Brest en The Performing Nerd

11 oktober 2023 - Brest, Frankrijk

Woensdag 11 oktober 2023

De nacht duurde een uurtje korter want de klokkenvooruitzetter heeft vannacht weer alle klokken aan boord een uur vooruit gezet.
Vandaag zijn we weer gearriveerd in Frankrijk🇫🇷 en wel in de haven van Brest. Captain Bas heeft de Rotterdam netjes naar de kade gemanoeuvreerd en om 10.00 uur wordt het sein gegeven dat we aan wal kunnen gaan. Vanwege het feit dat we in een containerhaven liggen waar druk gewerkt wordt is het ook nu weer niet toegestaan om op eigen houtje van het schip naar het centrum van Brest te gaan. We moeten gebruik maken van de bus🚌. Nou zijn er heel veel passagiers aan boord en een groot gedeelte maakt geen gebruik van de excursiemogelijkheden maar gaat op eigen houtje passagieren. Gevolg: een lange rij wachtenden.

Bretons ShantikoorGelukkig is er een soort Bretons shantikoor dat ons op een muzikale manier welkom heet. Ze hebben er duidelijk plezier in. Wij vinden het wel gezellig maar hebben geen idee waarover gezongen wordt. Uiteraard is er ook een marktkraampje met allerlei Bretonse souvenirs en een kraampje waar les femmes van de plaatselijke VVV toeristische informatie en plattegronden van Brest verstrekken. En zoals gebruikelijk zijn er weer näölers die het schandalig vinden dat er niet meer bussen worden ingezet. Dat zullen ze straks wel even melden. Ze gaan voorbij aan het feit dat het niet aan de HAL ligt maar dat het vervoer wordt aangeboden door de gemeente Brest. Al met al moeten we zo’n 20 minuten wachten alvorens we een plekje hebben in de bus en het ritje naar het centrum van Brest kan beginnen. Zo’n 5 minuten later worden we afgezet tegenover la gare en kunnen we aan de wandel.Brest ÉgliseWe zijn niet erg onder de indruk van deze stad, met andere woorden, we vinden er niks aan. Nou moeten we eerlijk zijn, we zijn geen francofielen. Frankrijk🇫🇷 is niet “ons ding” dus wellicht dat dit een rol speelt. Maar goed, we wandelen toch zo’n anderhalf uur rond en houden het dan voor gezien. Terug naar de plek tegenover la gare waar de buschauffeur ons heeft afgezet. Er zit al een aantal medepassagiers te wachten op een muurtje. Aan de overkant van de straat staat ook een lange rij wachtenden. Zouden we op de verkeerde plek staan? We wachten maar af, we zien wel. Ondertussen komt er een bus aangereden en jawel hoor, deze stopt aan de overkant. Het heeft geen enkele zin om nu naar de overkant van de weg te lopen want tegen de tijd dat we er zijn is de bus vol en kunnen we niet meer mee. De bus vertrekt en als ze voorbijkomt gebaart de chauffeur dat we aan de andere kant van de straat moeten zijn. Slechte organisatie van de Fransozen en absoluut slecht/niet gecommuniceerd. We waren al niet echt gecharmeerd van Frankrijk🇫🇷 en dit maakt het er niet beter op. (Met excuus aan onze volgers die wel Frankrijk🇫🇷minded zijn.) We steken de weg over en voegen ons bij de rest van de groep die graag naar huis gebracht wil worden. Gelukkig komt al vrij snel een dubbeldekkerbus waar we met z’n allen in kunnen. Allez!! MS Rotterdam In ‘t midden boven de reddingsbootHet is heel fijn om weer aan boord te kunnen gaan en we doen dit via la passerelle raide (de steile loopplank). Voor ons bevindt zich een echtpaar uit de USA🇺🇸. Hij zit in een scootmobiel. Halverwege besluit de scootmobiel om ermee op te houden. Meneer probeert het een en ander en opeens staat het vervoermiddel in z’n achteruit (op de steile loopplank🫣). Mevrouw schrikt zich wezenloos en probeert met alle macht om scootmobiel en echtgenoot tegen te houden. Leo snelt te hulp en samen houden ze hem tegen. Meneer zet zijn vervoermiddel uit de versnelling en vervolgens duwen Leo and the misses hem naar boven. Meteen komt er hulp van de bemanning en arriveert het gezelschap veilig aan boord. Dat had heel vervelend af kunnen lopen.
We brengen onze spullen naar de hut en gaan daarna richting het Lido waar we plaatsnemen op een strategische plek aan het raam met goed zicht op de containerhaven. Het is indrukwekkend om te zien hoe “gemakkelijk” containers van vrachtwagens gehaald worden en vervolgens op de aangewezen plek op de kade een plaatsje krijgen. Sommigen gewoon op de grond en anderen krijgen een plek bovenop twee eerder geplaatste exemplaren. Geen enkel probleem voor de chauffeur van de enorme heftruck die een knap staaltje stuurmanskunst laat zien. Het is een boeiend schouwspel waar we uren naar kunnen kijken. Maar dat doen we niet. We gaan naar onze hut en besluiten om de afvaart vanaf ons balkon gade te slaan. Dat is de luxe van logeren in een hut met balkon.Adieu Brest  Bye…..🇫🇷In tegenstelling tot gisteren is de afvaart maar een saaie bedoening. Geen kanonschoten als afscheid. Gewoon wegvaren en Brest achter ons laten. Adieu Frankrijk🇫🇷.

Rond 20.00 uur gaan we eten in de Main Dining Room. Het is, zoals gewoonlijk, weer een culinaire verwennerij. Vanaf ons tafeltje kunnen we goed zien hoe gestructureerd er gewerkt wordt door de mensen in de bediening. Een geoliede machine die op volle toeren draait. En dat ook nog eens met een grote glimlach op het gezicht. Als we na het diner de eetzaal verlaten staat Jan bij de uitgang. Jan is het hoofd van de horeca aan boord. Hij informeert of alles naar wens is geweest. Wij beamen dat volmondig en vertellen hem hoeveel bewondering we hebben voor al die hardwerkende mensen en ook voor de kwaliteit van het eten. Hij glundert en meteen roept hij de chef-kok, die toevallig uit de keuken komt, om hem onze ervaring mee te delen. Deze stelt dit enorm op prijs en is zichtbaar trots op zijn team en dan ook met name de mensen die in de keuken werken en die zelden of nooit voor het voetlicht komen. Hij noteert ons kamernummer in zijn handpalm en belooft onze boodschap te delen met hen. Ik vraag Jan of het mogelijk is een Delfts Blauw bordje te kopen. Zo’n exemplaar zoals die op tafel staan voor het brood en die exclusief in Delft gemaakt zijn voor de HAL. Dat kan, want hier op de Rotterdam hebben ze, in tegenstelling tot de andere schepen, een grote voorraad. Ze zitten netjes verpakt met vier in een doos (giftbox), want er zijn vier verschillende motieven. Ik ben helemaal happy. Jan regelt het met het hoofd van het restaurant en deze belooft dat e.e.a. morgen zal worden afgeleverd. Zijn we niet thuis, dan zorgt de cabin steward dat we ze krijgen. Top! We bedanken Jan en zijn mensen voor de service en gaan richting het theater waar vanavond Tom Crosbie, The Performing Nerd, op de bühne staat.

Tom Crosbie, Performing NerdTom Crosbie noemt zichzelf geen goochelaar, geen comedian, geen zanger, geen danser, kortom hij is een nerd. Hij kent het complete werk van Shakespeare uit zijn hoofd (en bewijst dit ook maar het is onmogelijk om dit hier uit te leggen hoe🤔) en kan binnen enkele seconden een Rubiks Cube (die door een mevrouw uit het publiek door elkaar is gehusseld) op kleur krijgen. Zelf in het donker lukt het hem. Op YouTube zijn filmpjes van hem te zien (Britain's Got Talent). Het is drie kwartier top-entertainment.

De dagafsluiting is zoals gewoonlijk in de BB Kings Blues Club.

Dagafsluiting
Vannacht is er weer werk aan de winkel voor het hoofd klokkenachteruitzetten want de klok ⏰ gaat een uur achteruit.

1. Maria:
    13 oktober 2023
    Nou frankrijk is een prachtig land, zijn er vaak op vakantie geweest, maar ieder z'n eigen land. Weer een mooi verhaal Sonja. Gr.😉
  2. Virginie:
    13 oktober 2023
    Er zijn ook Fransen die meelezen Sonja🤪!! En ook nog Bretons🥹. Waarom ga je naar Frankrijk als je er niet van houdt🤔?
  3. Sonja & Leo:
    13 oktober 2023
    Virginie, de route die het schip aflegt gaat o.a. via Frankrijk. En omdat we “openminded” zijn😉 gaan we van boord als we in een haven zijn. En je hebt nu eenmaal voorkeuren. Het ene land ligt je beter dan het andere.
    Niks meer, niks minder en absoluut niet de bedoeling om te kwetsen.😘
  4. Peter en Nelly Lamers:
    13 oktober 2023
    Leuk dat jullie die delfs blauwe bordjes kunnen krijgen.
    Heel attent van het personeel .
    Frankrijk is een mooi land alleen wonen er de verkeerde mensen.
    Weer volop genoten van jullie verhaal.
    Geniet er verder van.
  5. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Een van de leuke dingen van jullie reis is het feit dat er verschillende steden bezocht worden.
    En er kan dan af en toe een plaats bijzitten die nou niet direct tot jullie favorieten behoren.
    En mij lijkt dat Brest daartoe behoort.
    Misschien ook wat versterkt door het feit dat een aantal zaken met “de Franse slag” geregeld was. Maar ja, je bent nu eenmaal in “La Douce France”…………..
    Maar aan boord, en zeker jullie feestelijke maaltijden zijn niet met de Franse slag, dat is wel duidelijk.
    Ik hoor wel wat de volgende plaats is waar jullie afmeren.
    Geniet er van en veel groetjes uit Velp, Tom.
  6. Miep Haanen - Gordebeke:
    13 oktober 2023
    Ik kan je begrijpen Frankrijk is ook niet zo ons ding. Hoewel Normandie met de invasiestranden zijn prachtig en heel indrukwekkend. Kippevel. Op naar de volgende haven.
  7. Cas Meijers:
    13 oktober 2023
    Ha Sonja en Leo, met veel plezier lezen wij ook deze reis weer jullie verhalen.
    Geniet er samen volop van en hartelijk groeten uit het Blerickse.
    Cas en Jola
  8. Virginie:
    13 oktober 2023
    Oh maar ik ben niet gekwetst😊. Je hebt gelijk, er zijn landen die je meer liggen dan anderen. Zo is het eenmaal. Ik bedoelde het meer ironisch maar in een geschreven tekst is het moeilijk te peilen. Geniet ervan lieve Sonja! 😘
  9. Anneke:
    14 oktober 2023
    Leuk allemool die vers hillende steden🤩
  10. Hen en tiny:
    16 oktober 2023
    mooi te lezen deze verhalen ,