Cuba 🇨🇺 Libre en de Chocolat Surprise

19 oktober 2023

Donderdag 19 oktober 2023

Het hoofd klokkenterugzetten zit bijna tegen een burn-out aan want vannacht heeft hij weer de ronde over het hele schip 🛳️ moeten maken om alle scheepsklokken 🕰️ één uur terug ⏪ te zetten. Hell of a job! Voor ons betekent het weer een uurtje extra nachtrust😴. Mooi meegenomen.
We nemen de trap van deck 4 (waar we wonen) naar deck 9 (waar het Lido is). Alles bij elkaar zijn het 160 treden enkele reis en als we na het ontbijt afdalen naar deck 3 om een paar rondjes te gaan lopen dan hebben we in ieder geval al de broodnodige beweging gehad.

150 jaar
Zoals gebruikelijk gaat om 10.00 uur de ene kant van het ontbijtbuffet in het Lido dicht zodat de voorbereidingen kunnen plaatsvinden voor het volgende eetfestijn, de lunch. Er is aan bakboord én aan stuurboord een identiek buffet. Dus als aan de ene kant geen plekje vrij is kun je altijd naar de andere kant gaan.Lunchplankje Saladebak(je) Lunchbuffettoetjes
We gaan na het ontbijt aan de wandel en nadat we in eerste instantie afdalen naar deck 3 nemen we vervolgens de lift 🛗 (je moet ook niet overdrijven🤭) naar deck 11 het Sundeck. Hier kun je rondjes lopen over de joggingtrack, gebruikmaken van de fitness-apparaten en nog allerlei andere sporten beoefenen. Bewegen in de buitenlucht.Rotterdam op de Atlantische Oceaan

Sportveld
We gaan een etage lager waar je uitzicht hebt over de Lido-pool met daaromheen de ligbedden. Van dit uitzicht hebben we geen foto’s gemaakt. Dat is nl. niet goed voor de cameralens🙈 en waarschijnlijk zijn er onvoldoende pixels beschikbaar om e.e.a. vast te leggen. Het waren massa’s kilo’s vet en overvloedig gerimpeld oud vel dat zich op de ligbedden en in het water bevond. Absoluut geen prettig gezicht🥴.
De volgende stop is het Exploration’s Café in het kraaiennest om al deze indrukken te verwerken met een Irish Coffee.

Irish Coffee met Baileys Irish Coffee met Jameson
Captain Bas komt om 12.00 uur met zijn dagelijkse update. Hij vertelt waar we ons momenteel bevinden, hoe hard we varen en wat de weersverwachting is voor de komende dagen. Er woedt een tropische storm🌀 in de regio maar daar worden we niet door geraakt. Uiteraard houden hij en zijn officieren op de brug de situatie nauwlettend in de gaten. De zee waarover we varen is hier ruim 5 km diep. Niet te bevatten.
Om 14.00 uur is het tijd voor EXC Talk: The Caribbean Spirit in de World Stage, 2 & 3 The Story of Rum, with your Cruise & Travel Director Tjalling.

Weer een lezing😊
Een verhaal over het ontstaan van rum en dan met name Bacardi. Wel aardig maar niet echt spectaculair.  Alleen heeft het er wel voor gezorgd dat we i.p.v. Aperol Spritz nu een(?!) Cuba Libre drinken in het Dutch Café waar Joost zich op een gegeven moment bij ons voegt. Altijd gezellig😊. Cuba 🇨🇺 Libre
We hebben om 17.00 uur een tafeltje gereserveerd in het Tamarind, het Aziatische specialiteitenrestaurant dat gelegen is op deck 12, en omdat het dressy night is gaan we ons omkleden.Pauw 🦚 op het bed
Op het bed bewaakt een pauw🦚 twee chocolaatjes.
Het eten is weer voortreffelijk en we hebben een mooi plekje aan het raam met zicht op….. water, heel veel water. Onze drie gevederde vrienden 🦅 vliegen weer met ons mee maar het is onmogelijk om ze op de foto te zetten. Er gaat er een zelfs op de reling zitten gedurende 3 seconden maar de tijd is tekort om hem op de foto te zetten.Dressy in the Tamarind (2) Dressy in the Tamarind
Het is hartstikke gezellig en het eten geweldig. Maar tot overmaat van ramp komt de buitenechtelijke zoon van Thierry Baudet het restaurant binnenlopen en gaat geweldig interessant doen aan het tafeltje achter het onze. Hij komt uit Arnhem en omdat daar de Rijn stroomt weet hij ALLES🙄 over de wijnbouw aan de Rijn in Duitsland🇩🇪. Hij blokkeert constant de doorgang voor de dames van de bediening. Ook vandaag is hij weer druk bezig met niks doen. Hij blijft maar onzin uitkramen tot hij een telefoontje krijgt en er als een haas vandoor gaat. Blijkbaar roept de plicht tot “werken”. Gelukkig maar want dat onnozel gewauwel van hem is behoorlijk irritant.
Na het eten dalen we weer af, wandelen wat rond en blijven even hangen in the Rolling Stone Rock Room waar de band niet onverdienstelijk een Eagles-song ten gehore brengt.
Errol, the hotel general manager, komt voorbij en geeft Lei een hand. “Hi sir! I saw you can handle two🍷🍷 wine. But I think they’re not both yours. You’re better half is probably somewhere else, isn’t she?” Ja dat klopt, ik was even naar de ladies room.
Vanavond speelt Nestor Santurio op zijn guitar in de Main Stage. We hebben zijn eerste optreden aan ons voorbij laten gaan maar gaan vanavond wel kijken.

Nestor the Guitar Player
Achteraf hadden we dit optreden ook aan ons voorbij kunnen laten gaan. Nestor is heel erg weg van zichzelf en staat zich enorm theatraal uit te sloven. Veel te veel theater en veel te veel overbodige randverschijnselen. Hij verlaat de zaal alsof hij een wereldster is. Bye Nestor.
Als we weer richting de BB Kings Blues Club gaan loopt de golddigger uit Iran voor ons uit met haar bejaarde sugar daddy. En zoals het een golddigger betaamt draagt ze een gouden jurk.
De BB King All Stars geven weer, zoals altijd, een geweldige show🎶. Het aardige echtpaar uit Israël🇮🇱 dat we hebben ontmoet tijdens de Mariner’s Lunch voegt zich bij ons. Gezellig.
Om 21.45 uur staat ons de chocolat surprise te wachten. Een optocht van de jongens uit de bediening die allemaal glunderend een dienblad dragen met daarop allerlei verschillende chocolade traktaties😋. Het is onvoorstelbaar te zien hoe sommigen zich gedragen. Niet wachten tot een van de jongens voorbijkomt, maar er als een speer op afgaan en dan niet een maar meerdere schaaltjes van het dienblad grissen. Alsof ze de hele dag nog niks te eten hebben gehad.

We nemen nog een afzakkertje mee naar de hut en dan loopt weer een mooie zeedag ten einde.

1. Jos en Herm:
    21 oktober 2023
    weer geweldig om jullie verhaal te lezen.
  2. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Wat een wereld op zich: een zeekasteel als dat van jullie en het leven daarop.
    Als ik je fotos zie van al het heerlijks op de buffetten, dan denk ik wat een organisatie van te voren om dit allemaal aan boord te krijgen……………..
    Het is iedere dag weer genieten, merk ik, zowel van alle reuring aan boord, alsmede ook van het culinaire; en zo leuk om iedere keer weer te lezen dat jullie er zo van genieten!
    Die zoon van Thierry is en blijft wel een heel aparte; maar gelukkig voor de meesten aan boord, zijn er maar heel weinig “Thierry’s” net als in de politiek gelukkig, toch?
    Heel veel plezier verder, en tot het volgende leuke verslag!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    21 oktober 2023
    Alweer leuk om te lezen. Veel plezier nog. Op naar het volgende verhaal
  4. May en Henk:
    21 oktober 2023
    Mooie vehalen ieder dag, fijne herinneringen samen 😎
    Is het niet vervelend al die 🫣🤭luxe…..😂😂😂😂
    Lieve groetjes en dit doen jullie goed 🤞🏼🍀🍀🍀🍀🍀🍀❣️
  5. Pe:
    21 oktober 2023
    Het lijkt een wereld in de wereld. Zo bijzonder om dit te mogen lezen. Kijk uit naar het volgende verhaal.
  6. Hans & Mirjam:
    Mooi verhaal!!