Brooklyn Bridge & Landmark Cruise

27 december 2018 - Brooklyn, Verenigde Staten

Donderdag 27 december 2018

De vermoeidheid begint toe te slaan, het alarmerend geluid van de wekker wordt vanmorgen genegeerd. Maar na alle ochtendrituelen is het weer “op naar het station”. Zoals gewoonlijk arriveert als eerste de G-train die iets korter is dan de F-train en de laatste wagon stopt recht tegenover waar wij “altijd” staan te wachten. Er hangt op het perron een bord/monitor met informatie voor de machinist. Althans dat denken we omdat we niet kunnen zien wat er op het scherm getoond wordt. De machinist schuift het raampje open, hangt dan uit het raampje, wijst naar de monitor en kijkt of iedereen is uit- en ingestapt. Dan roept hij dat men weg moet bij de closing doors en drukt op een knop om de deuren te closen. Hij kijkt om naar ons en roept: “Bye, have a good day!”  Waar maak je dat nou mee? Juist ja, hier in de States! Hij sluit het raampje en de G-train vertrekt. Nog geen minuut later arriveert de F-train.

We rijden tot High Street/Brooklyn Bridge en wandelen dan een klein stukje naar de Brooklyn Bridge. Zoals gewoonlijk is het behoorlijk druk op de bridge en trekt niemand zich iets aan van de scheiding tussen voetgangersgedeelte en fietsersgedeelte.  De enkeling die zich per fiets over de brug beweegt heeft het moeilijk, zeker ook omdat de enkeling meestal een toerist is die ABSOLUUT NIET met een fiets overweg kan. De wandeling over de brug is voor ons niet nieuw maar desondanks absoluut de moeite waard. We maken foto’s, heel veel foto’s. Als we een selfie proberen te maken spreekt een woest uitziende biker ons aan en vraagt of hij een foto van ons zal maken. Nou ja, heel graag! Hij schiet twee mooie plaatjes en wij bedanken hem voor de moeite. Aardige biker.

Na de brug gaat het verder te voet richting Wallstreet. Voor ons lopen agenten van de NYPD strategic responsegroup en als ze de straat over willen steken vraag ik of ik een foto van hen mag maken. You want to take a picture? Ja, als dat mag. Ofcourse! Maar i.p.v. dat ik een foto maak neemt een van de NYPDers  de camera over en komt een andere NYPDer naast me staan. De fotograaf vraagt Leo of hij er ook bij wil komen. No, thanks! Dat wil hij dus niet. De NYPDer maakt een kwant plaetje en Leo fotografeert het fotograferen. Thanks NYPDers!

We vervolgen onze weg naar Wallstreet, maken foto’s van de Stock Exchange en lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation waar we eerst een halve liter koffie naar binnen gooien om vervolgens de trein te nemen naar 42nd Street. Dan volgt vanaf 5th Ave een fikse wandeling over de heel erg drukke 42nd Street tot 10th Ave waar zich Pier 83 bevindt en de Circle Line Cruise-terminal van waaruit om 15.30 uur de boot vertrekt voor de anderhalf uur durende Landmarkcruise. We laten onze Sightseeing Pass scannen door een jongeman in een ticketbooth en krijgen van hem twee kaartjes. Dan is het aansluiten in de rij en vervolgens aan boord gaan. We nemen buiten op het bovendek plaats en als we van wal gestoken zijn gaat het buitenbenedendek open en verkassen we daar naartoe. Het is verschrikkelijk koud maar we zijn stoer en blijven anderhalf uur buiten in de kou staan om foto’s te maken. Heel veel foto’s.

Na deze cruise met geweldig mooie (uit)zichten op de skyline, de bruggen, Lady Liberty, Ellis Island en ga zo maar door, zijn we weer terug bij de Pier en begint van hieruit de lange wandeling terug over de drukke 42th Street tot we bij een metrostation arriveren en we snel ondergronds gaan. We nemen de (express) 2 lijn tot Jay Street/Metrotech en dan weer de bekende F-train naar huis waar we moe, maar heel voldaan arriveren.

Weer een dag met een heel erg gouden randje.

1. Miep Haanen - Gordebeke:
    28 december 2018
    Door jullie verhalen heeft niemand meer een reisgids nodig. Prachtig.
  2. Tom Posno:
    Ha Sonja en Lei,
    Een echt dagje lekker “sightseeing” en superrelaxed kijken wat de dag je brengt!
    Het OV in New York is inderdaad onovertroffen, dat herinner ik me nog van twee jaar geleden!
    Aan de foto’s te zien is een stevige jas geen overbodige luxe, dus heel warm is het kennelijk niet.
    Zijn jullie overigens nog van plan naar het Statue of Liberty en Ellis-island te gaan? Met name Elvis-Island vond ik indrukwekkend en zeer de moeite waard!!
    We keep in touch! Groetjes uit Velp, Tom.
  3. Nisha:
    28 december 2018
    Ik geniet van jullie verslagen. Soms is het net alsof ik zelf daar ben! Veel plezier nog! X Nisha
  4. Ellen:
    28 december 2018
    Wat maken jullie toch veel mee. Super leuk om te lezen.