The Mountie, the Flag and WalMart

20 mei 2023 - Prince Rupert, Canada

Donderdag, 18 mei 2023.

We zijn weer terug in Canada 🇨🇦 🍁 en hebben vannacht de klok ⏰ een uur vooruit moeten zetten. Captain Jeroen heeft ons veilig naar Prince Rupert gebracht. De baren waren weliswaar een beetje woelig maar het was NIKS vergeleken met vorige week.
Als we aan het ontbijt zitten krijgen we via de intercom te horen dat er zo meteen een firedrill zal plaatsvinden waaraan een groot deel van de bemanning deel moet nemen. Het gevolg zal zijn dat de serviceverlening hier en daar even iets minder zal zijn. Er wordt begrip gevraagd.
Even later klinkt het alarm🚨 en daarna de mededeling dat er fire 🔥 is. Voor en na worden de rescueteams opgeroepen. Deze operatie duurt ruim een half uur en we zien ook een aantal reddingsboten in het water.

Reddingsoperatieoefening
De slachtoffers en/of de passagiers moeten in veiligheid worden gebracht. Na afloop volgt een evaluatie waaraan alle teams moeten deelnemen. Al met al geeft het toch een veilig gevoel. Everybody is safe!
Het is tijd om aan land te gaan. Ook vandaag schijnt de zon ☀️ weer volop en de verwachting is dat de thermometer rond de middag 24 graden aangeeft.  Op de loopplank
Aan de kade staat, naast een grote Canadese vlag 🇨🇦, een Royal Canadian Mounted Police, een Mountie, en heet ons van harte welkom. Well thank you!  The Mountie, the Flag and the Ship
Prince Rupert is nieuw voor ons en we zijn benieuwd wat het te bieden heeft. We gaan aan de wandel in de burning sun🥵. Er is een klein gebied in het haventje met de altijd aanwezige winkels voor de toeristen en een mooi aangelegd parkje. Er staat een wegwijzer met de vermelding “historic downtown” up the hill. Up the hill we go! In the burning sun🥵. The streets of Prince Rupert
Hoe klein de plaats ook is, er is een openbaar, schoon, toilet 🚻. Heel fijn😊 Als we verder lopen zien we veel bekende gezichten; de bemanningsleden die een paar uurtjes vrij hebben gaan naar de winkel om boodschappen te doen. Hello! Hi! Tegenover de brandweerkazerne🚒👩‍🚒 ligt een Safeway. We gaan even een fles water halen want de inspanning en de warmte zorgen voor vochtverlies. Uiteraard lopen we de een rondje door de winkel en blijven ons verbazen over de grootte van de steaks, de BBQ-ribs, de sandwiches. Maar wij houden het bij een fles water.  Broodje “gezond”🙈
Buiten rijdt een, geheel in zwart leer gestoken, biker op een Harley Davidson. Uit zijn binnenzak steekt het hoofdje van een mini-hondje 🐶. Stoer!  We lopen verder richting wat men hier historic downtown noemt. Het ziet er allemaal een beetje shabby en uit en niet erg historic. Kortom het nodigt niet echt uit om verder te gaan ontdekken. Er is een Mall met een WalMart en een Dollarstore en zoals te doen gebruikelijk worden deze bezocht. In tegenstelling tot eerdere bezoeken verlaten we WalMart ZONDER iets gekocht te hebben. Ongelooflijk maar waar!  We gaan terug richting het schip en passeren de brandweerkazerne waar de firefighters hun engine aan het poetsen zijn.

MS Nieuw Amsterdam in volle glorie 💙
In het parkje hebben we, gezeten op een benkske, een mooi zicht op het schip. Genieten geblazen.
We gaan via een kleine omweg terug naar huis en posteren ons aan het raam op deck 9 by the pool met zich op Prince Rupert. Precies op de geplande tijd verlaten we de haven en gaan we op weg naar onze laatste aanleghaven van deze reis, Victoria BC, waar we zaterdag zijn. Maar eerst morgen nog een zeedag om de afstand te overbruggen.
Als we na het diner terugkomen in de cabin ligt er (weer) een cadeautje op bed: een tegeltje voor onze verzameling.

Cadeautje 🎁 (voor de verzameling)

1. Peter en Nelly Lamers:
    20 mei 2023
    Elke morgen zitten wij in onze caravan jullie verhaal te lezen.
    Kan onze dag niet meer stuk.
    Geniet er nog maar van
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    20 mei 2023
    Wat waas det wat Leo vas had. Ein breudje gezônd. Jônge, jônge waat ein dink.
  3. Ad en Marij:
    20 mei 2023
    Bij jullie burning son, laat um lekker burne flink smeren en genieten.
  4. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Een lekker relaxt dagje met heerlijk weer! En zelfs zonder shoppen is Prince Rupert een fijn oord!
    Ook in Canada dus maar geen steak bestellen en er bij zeggen “large”; “small” is ook daar een verstandiger keus!
    Je hebt het over jullie laatste aanleghaven; betekent dat dat jullie reis naar de eindhalte loopt??
    Geniet van de komende “zeedag” en alles wat de boot te bieden heeft!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  5. Maria:
    20 mei 2023
    Zo Sonja niks gekocht, dat verbaast mij. Verder genieten en Wie weet zie je toch nog wat leuks, bv voor de kerstboom?