Birds, Bears en Schravelaers

16 mei 2023 - Sitka, Alaska, Verenigde Staten

Dinsdag, 16 mei 2023.

We zijn gearriveerd in Sitka, de grootste stad van Amerika, qua oppervlakte. De weersverwachting is uitstekend; de Theo van Rensen van Sitka voorspelt een very sunny day with a temperature of 75 degrees😎
Vandaag staat een excursie op het programma. Normaliter zijn wij niet zo van de georganiseerde uitstapjes, maar omdat bij de boeking twee excursies zijn inbegrepen, hebben we er uit het gigantische aanbod twee uitgezocht. Vandaag de eerste en morgen de tweede. We moeten ons om 11.00 uur melden bij het meetingpoint in ‘t centrum van Sitka maar om daar te komen moeten we eerst vanaf het schip de shuttlebus nemen. Het is een beetje chaotisch allemaal, blijkbaar is men hier nog niet helemaal ontwaakt uit de winterslaap en moet de “zijn-er-genoeg-shuttlebussen-voor-alle-passagiers-die-op-excursie-gaan”-routine nog op gang komen. Maar ook het van boord gaan is niet om over naar huis te schrijven ✍🏻. In het verleden, op de MS Rotterdam, was het gebruikelijk dat eerst de passagiers die op excursie gaan van boord kunnen en vervolgens alle anderen. Maar hier gaat iedereen tegelijkertijd naar de gangway met als gevolg lange rijen voor de iPad met het vogeltje🐦. Wij hebben royaal de tijd, dus no worries.
We arriveren een half uurtje voor de afgesproken tijd bij het meetingpoint en hebben daardoor nog even de mogelijkheid rond te wandelen en uiteraard de nodige plaatjes te schieten.

Sitka JachthaventjeDan is het tijd om te vertrekken en stappen we in de bus waar Michael, zeg maar Mike, allereerst de veiligheidsvoorschriften uitlegt; ramen die allemaal open kunnen in ‘t geval van een emergency, daar is de ehbo-doos en daar de brandblusser. En dan off we go! To the birds! Michael vertelt dat hij een paar jaar geleden vanuit Washington DC naar Alaska is gekomen. Hij heeft zijn kantoorbaan daar opgezegd, alles verkocht en zich hier gevestigd. Een vriend had hem gevraagd waarom hij niet naar Alaska kwam. Hij had wel a job voor hem. En hij heeft nog geen dag spijt gehad van deze beslissing.
De hele rit duurt 5 (!) minuten maar het in- en uitstappen wel een kwartier want er zijn veel (oude) stramme schravelaers🙈 aan boord. Maar, het moet gezegd worden, hier wacht men geduldig op z’n beurt met uitstappen. Niks voordringen.

Stop nr. 1We bezoeken het Alaska Raptor Center (https://alaskaraptor.org/)

We zijn normaalgesproken niet zo van de vogels🦅 maar dit was een zeer interessant bezoek. Hier worden met name gewonde en zieke adelaars opgevangen en, nadat ze weer hersteld zijn, teruggezet in de natuur. Is dit niet meer mogelijk dan vinden ze hier een permanent thuis.

Machtig mooie vogelHeel indrukwekkend om zo’n grote adelaar van dichtbij te zien. Maar ook een grote uil🦉met een gebroken vleugel die waarschijnlijk een aantal dagen langs de kant van de weg heeft gelegen voordat zij gevonden werd. De dieren worden hier net heel veel liefde verzorgd.Mevrouw De Uil
Daarna met de bus naar een opvang voor beren. Fortress of the Bear.

Stop nr. 2http://www.fortressofthebear.org/
Hier lopen drie zwarte en vijf Grizzlyberen in een vrij natuurlijke omgeving rond en herstellen van allerlei narigheden. Het zijn enorme beesten als je ze van zo heel dichtbij ziet.

5-jarige grizzlybeer-tweeling
De bedoeling is dat we als laatste naar een zalmkwekerij gaan maar doordat Michael, zeg maar Mike, ons door omstandigheden, twintig minuten te laat op heeft kunnen haken bij de vogels is er voor dit onderdeel nog maar 20 minuten over. We bedanken hartelijk want voordat de (oude) stramme schravelaers🙈 uit de bus zijn hebben we nog maar 15 minuten.
We nemen afscheid van Michael, zeg maar Mike, en gaan aan de wandel. Het is een prachtige, zonovergoten dag en dit alles levert mooie plaatjes op.

Alaska Pioneers Home
Sitka hebben we vijf jaar geleden ook bezocht maar het is toch weer leuk om hier rond te lopen en uiteraard (veel) foto’s te maken.

Russisch-Orthodoxe kerk
De laatste shuttlebus naar het schip vertrekt om 16.00 uur maar we nemen het zekere voor het onzekere en gaan rond 15.00 uur weer terug naar de Nieuw Amsterdam.
Beetje bijkomen aan een tafeltje aan het raam by the pool en een snack nuttigen. Turen over het water en walvissen 🐳 spotten. Helaas, het enige wat heel af en toe zichtbaar is zijn de fonteintjes die ze produceren tijdens het ademhalen. Voor de rest blijven ze onder water.
Om 16.30 uur gooit men de trossen los en verlaten we, onder leiding van Captain Jeroen, de haven van Sitka.
Vanavond geven de boys van de Boy Band Evolution hun tweede show en ook deze was very entertaining.

Weer een mooie dag die ten einde gaat.

1. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Zoals ik het lees weer een supermooie dag!
    Ik neem aan dat de 75 degrees graden Fahrenheit zijn?!?!
    “Biologisch” dagje voor jullie: ik lees over allerlei soorten dieren tot grizzlyberen toe!
    Hopelijk komt dit verslagje van mij aan: verslag van gisteren twee keer verstuurd, maar zie ik niet terug.
    We houden contact!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  2. Theo:
    18 mei 2023
    Waat leuk, det ik auk veurkom in och berich!
    Vueel plezeer nog!
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    18 mei 2023
    Kei sjieke foto's. Leuke excursie op naor de volgende. Vuuel plezeer
  4. Elly en Jan:
    18 mei 2023
    Hoi Sonja en Leo, wat weer een mooi verhaal op een prachtige dag met fantastisch weer.
    Ik geniet van elk verhaal, maar dit is het laatste wat ik lezen zal,
    wij vertrekken morgen. veel plezier en vooral een mooi vervolg van jullie vakantie.
    Gr Elly en Jan
  5. Kim Westheim:
    Hey Sonja & Leo,
    Dit is wel weer werkelijk een droomreis zeg !! Wat een prachtige uitzichten hebben jullie daar!
    Ik wens jullie nog heel erg veel dagen om nooit te vergeten en vooral….heel veel genieten !!!
    Wij zitten weer volop in de examentijd, dus voor ons geen vogeltjes en beren, maar vooral veel papierwerk 😂!
    Groetjes!