dan hoeven we nl. geen trappen op of af en hebben we ook voldoende ruimte voor de bagage. De rit naar Schiphol verloopt voorspoedig en om 09.45 uur staan we op de luchthaven. Royaal op tijd én tijd voor koffie ☕️.  Recht tegenover de incheckbalie van Air Transat is een koffiehoek, hoe mooi is dat! Een superstrategische plek waar we de door elkaar krioelende medereizigers goed kunnen gadeslaan. Én waar we tevens de incheckbalie in de gaten kunnen houden zodat we, zodra de incheckbaliejuffrouwen hun voorbereidende incheckbaliewerkzaamheden hebben afgerond, hun kant uit kunnen gaan om vervolgens onze koffers🧳 🧳 af te geven.
Dat kan om 11.00 uur, nadat er een soort van groepsinstructie in een kring heeft plaatsgevonden en de incheckbaliejuffrouwen hun plaats hebben ingenomen. We kunnen!
Een superaardige beveiligingsmeneer kijkt of onze paspoorten in orde zijn. “Helemaal uit Venlo!” Jazeker, met de trein🚂. We mogen ons melden bij een juffrouw die, aan haar gezichtsuitdrukking te zien, weinig arbeidsvreugde heeft. In het Venloos noemen we dat een greekgezich. Volgens ons is het een stagiaire want ze kijkt heel moeilijk en is ook niet al te snel. Het zou ook zomaar eens kunnen dat ze een taakstraf heeft.
Hoe dan ook, na wat gehannes kan koffer 🧳 nummer één op de weegschaal ⚖️: 20 kg. Mooi! Dan zegt ze dat we moeten betalen want er komt een dollarteken💲 op haar scherm te staan. Ja dag! Mooi niet! Bij de prijs van het ticket is een koffer🧳 met een maximum gewicht van 23 kg inbegrepen. Of we daar een betalingsbewijs van hebben. Ik laat haar zien wat er in ons ticket staat: 1x ruimbagage, 1x cabinebagage en 1x persoonlijk item. Per persoon. Ze rammelt wat op de toetsen en constateert dan dat we al ingecheckt hebben en dat ze van mening was dat deze koffers extra zijn. Nee dus. Ze rectificeert e.e.a. en dan kan koffer🧳 nummer twee op de weegschaal ⚖️: 21 kg. Ook mooi! Ze plakt de bagagenumnertjes op de paspoorten, iets waar ik een gruwelijke hekel aan heb want als je die plakkertjes verwijdert blijven er altijd lijmresten achter. Vervolgens print ze de instapkaarten ondersteboven🙃 uit, geeft ze aan ons met de mededeling dat we zelf moeten kijken 👀 op de monitoren welke gate we moeten hebben…… Die moet nog HEEL VEEL leren.
We gaan op zoek naar een monitor en constateren dat we naar gate D27 moeten. Maar eerst naar de security. Wat een verademing is dat ten opzichte van de beveiliging op andere luchthavens. Hier kan nl. alles(!) in de rugzakken🎒🎒blijven zitten. Zelfs de gevulde waterflessen. Alleen de jassen moeten uit. En de broekzakken moeten leeg zijn. Hup alles in de bak, bak over de rollerband en wij gaan met de handen in de lucht voor een scherm staan dat ons screent.
Een gezellige jongedame en dito meneer van de beveiliging zegt dat het in orde is en we verder mogen. Top! Dan zien we dat onze bakken een detour maken. De rugzakken🎒 🎒moeten nader worden onderzocht. En weer een supervriendelijke dame die vraagt of we de rugzakken🎒🎒 willen openen. Tuurlik! Wat is het geval? In mijn rugzak🎒 zit de bagageweger die de “boosdoener” is en in de rugzak🎒 van Lei zitten batterijen voor het gehoorapparaat en een spiegeltje. Geeft niks. Alles in orde.
Op naar de doe-het-zelf-paspoortcontrole.
Paspoort in de scanner, even wachten, ✅.
Het is ondertussen 11.45 uur dus wordt het langzamerhand weer tijd voor koffie☕️ ☕️. En mensen kijken 👀. We hebben ruimschoots de tijd want de vertrektijd van onze vlucht ✈️ is 14.55 uur. Instappen vanaf 13.55 uur.  Na de koffie kuieren we richting Gate D27. Maar goed dat we de tijd hebben want we moeten een kleine 20 minuten lopen alvorens we er zijn. Het blijkt maar weer eens hoe enorm groot Schiphol is.
Rond 14.00 uur kunnen we aan boord en installeren we ons. We hebben “normale” plaatsen (à €47) geboekt achter de nooduitgang. Vóór ons is een rij van twee stoelen met extra beenruimte (à €115). Wij zitten in een rij van drie waarvan onze twee stoelen zich direct achter de twee stoelen vóór ons bevinden. De derde stoel naast ons is er ook weer een met extra beenruimte (€115!) want die heeft geen stoel voor zich. En deze derde stoel is vrij. En die blijft vrij. Ik vraag aan de stewardess of ik, als deze nog steeds vrij is als we de lucht ingaan, daar mag gaan zitten. Dat mag, maar dan moet ik wel even wachten tot er eventuele herplaatsingen zijn geweest want er zijn passagiers die om “dringende” redenen extra ruimte nodig hebben. Duimen dus. En dat duimen heeft succes want ik kan uiteindelijk opschuiven en heb nu royaal plaats om de benen te strekken. Luxe!
We vliegen ✈️ dit keer met Air Transat, een Canadese maatschappij. Is prima, maar toch van een ander niveau dan KLM. Het entertainment-(film)aanbod is voor ons niet interessant en daarom halen we onze lees- en puzzelboekjes tevoorschijn.
We moeten ons een kleine 8 uur vermaken.
We krijgen te eten, kip met rijst, coleslaw, bruin broodje, chocolademousse. En een beker rode wijn🍷. Na verloop van tijd een beker water.
Onderweg passeren we de punt van Groenland🇬🇱 en we zien ijsschotsen in het water drijven. Mooi plaatje.
Nog 3 uur en 45 minuten te gaan. Het is ondertussen 19.00 uur in Venlo🇳🇱 en 13.00 uur in Toronto🇨🇦
Als het 21.15 uur is in Venlo🇳🇱 krijgen we een warme snack geserveerd. Tja, wat zullen we daarvan zeggen….. Men noemde het een kaasbroodje. Normaliter is dat een heerlijk met kaas gevuld, dik, ovenvers warm exemplaar. Nou ja, warm was het wel, maar voor de rest was het plat, klef en er zat iets tussen het geplette bladerdeeg dat kaas moest voorstellen. Goed bedoeld, maar geen succes. Er waren nog exemplaren over maar er waren geen gegadigden voor. Vreemd….
Om 22.20 uur Venlo-tijd🇳🇱 is het nog 30 minuten tot we weer op de grond zullen staan. Ondertussen is het landschap beneden ons sneeuwvrij. Het is hier 🇨🇦 16.20 uur.
Om 22.50 uur Venlo-tijd🇳🇱 zijn we geland op Canadese bodem. De zon☀️ schijnt uitbundig. Ook wel weer eens fijn. Hier is het 16.50 uur.
Dan volgt het bekende riedeltje van geduldig wachten tot we het toestel kunnen verlaten, vervolgens de lange wandelweg richting de douane 🛃 waar we, net als twee jaar geleden, zelf de controlewerkzaamheden moeten uitvoeren bij een zelfcontrolescanapparaat. Als die naar volle tevredenheid van het apparaat zijn uitgevoerd rolt er een soort van kassabon uit de machine met daarop onze gegevens maar ook een foto van het type most-wanted-criminal. Schrikken😳! Met de paspoorten in de hand lopen we langs een meneer die tevens controleert of we ook de kassabon hebben. We mogen verder.
Op naar de bagageband waar, behalve de bagage uit Amsterdam ook bagage uit Mexico🇲🇽 verwacht wordt. Dus…. chaos!
We moeten lang wachten maar uiteindelijk kunnen we opgelucht onze koffers🧳 🧳 van de band sleuren. De volgende halte is een mevrouw die de kassabonnen verzamelt. Dan kunnen we eindelijk richting de uitgang gaan en vervolgens op zoek naar de plek waar we de shuttlebus stopt die ons naar het hotel zal brengen. Ook nu weer wachten maar uiteindelijk arriveren we om 19.00 uur in hotel.
Even de spullen naar de kamer brengen en dan snel naar het restaurant waar we het eerste (grote) glas domestic beer🍺 en de eerste burger🍔 van deze trip bestellen. We vinden dat we dit dik en dubbel verdiend hebben. Voor ons gevoel is het dinsdag 01.15 uur🥱.
Achter de bar hangen drie tv’s 📺  met daarop elk een andere zender en zoals gewoonlijk zonder geluid. Favoriet is hier ijshockey🏒. Niemand kijkt, behalve twee aan de bar hangende lonesome losers.
Na deze culinaire traktatie is het tijd om een einde te breien aan deze lange en toch wel vermoeiende dag.
Morgen staat het ophalen van de camper gepland en ondanks dat we geen reactie hebben gekregen op onze mail aan Fraserway (de verhuurder) wat betreft het tijdstip van ophalen gaan we er maar vanuit dat alles goed komt. Morgenochtend maar eerst even bellen☎️.

1. Maria:
    23 april 2024
    Zo en dan nu het begin van de eerste dag na de Lange reis.🛬👍🚍🔝
  2. Ad en Marij:
    23 april 2024
    Dat ziet er weer veelbelovend uit. Succes fijne vakantie
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    Fijne vakantie
  4. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Een goede start, want zelfs NS werkte dit keer mee, zodat jullie probleemloos op Schiphol kwamen.🤣🤗😜
    En een goed begin is het halve werk van deze trip van 6 weken!
    Jullie zijn voor de zoveelste keer de grote plas weer eens overgestoken en staan aan het begin van een nieuw fantastisch avontuur.
    Hopelijk treffen jullie morgen een camper aan die voldoet aan jullie wensen, maar dat zal zeker!
    Goede start en heel veel voldoening en plezier!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  5. Peter en Nelly Lamers:
    Weer veel dingen vanuit Venlo
    beleeft.
    Geniet.
    Peter en Nelly
  6. Adrie Maitimu:
    23 april 2024
    Wat leuk, het begin van un moeije reis 👌🏼😘
  7. Theo Wismans:
    23 april 2024
    Sonja en Lei, een vermoeiende dag zo te lezen. Als jullie eenmaal de sleutel van de camper op contact hebben gezet dan begint het pas.
    Dan ben je het voorafgaande snel vergeten.
    Heel veel reisplezier samen.

Grrrrrr Theo&Henny
  8. Hans & Mirjam:
    23 april 2024
    Mooi begin van de reis! Enjoy!
  9. Marian mooijman:
    Hele fijne vakantie ✈️☀️🥾
  10. Mieke:
    24 april 2024
    Let's get it on!! Geniet ervan!
  11. Wil:
    24 april 2024
    Wens jullie een hele fijne vakantie.

Jouw reactie