Niet aan land😥 maar een extra zeedag.

14 oktober 2023 - Ponta Delgada, Portugal

Zaterdag 14 oktober 2023

Zaterdag it is!Voor vandaag staat Ponta Delgada, Azoren op het programma.

Ticket als aandenkenDe wekker⏰ rammelt om 06.00 uur. Wel wat vroeg voor een vakantiedag, maar om 08.15 uur start de geboekte excursie over het eiland. Om 08.00 uur is de meeting-time in het theater en voor die tijd willen we toch nog op ons gemak ontbijten.
Het is nog erg donker als we de gordijnen openen en het schip gaat behoorlijk op en neer. Wel is te zien dat we dichtbij de plaats van bestemming zijn want we zien de lichtjes in de verte. De horizon is dan wel en dan niet te zien. Hevige deining.
De planning is dat we om 08.00 uur aanmeren in de haven van Ponta Delgada. Zittend aan het raam in de ontbijtzaal op deck 9 is duidelijk te zien dat het buiten spookt. Omdat we toch op tijd willen zijn voor de meeting dalen we om 07.50 uur af naar deck 2 en gaan richting het theater. We vrezen het ergste.
En jawel hoor, daar is om 08.00 uur, via de intercom, captain Bas met de mededeling dat het momenteel niet mogelijk is om, vanwege de hevige wind, veilig aan te meren in de haven van Ponta Delgada. De frontale windkracht is te gevaarlijk ⚠️. Hij zal het over een tijdje nogmaals proberen maar dan vanuit een andere richting. Zodra er nieuws is zal hij met een update komen maar voor nu is het motto: veiligheid voor alles!  Voor de passagiers, de bemanning en het schip. Voor alles en iedereen.
08.10 uur : daar is ie weer, captain Bas. Het is nog steeds niet veilig dus we gaan met z’n allen buitengaats liggen wachten op het verminderen van de wind💨. Hij heeft het dringende verzoek aan allen om NIET naar de receptie te gaan want de medewerkers daar weten op dit moment ook niet meer dan de rest van ons allemaal. Rustig afwachten is het devies. En nogmaals, alle besluiten worden genomen uit veiligheidsoverwegingen en, als het enigszins mogelijk is, leggen we aan. Misschien dat de omstandigheden verbeteren en we toch nog in de loop van de dag kunnen aanleggen. Onze excursie zou 8 uur duren dus die komt zeer zeker te vervallen.
Wij installeren ons maar in de BB Kings Blues Club en wachten daar op de dingen die komen gaan. Er zit niks anders op.

Afwachten maar.
Captain Bas belooft, indien mogelijk, over een uur met een update te komen.
08.55 uur: Captain Bas meldt dat het, na drie pogingen, nog steeds te gevaarlijk is om aan te meren. De plaatselijke Pilot verlaat nu ook het schip. Over een uur wordt er nogmaals een poging gedaan. Rond de klok van 10.30 uur gaan we maar naar onze cabin om tas en camera op te bergen en, omdat we nu toch de tijd hebben, de was🧺 te doen. Dat doen van de was🧺 bestaat uit zoveel mogelijk spullen die gewassen moeten worden in de blauwe laundrybag stoppen, lijst invullen en bijvoegen en vervolgens afgeven aan een van onze cabinstewards. Kind kan de was🧺 doen. Regenboog 🌈 boven de oceaan
Captain Bas meldt zich via de intercom met de mededeling die we al hadden verwacht: het is niet verantwoord om in deze omstandigheden aan te leggen in de haven van Ponta Delgada. En ook de havenautoriteiten geven hiervoor geen toestemming. Heel erg jammer😔.

Ponta Delgada, dichtbij maar toch ver weg
Maar dan zegt hij dat, tot overmaat van ramp, een bemanningslid dusdanig ziek is geworden dat zij heel dringend medische hulp nodig heeft en zo snel mogelijk naar een ziekenhuis aan land gebracht moet worden. Daarom wordt er een helikopter 🚁 opgeroepen. Treurig om zo het schip te moeten verlaten.

Duvel op een strategisch plekjeWe gaan naar het Grand Dutch Café waar het tamelijk vol begint te lopen maar waar we toch nog een strategisch gelegen plekje kunnen bemachtigen. Op een gegeven moment zien we dat er buiten mensen over de reling hangen. Er is duidelijk iets aan de hand. Aangezien ik niet nieuwsgierig ben maar wel belangstellend🫣 ga ik naar buiten.Trieste aftocht😥Er ligt een rubberboot van de Portugese politie langszij. Het zieke bemanningslid wordt, samen met een begeleider, opgehaald. Blijkbaar is het te link voor de helikopter🚁 om in deze💨 omstandigheden te landen. Zodra alle bagage aan boord is gaat het bootje richting de wal. Dat is nog een heel gedeuns want de golven zijn behoorlijk hoog. Geen ideale situatie als je zeeziekgevoelig🤢 bent. De scheepshoorn loeit 5x ten afscheid. Zielig😥Daar gaat ze, op weg naar het ziekenhuis
Ondertussen is de bemanning druk doende met het opstellen van een alternatief dagprogramma. Ze doen allemaal enorm hun best om voor iedereen het leed van het niet aan land kunnen gaan te verzachten.
Wij zullen straks, als het wat rustiger is, bij de balie van “Shore Excursions” op deck 12 informeren naar de mogelijkheid om i.p.v. de gecancelde excursie die voor vandaag gepland stond, eventueel een andere te boeken. Probleem is echter dat er nog maar één haven wordt aangedaan nl. Half Moon Cay. Dezelfde haven die we bezoeken op de tweede dag van het tweede gedeelte van onze reis. En dan hebben we al een excursie geboekt. Even vragen of we eventueel een excursie kunnen “regelen” als we aankomen in Fort Lauderdale op zondag (waar we diezelfde dag beginnen aan het tweede gedeelte). We verwachten niet dat het mogelijk zal zijn, maar als je niet vraagt dan…..

Aperol Spritz voor het zomergevoelWe gaan aan de Aperol Spritz🍹om een beetje een zomers gevoel te krijgen. Aan het tafeltje naast ons zitten Mr. & Mrs. Lopez from Palm Springs. Mrs. Lopez is zeer geïnteresseerd in ons drankje. We explainen wat er allemaal in zit en ze things it’s a great drink in the summer by the pool. Mr. Lopez gaat er meteen een halen. They love it!

Erwtensoep met roggebrood🥶🥵Bij het zomerse gevoel hoort natuurlijk erwtensoep🥣 met roggebrood en een bord frietjes🍟 met mayonaise en satésaus.
De Lopez family gaat weer verder en de plaats naast ons wordt ingenomen door Joost. Hij heeft 2 boeken📚voor ons meegenomen. Hij heeft ze gelezen en neemt ze niet mee naar huis. We mogen ze houden (of achterlaten in de bieb). We kletsen gezellig over van alles en nog wat.
Rond 16.45 uur gaan we richting de “Shore-Excursions-Desk” op deck 12 en vragen de Shore-Excursions-Desk-Knul hoe e.e.a. wordt afgehandeld wat betreft de excursie die we vandaag niet hebben kunnen maken. Hij vertelt ons dat het bedrag van de excursie al teruggeboekt is in ons account en dat we dit bedrag dus kunnen besteden voor een andere excursie. Dat is fijn! We hebben nu nog zoveel te besteden dat we maar liefst 3 leuke dingen kunnen boeken. Als eerste kiezen we de Everglades Airboat Ride (Fort Lauderdale, Florida) dan de Aruba Walking & TastingTour (Oranjestad, Aruba) en tenslotte Go Native Jamaica (Falmouth, Jamaica). Leuk hoor zo’n “extraatjes” en dan houden we ook nog eens € 0,15 p.p. over in het excursie-account-budget💰. We zijn helemaal happy en vieren dit met een glas rode wijn🍷🍷, zittend aan een tafeltje aan het raam met uitzicht op een grote kalme plas water.

En nu is het weer tamelijk kalm.
Langzamerhand wordt het weer eens tijd om ons voor te bereiden op het diner. Even omkleden en dan rond 19.30 uur naar de Main Dining Room op deck 2, waar de balie is voor de “walk-ins”. We hebben geen vaste etenstijd maar een “open seating”. Dus we kunnen aanschuiven wanneer we willen. Vrijheid blijheid zullen we maar zeggen. Soms moeten we een paar minuten wachten tot er een tafeltje vrij is maar meestal krijgen we meteen een plekje toegewezen. Top!
Vanavond staan voor ons een echtpaar en een alleenstaande dame te wachten. Er wordt meteen contact gemaakt en vervolgens wordt de vraag gesteld: “Shall we share s table?” Wij: “Sure, why not?”
Het is een aardig gezelschap. Het echtpaar uit Alberta, Canada🇨🇦, de dame uit Nederland🇳🇱 en wij, de twee Venlonaren🇳🇱. Het echtpaar had een reisbureau dat ze goed hebben kunnen verkopen aan TUI. Ze wonen in de zomer in Alberta en in de winter in Arizona. De dame uit Nederland heeft in Engeland en New York gewoond en gewerkt.
Iedereen aan boord heeft een verhaal en het ene is nog interessanter dan het andere.
We besluiten na het eten niet naar het theater te gaan want het was, ondanks dat we niet van boord konden gaan, een vermoeiende lange dag.
De eerste week zit erop. Nog drie te gaan.

1. Tom Posno:
    15 oktober 2023
    Hey Sonja en Lei,
    Jammer dat jullie grote excursie niet door kon gaan; natuurlijk veiligheid voor iedereen boven alles!
    Maar het moet dan wel flink tekeer zijn gegaan!
    Een beetje voorbereid waren jullie natuurlijk wel, omdat de kapitein jullie gisteren al had voorbereid dat jullie zwaar weer tegemoet gingen.
    Heel verstandig om de dag gezellig door te brengen met aperol-spritz gecombineerd met erwtensoep: daar word je helemaal vrolijk van!
    Je verslag vermeldt het niet, maar hopelijk is de wind gaande dag en avond wat gaan liggen, zodat jullie vannacht niet te hard deinen in jullie bed.
    We houden contact en hartelijke groet uit Velp, Tom.
  2. Ad en Marij:
    15 oktober 2023
    Dat is wel jammer dat het weer roet in de planning gooit, niet getreurd de soep met brood en apperol word je vrolijk van. Groetjes uit het regenachtige en koude Noord Limburg. Lier iedereen maar good Venloos dan lult de ganse baot Limburgs.
  3. Hen en tiny:
    16 oktober 2023
    jammer van de excursie ,wel leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten ,veilige reis verder
  4. Anneke:
    20 oktober 2023
    Jammer vd excursie. Veel plezier verder