Het is vrijdag en it’s raining cats and dogs

28 december 2018 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Vrijdag 28 december 2018

Het lijkt wel een traditie: het is vrijdag en het regent. Net zoals het vorige week vrijdag deed. It’s raining cats and dogs en niet zo’n beetje ook. En het waait er ook nog eens stevig bij. De weermannen en weervrouwen op tv adviseren vandaag in the house te stayen, cosy on the couch with a good book. En als je dan toch naar buiten gaat, dan is het raadzaam om rubberen rainboots te dragen en niet te dicht bij de stoepranden te gaan staan omdat er big pools of water zijn en als de auto’s te dicht bij de stoeprand rijden loop je het gevaar van een rainwatershower. En je moet ook een stevige umbrella hebben vanwege de fikse wind. Wij hebben geen rubberen rainboots maar wel stevige (hopelijk) waterdichte wandelschoenen en een umbrella dus ons kan eigenlijk niks gebeuren als we vandaag naar buiten gaan. Vanwege het weer gaan we vandaag naar het museum en wel het Museum of the City of New York, gelegen op de hoek van de 103th Street en Fifth Avenue in de Upper Eastside.

De korte wandeling van thuis naar de subway vindt plaats in de stromende regen. We hoeven zoals gewoonlijk niet lang te wachten op de F-train en het ritje vandaag gaat tot Broadway/La Fayette waar we overstappen op de 6-train tot 103th Street. Als we bovengronds komen regent het nog steeds en zijn we beland in een buurt waar je niet al te happy van wordt. We lopen over 103th Street richting Fifth Avenue en langzamerhand verandert de omgeving. Zoals we al vaker hebben meegemaakt tijdens onze USA-reizen bevind je je zo in een shabby neighbourhood en twee tellen later in een upperclassomgeving. Fifth Avenue grens aan Central Park en dit gedeelte noemt men ook wel de Museummile. Als we het museum binnengaan worden we meteen geacht onze umbrella in een umbrellabag te doen. Waren we sowieso al van plan want met een dripping umbella rond te lopen is no fun. Zodra het regent staat hier bij binnenkomst in winkels, musea etc. een standaard met lange smalle plastic zakken waar je geacht wordt je natte paraplu in te doen. Best handig.

Het is een leuk museum waar je een goed beeld krijgt hoe de stad is ontstaan en wat voor ons extra leuk en interessant is zijn de Nederlandse items die tentoongesteld worden en het feit dat het de Dutch waren die aan de basis stonden van wat nu New York is.

Maar bijzonder is met name “Throughout a Different Lens: Stanley Kubrick Photographs”. Hier worden foto’s getoond die Stanley Kubrick heeft gemaakt voor “Look” in de tijd voordat hij bekendheid krijgt als Hollywood-regisseur. Het zijn stuk voor stuk geweldige opnames die een goed tijdsbeeld weergeven van het dagelijks leven in NY. We brengen hier al met al een aantal uren door en eindigen met het bijwonen van een half uur durende film; “Timescapes”.

Als we zo rond de klok van vijf uur weer naar buiten gaan regent het nog steeds en besluiten we om maar naar huis te gaan. Het heeft geen zin om nog iets te gaan ondernemen in dit weer. Dus terug door de shabby wijk naar de subway en via de drukke 6-train (waar we toch nog een zitplekje kunnen vinden) tot Broadway/La Fayette en dan over het platform, trap naar boven, verder in diagonale richting, trap naar beneden en dan toch maar niet instappen in de klaarstaande F-train omdat die mudvol is. We wachten wel op de volgende die gelukkig niet zo vol is. Ook nu kunnen we zitten en gaan we weer richting het thuisstation. Als we buiten komen regent het niet meer, is de temperatuur fiks gestegen en is het een beetje mistig vanwege de hoge luchtvochtigheid. We lopen de bekende route naar huis en gaan dan de laatste boodschappen doen bij Walgreens (de traditionele potten Multivitamines en Fish Oil) en bij de buurtsuper slaan we nog wat blikjes bier in en twee jumbo muffins voor bij de koffie. En een grote bak ijs. En een brood. En bananen. De knul achter de kassa is nog geen 18 jaar en mag het bier niet aanslaan op de kassa, dat moet een van de “oudere” collega’s doen. Ik koop nog een boodschappentas omdat die zo leuk is. De kassaknul vraagt of hij de groceries hier in moet doen. Nee hoor, ik neem de tas mee als souvenir. Hij kijkt me aan met een blik van “die is niet lekker” en doet de groceries dan maar in plastic zakken. We sjouwen de groceries naar huis en omdat er nog wat tijd over is draai ik nog maar een was beneden in de basement.

Gelukkig zijn de weersverwachtingen voor morgen goed. Geen rubber-boots en umbrella-weer.

1. Maria holla:
    29 december 2018
    Gezellig te lezen maar geen fijn weer.

Groetjes geniet nog.
  2. Tom Posno:
    29 december 2018
    Ha Sonja en Leo,
    Al regende het CATS and DOGS, toch weer een welbestede dag, lees ik.
    Voordeel van dit weer is, dat jullie een keer een rustige avond hadden om even bij te komen van alle indrukken!
    Maar zaterdag waren de weersvoorspellingen beter, schrijf je.
    Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen!
    Fijn weekend en groetjes uit Velp, Tom.
  3. Jos Janssen:
    30 december 2018
    Hoi Sonja en Leo, wat zijn het toch leuke reisverslagen van jullie NY trip. Hebben jullie ook iets meegekregen van dat groene licht boven de stad van dat transformatorhuisje wat in brand stond, gr jos en ans