De laatste zeedag en de Chocolat Surprise

21 mei 2023 - Victoria, Canada

Vrijdag, 19 mei 2023. (Even zonder foto’s vanwege slecht internet op dit moment.)

Het is de laatste zeedag van deze cruise en het is druk in de Lido Market. Men doet het vandaag rustig aan. Pelan Pelan is het devies. We hebben een aantal activiteiten uit het grote aanbod uitgezocht en in “my itenerary” gezet, de persoonlijke agenda in de Navigator App. Deze App is een onmisbaar item gebleken tijdens onze reis. Werkelijk alles kun je hier terugvinden, je elektronische sleutelkaart met al je persoonsgegevens, het dagelijks (uitgebreide) programma, je persoonlijke gegevens, je rekeningoverzicht (hoeveel heb ik nog te besteden ?), de tickets voor de geboekte excursies, plattegronden van de dekken, de dagmenus van alle aan boord aanwezige restaurants, een overzicht van je gemaakte (en nog te maken😇) cruises, en ga zo maar door. Maar dat betekent ook dat, als je niet in het bezit bent van een smartphone, je enigszins beperkt bent. Dus hoe je het wendt of keert, iedereen zal uiteindelijk toch aan de smartphone moeten.

Onze zeedag bestaat voornamelijk uit het bijwonen van interessante lezingen in de Main Stage. Als eerste krijgen we een kijkje in het leven aan boord van het schip.  Super interessant en heel mooi samengesteld en gepresenteerd. Alle aspecten en afdelingen komen aan bod, de machinekamer, de wasserij, de keuken(s) met alle koks en bedienend personeel, het naai-atelier waar alle(!) uniformen gemaakt worden voor de ruim 800 bemanningsleden, de eigen waterzuiveringsinstallatie, de zelf op te wekken stroomvoorziening, de afvalverwerkingsinstallatie van zowel het overtollige eten alsook het glas-blik-papier, het verwerken van alles wat de mens door de wc spoelt, het voorraadbeheer van het eten en drinken, de ziekenboeg, de guest services, het schoonmaken van de hutten maar ook van de openbare ruimtes, teveel om op te noemen. Het is wat de mensen hier noemen: A city on the sea. Én een “thuis” gedurende 8 maanden voor veel van de hardwerkende mensen aan boord.
De tweede presentatie ging over het ontstaan van de Holland America Line. Ook weer geweldig interessant en zeer professioneel samengesteld en gepresenteerd.
De informatie over walvissen 🐳 die we hadden gepland viel wat tegen dus die houden we na 10 minuten voor gezien.  Om 17.00 uur hebben we een fotoshoot🤭 De enthousiaste fotograaf maak binnen een kwartier wel 50 (!) foto’s van ons. We vinden het wel grappig, volgen gewillig zijn instructies en laten het maar gebeuren. Dezelfde tijd morgen kunnen we het resultaat komen bekijken en beslissen of er iets bij is dat de moeite waard is. Benieuwd.
Dan staat alweer het volgen op het programma, diner in Tamarind, het Oosterse Specialiteiten Restaurant. We krijgen een mooi tafeltje met uitzicht over de zee toegewezen. En het eten is geweldig lekker😋.
We moeten even naar guest services want er is iets niet helemaal goed gegaan met de verwerking van de laundryservice. In onze ogen is er teveel berekend dus we gaan verhaal halen. Uitgerekend staat nu weer Moo achter de balie. Met Moo hebben we al eerder een niet al te plezierig onderonsje gehad over niet juist betekende laundryservice. Na veel gesteggel heeft hij het rechtgebreid, maar niet van harte. Ik heb toen al besloten dat we Moo geen goed rapportcijfer zullen geven. Hij is arrogant, staat me hooghartig te woord en laat me niet uitspreken. Moo zou goed functioneren in een vrouwonvriendelijk land, zoals bijvoorbeeld Iran. Kan hij lekker de baas spelen. Maar op dit moment staat hij tegenover mij en ik laat me niet door Moo kleineren. Ik geef tegengas, wie denkt hij wel dat hij is. Ook nu legt hij het misverstand op mijn bordje en blijft dat volhouden. (Er is een extra bedrag berekend voor de was terwijl we deze week “unlimited laundry” hebben.) Maar ik hou voet bij stuk, zeker omdat ik eerder bij Zaan van guestservice heb gevraagd of ik ik deze week nog gebruik kan maken van de wasserijservice. En Zaan heeft bevestigend geantwoord. Moo gaat, zegt hij, “even” navragen en laat ons zeker 10 minuten als Jan met de korte achternaam aan de balie staan. Als hij terugkomt zegt hij dat hij niemand van de wasserij kan bereiken en dat hij morgen zal kijken wat hij kan doen. Wij zijn ondertussen behoorlijk pissig door zijn manier van doen en dat laat ik hem ook weten. Daar schrok hij van. We gaan, want om 21.00 uur staat Step One Dance Company voor de laatste keer deze cruise op de bühne.  Het is weer een ongelooflijk wervelende show. Drie kwartier aan één stuk gaat het maar door en de zanger van de BBKings Blues Club draagt tot drie keer toe ook zijn swingend steentje bij. Het is absoluut TOP-entertainment wat ons geboden wordt. Als dank krijgen ze een staande ovatie👏🏻👏🏻👏🏻.
We gaan richting het Atrium want om 21.45 uur staat de Chocolat Surprise gepland. Geen idee wat dat is, we laten ons surprisen. Op een gegeven moment is er een optocht van meer dan 50 lachende kelners die allemaal een dienblad dragen met daarop chocolade heerlijkheden, zoals mini-muffins, mini-macarons, pindarotsjes, chocolade rozijnen en nog veel meer. Wat een traktatie is het weer😋
We lopen nog even naar de BBKings Blues Club. Dat is, zoals elke avond, genieten van deze geweldige band.🎶🎶
Het is mooi geweest voor vandaag en we zoeken de hut op. Er ligt een envelop op bed met daarin een “uitdraai” van het “statement” van Leo. En zie daar, het bedrag dat in onze ogen onterecht was ingehouden voor de was 🧺 is weer teruggestort. Blijkbaar heeft Moo eieren voor zijn geld gekozen. Hij heeft uit onze reactie waarschijnlijk kunnen opmaken dat hij van ons een slechte review zou krijgen. En als ze hier ergens gevoelig voor zijn dan zijn het de reviews die de gasten na afloop van de cruise geven. Stomme Moo.

Morgen is de laatste dag van deze cruise en dan bezoeken we Victoria.

1. Maria:
    21 mei 2023
    Ja Sonja laat maar van je horen als het terecht is. Moeten ze maar opletten. Kom maar weer goed terug allebei. Gr.
  2. Tom Posno:
    Hoi Soja en Lei,
    Heel verstandig en ook leuk om je een (zee)dagje te verdiepen in het wereldje van een enorm schip als dat van jullie!
    Een dergelijke boot is natuurlijk een wereld op zich met dingen waar je normaal niet eens bij stilstaat!
    Knap, Sonja, dat je dhr Moo in je beste Engels(?) van repliek hebt gediend!!
    Ik begrijp dat het einde van weer een superfantastische reis in zicht komt.
    Geniet van de laatste indrukken!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  3. Peter en Nelly Lamers:
    Terecht sonja.
    Je hebt goed van je afgesproken.
    Zijn trots op jou
  4. Anneke: