Tweede zeedag
Dinsdag 13 mei 2025.
Vandaag is een zeedag en kunnen we weer rustig aan doen. De wandelschoenen hebben, evenals wij, tijd om bij te komen. Tijdens een zeedag wordt er over het algemeen flink gewinkeld aan boord. De flappen 💵 💶 💷 moeten wapperen. Het aanbod in de winkels aan boord is beduidend minder dan wat we gewend zijn van de MS Rotterdam🛳️. Het grootste assortiment heeft de EFFY-juwelier en is daardoor qua oppervlakte ook de grootste winkel. Het is niet onze winkel. Het personeel hier bestaat over het algemeen uit een stel gladjanussen die met een overdreven Macleans-smile en een “how are you?” je naar binnen proberen te lokken. Hun slogan: “every woman deserves diamants💎” hoor je regelmatig voorbijkomen. En ze hebben elke dag not to be missed great offers. Zoek het lekker uit met je great offers! Je gelooft toch zelf niet dat ze iets verkopen dat een oorspronkelijke prijs heeft van $14.000 en, just today, because (ja, ja) every woman deserves diamants💎, only costs $ 8.000. Uiteraard zijn er mensen die voor de bijl🪓 gaan, maar dat zijn gasten die duidelijk miér aan de veut hebbe dan wij. Zonder blikken of blozen worden de dollars uitgegeven. De gladjanussen luiden breed lachend de bel🔔 zodat iedereen kan horen als iemand iets heeft gekocht.
De winkel waar de lekkere luchtjes verkocht worden is ook niet bijzonder. Klein aanbod en weinig tot geen mogelijkheden om te ruiken of bepaalde luchtjes je bekoren. Wel heel veel anti-rimpel-smeersels. Wellicht is het assortiment aangepast aan de gemiddelde leeftijd van de gasten aan boord😳.
Een dek hoger zijn er dan nog "The Shops”. Meteen de eerste dag krijgen we hier al te horen dat het aanbod nog zal worden uitgebreid. In Newcastle en in Belfast komen er nieuwe spullen aan boord. Dat was ook hard nodig want er waren de eerste week heel veel lege schappen. Maar ook nu, na dik anderhalve week, is het nog niet om over naar huis te schrijven✍🏻. Nogmaals, op de MS Rotterdam🛳️ was het winkelaanbod stukken beter. Veel keuze in zowel de lekkere luchtjeswinkel alsook in “the Shops”.
Vandaag staat er o.a. een “Cooking Show” in de World Stage op het programma. We leren hoe een “Fresh Barbecue Salmon Bowl” te maken. Voordat de show begint krijgen we heerlijke chocolaatjes gepresenteerd. Het is net 10.00 uur geweest🙈. De opper-chef-kok laat, samen met de chef van de Pinnacle Grill, zien hoe we een en ander thuis in our kitchen oét d’n aek kinne dreije. Hartstikke simpel, zonder poespas. Ondertussen wordt er ook nog wat flauwekul verteld en laten enkele chefs hun danskunsten zien. Very entertaining. We krijgen het recept op papier mee, dan kunnen we thuis aan de slag.

We gaan even bijkomen, zittend op een strategische plek met zicht op de BB Kings Blues Club waar een demonstratie wordt gegeven door twee leden van housekeeping. Ze laten zien hoe je dieren kunt maken van handdoeken. Ook leuk. Normaalgesproken zit er regelmatig een handdoekdier op het bed bij thuiskomst in de cabin maar dit keer hebben we er nog geen gehad. De mannen van housekeeping hebben het waarschijnlijk te druk. Nou zijn er dus gasten die er heisa over maken als er in hun cabin geen handdoekdier op het bed ligt bij thuiskomst. Näölers! Zorg maar dat je geen troep maakt in je cabin dan houden de mannen ook tijd over om beestjes te maken. Want eerlijk is eerlijk, als we door de gang lopen en deuren van cabins staan open vanwege het poetsen, zien we regelmatig een enorme chaos in de hut. Je krijgt gewoon medelijden en daardoor nog meer respect voor de mannen van housekeeping.
Na het dieren-van-handdoeken-leren-maken gaan we toch maar even winkelen de lekkere-luchtjes-winkel en daarna is het de hoogste tijd om naar de Main Dining Room te gaan voor de Victorian Tea Time. Altijd leuk, lekker en gezellig met z’n tweeën.
Voor de rest van de tijd tot het diner is het, wat mij betreft, voornamelijk het bijwerken van de dagverslagen. Voor ons heel belangrijk want omdat je elke dag ergens anders bent weet je op een gegeven moment niet meer wat je allemaal hebt meegemaakt en waar je geweest bent. Ja, ja, het geheugen is ook niet meer wat het geweest is🤭. Wat leuk is zijn de reacties die we af en toe krijgen naar aanleiding van de verslagen. Die lezen we absoluut met veel plezier🤩.
Omdat het een zeedag is, is vanavond de dresscode “dressy”. Dus we gaan weer op sjiek. We merken aan de reacties die we krijgen van personeel en officers dat men dat op prijs stelt.
Als we de hut verlaten staat Dedi, onze housekeeper, met een big smile voor ons. Hij likes the outfit. Nice mister Leo! Hij bedankt ons dat we onze cabin steeds zo netjes houden. Wij verbazen ons want het is toch normaal dat je zorgt dat je verblijf netjes is. Doe je thuis toch ook? Volgens Dedi is dat niet normaal en zijn er veel cabins waar ze dagelijks een enorme troep aantreffen. Dedi en Riz hebben het wat dat betreft dus gemakkelijk bij ons. Wellicht dat we daarom ook zo snel onze was weer schoon terugkrijgen. Normaliter duurt dat 48 uur maar wij krijgen onze was binnen 24 uur weer terug.
We gaan richting de Main Dining Room waar we ons melden bij de balie. Zoals altijd krijgen we de vraag of we een tafel willen delen (do you want to share?). En zoals altijd antwoorden we met “no we don’t”. We willen niet sharen, we willen gewoon met z’n tweeën aan een tafeltje genieten van het diner en willen absoluut niet verplicht keuvelen met vreemden. Uiteraard is dit geen enkel probleem.
Vanwege “dressy night” is het een Gala Diner. Dat zal volgende week, als we weer thuis zijn, wel tegenvallen. Dan staan er weer sla🥬, wortel🥕 en al het andere “gezonde” voedsel op het menu.
Met zicht vanuit de cabin op een mooie maan gaat weer een top-dag ten einde.

Enne, de kriegs wasse guuefs! Det bliek dan waal met de snelle was.
Geneet d’r nog lekker van same!!
Ja, het einde van de vakantie begint voorzichtig in zicht te komen!
Kunnen jullie weer een mooie reis toevoegen aan jullie toch al aanzienlijke verzameling!
En ik begrijp uit je verslagen, Sonja, dat ook dit weer een reis is met veel gouden momenten en prachtige herinneringen!!
Over die verslagen, die zullen je best flink wat tijd kosten; ik lees ze iedere keer met veel plezier, omdat ze, behalve weergeven wat jullie allemaal doen, ook doordrenkt zijn met een flinke dosis humor!
Je kunt dat heel erg goed, Sonja, compliment!
Opvallend dat het winkelaanbod tegenvalt in vergelijking met eerdere ervaringen, en ja, voor 14000 dollar kunnen jullie maar beter investeren in een volgend reisje, toch?
Ook merkwaardig dat je zegt dat een aantal medepassagiers er een zooitje van maken in hun cabin: het is toch een stukje opvoeding en fatsoen om het netjes te houden. Je vraagt je af hoe het er bij hen thuis dan uit mag zien…………..
Maar toch een heerlijk relaxed dagje aan boord, leuk, die afwisseling met het aan land gaan en verkennen van steden!
Geniet van de laatste dagen en veel groetjes uit Velp, Tom.
Het is elke keer anders
Maar toch.
Geniet noch van de laatste week of weken.
K
Geniet er nog maar lekker van☺️