Perfecte dag voor de Kentucky Derby🐎

5 mei 2024 - Bardstown, Kentucky, Verenigde Staten

Zaterdag 04 mei 2024

Nationale Dodenherdenking in Nederland🇳🇱 en hier de Kentucky Derby🐎

We blijven vandaag “thuis”. Even geen kronkelende en slingerende wegen maar gewoon helemaal niks, nada, noppes. Het is hier op de White Acres Campground een oase van rust. Je hoort alleen vogels.

Sekte-leden🫣😂 Als we aan de ontbijttafel zitten zien we een eindje verderop een groepje vreemd geklede mensen bij zo’n “Munckhofreizenbus” staan. De vrouwen dragen rare hoeden. We denken dat het een sekte is en dat ze naar de kerk gaan. Zo’n vreemde-sekte-kerk.
We plannen vandaag de route voor de komende week. Routeplanner
We gaan richting Tennessee en leggen in ieder geval al de KOA-camping in Nashville vast voor zondag en maandag. Dinsdag zien we wel weer en woensdag t/m vrijdag zijn we dan in Memphis🥳🥳🥳🥳! Daar proberen we een plek te krijgen op de camping bij Graceland. Duimen maar dat het lukt. Je kunt nl. niet online boeken maar alleen per mail of telefonisch. Ik stuur een mail en als er morgenochtend geen antwoord is dan ga ik bellen.Gracelandtour boeken🥳
En (hoera🥳) we schaffen vandaag de kaartjes aan om Graceland te bezoeken op donderdag. Het heeft even wat voeten in de aarde voordat alles geboekt en betaald is want de WiFi🛜 is tamelijk traag. Uiteindelijk is het gelukt en kunnen we donderdag om 11.15 uur starten aan de “tour” door Graceland Mansion en alles wat zich daar rondom bevindt. Tja, je bent tenslotte Elvis fan😍, nietwaar?Airstreamers
We maken een rondje over de camping en ook vandaag verbazen we ons over de afmetingen van sommige motorhomes. Gigantisch gewoon. Opvallend is ook dat veel mensen één of meerdere honden bij zich hebben. Gisteren kwamen we een medecampingbewoner tegen die aan de wandel was met zijn twee Beagles. “Walking the dogs sir?” Hij (met een zwaar zuidelijk accent): “Yes, every day.” Als ik zeg dat het een good excersize is antwoordt hij; “They don’t excersize, they sniff.” Ik noem het a dog life. Hij noemt het a beagle life.Nieuwe buren
Er komen vandaag veel nieuwe gasten aan en ze worden allemaal door the wife in het golfkarretje naar de plaats gebracht.
Tegen de avond komt the husband in het golfkarretje langs om te kijken👀 of bij ons alles in orde is. Dat is het.
Hij informeert of we de Derby🐎 volgen? Wat is nl. het geval, vandaag vindt de jaarlijkse Kentucky Derby Paardenrace plaats, “even verderop” in Louisville. Dat is a very big event waar de rich and the famous zich graag laten zien. En men kleedt zich speciaal, met name de dames dragen grote hoeden. Het is hier op de camping zo stil vandaag omdat de meeste “bewoners” naar de Derby zijn. Dat verklaart het een en ander😳. De groep mensen die we vanmorgen hebben aangezien als sekteleden zijn campinggasten die naar de Derby gingen🙈 in hun speciale kleren met hun grote hoeden🤭. Weten wij veel.
De husband zegt dat Kentucky bekend staat om twee dingen: Bourbon🥃 en de Derby🐎. Wat die Bourbon betreft: we hebben een  tig aantal jaren geleden hier de zgn. Bourbon-trail gereden en een zestal distilleerderijen met hun gigantische “warehouses” bezocht. Ik heb toen gereden en Lei heeft geproefd. Ik hou niet van Bourbon🥃 dus dat was geen opgave. Maker’s Mark, Four Roses, Jim Beam, en meer van die bekende namen. Dit keer laten we de Bourbon-trail aan ons voorbijgaan.
De husband, hij heet Allan, vertelt dat mensen die in de nabijheid van de stokerijen wonen vrij veel last hebben van bruine viezigheid die neerdaalt op hun omgeving. Men beweert dat het niet schadelijk is, maar de werknemers van de stokerijen moeten wel een “cancer-policy” ondertekenen ✍🏻. Je zou toch denken dat als het niet schadelijk is, dit niet nodig zou zijn🤔. Hij is blij dat hij in a cabin in the woods woont en er geen overlast van ervaart. En ook wij hoeven ons hier on the hill geen zorgen te maken. Wij zijn safe! Gelukkig maar.
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de overlast die men in de directe omgeving van de hoogovens in IJmuiden ervaart. We herinneren ons dat, tijdens de rondleidingen die we indertijd hebben gehad, er verteld werd dat de binnenkant van de vaten bewerkt werden met een brander om zodoende de “rook”smaak te verkrijgen in de Bourbon🥃.
Allan, de husband, wenst ons nog een nice evening en gaat verder met zijn ronde.

Wikipedia zegt over de Kentucky Derby🐎:
“De Kentucky Derby is een paardenrace voor 3 jaar oude paarden, die elk jaar in Louisville, Kentucky, Verenigde Staten wordt gehouden op de eerste zaterdag van mei en wordt bezocht door 155.000 fans. De race sluit een festival af dat twee weken duurt, is 2 kilometer lang en staat in de Verenigde Staten bekend als 'de twee spannendste minuten in sport' vanwege de duur van de race en de spanning. Het wordt ook weleens 'de race om de rozen' genoemd. De winnaar wordt namelijk gehuld in een doek vol met rozen.
Deelnemende paarden mogen niet jonger of ouder zijn dan drie jaar. Op 3 mei 1952 werd de Derby voor het eerst uitgezonden op de nationale televisie. De prijs voor de winnaar was toen al meer dan 100,000 Dollar. In 1968 werd voor eerst de winnaar betrapt op doping. Dit is tot nu toe het enige geval.
De snelste tijd tot nu toe werd gerend door Secretariat in 1973 in 1 minuut en 59 secondes waarmee hij het record van Northern Dancer verbrak. Het record staat inmiddels al 42 jaar en het bijzondere aan het baanrecord van Secretariat was dat hij in elk kwart van de race sneller was dan het voorgaande kwart.
Ook deze race staat bekend om de kleding van het publiek. Op de speciale tribune voor de 'rich and famous' is pak of jurk verplicht, net als een hoed. Voorafgaand aan de derby zingt het publiek "My Old Kentucky Home", onder begeleiding van de University of Louisville.”

Zo heerlijk rustig 🎶

We hebben vandaag 0 km gereden😊

1. Theo Wismans:
    5 mei 2024
    Heeee, Sonja en Lei, ik ben vanmorgen vroeg wakker geworden op de camping in Neufchateau Fr.
    We fietsen de Maasroute, tot nu toe prima fietsweer.
    Gisteren geland hier en het is raining all the time.
    We wachten het weer ff verder af maar als het niet stopt dan vervolgen we de route naar Horst.
    Het ziet er leuk uit in Kentuckey, bakken van campers!
    Die zie je hier niet in Frankrijk!
    Nog veel plezier gewenst en grrrrr
    Theo&Henny
  2. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Een bezoek aan Graceland is steeds een van jullie wensen geweest, dat was voordat jullie op reis gingen al duidelijk!
    Wat geweldig dat het gelukt is om kaartjes te krijgen.
    En je zult er ongetwijfeld een superleuk verslag over schrijven, Sonja.
    Heerlijk even een dag relaxen; doet me denken aan de reclame van Sunweb op tv:
    “En nu even helemaal niks”.
    Nee, Bourbon is ook niet mijn favoriet, de Schotse highland malt is nog altijd niet te overtreffen(althans voor mij!).
    Geniet verder van alles wat jullie pad kruist, en tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    5 mei 2024
    Jaloers, Graceland dat zou ik ook wel willen zien en beleven. Zoals je al zei een ultieme droom voor elke Elvis fan.
    Geniet ervan en ik kijk uit naar de foto's.
  4. M.Colen:
    5 mei 2024
    Nou ik zie je al bij de Kentucky Derby met een mooie grote hoed op! Staat je vast heel goed, en Lei met ‘n petje. Maar waarschijnlijk trekt die 150e editie meer dan 100.000 toeschouwers en da’s te druk kan ik me zo voorstellen.
    Jullie genieten van de reis en ik van de verhalen.
    Groet Martijn
  5. Anneke:
    5 mei 2024
    Nou leuk weer. Effe niks doen is ook weer eens lekker. En naar Graceland gaan is toch weer geweldig. ENJOY❤️❤️

Jouw reactie