Amish, antiek, Boyz' in the Hood

18 augustus 2016 - Albany, New York, Verenigde Staten

Donderdag 18 augustus 2016

Na het ontbijt bestuderen we de roadmap en gaan we op weg. Vanaf Cortland gaan we in oostelijke richting over de highway 13. Voor de afwisseling weer eens een mooie route. Het is een gebied met veel veeteelt en we zien en ruiken regelmatig de aanwezigheid van koeien; zwartbonte. We passeren De Ruyter, wellicht in een heel ver verleden gesticht door Nederlandse avonturiers. Ondertussen zijn we aanbeland in Madison County, bekend van de film The Bridges of Madison County met Clint Eastwood en Meryll Streep. Maar ook bekend vanwege de aanwezigheid van Amish. Dat is duidelijk zichtbaar door de verkeersborden met een Amishbuggy en de tekst "share the road" en door de vele farmstands naast de kant van de weg waar spullen te koop zijn die ze zelf verbouwen en/of maken. We kopen een pot blackberriejam en stoppen het geld in een blik en bij een andere stand schaffen we een pot honing aan. Af en toe staat er een bordje langs de kant van de weg met de aankondiging dat er op vrijdag bake-goods verkrijgbaar zijn. Eieren daarentegen zijn op veel plaatsen dagelijks verkrijgbaar. We hebben veel farmstands gezien onderweg maar helaas geen enkele Amish.
We doorkruisen Madison County, nemen de afslag naar de 20 oost en komen bij het plaatsje Madison waar deze week het grootste antiekevenement van het jaar in de staat New York plaatsvindt. Meer dan 2000 antiekverkopers, verspreid over 12 verschillende velden die aan de highway 20 liggen, bieden hun spullen aan. Het is onvoorstelbaar hoeveel "antiek" hier bij elkaar te zien is en hoeveel mensen hier op af komen. Het is dan ook verschrikkelijk druk. Wij zijn niet van het antiek en omdat het onmogelijk is om de auto enigszins dichtbij te parkeren rijden we door. Maar het is wel heel bijzonder om dit te zien.
Bij South Columbia gaat het noordwaarts over de 28 tot Mohawk en dan rijden we via de 5 oost en passeren plaatsen zoals Manheim, Fonda (van Henry, Peter en Jane?), Amsterdam, Hoffmans, Rotterdam, Voorheesville. Dit keer doorkruisen we geen Amish-gebied maar rijden we weer door heel veel maisvelden.
Ondertussen is het tijd om een place to spend the night te zoeken en we vinden Schenectady wel leuk klinken.
Zo rijden we door de maisvelden, zo rijden we door Schenectady old town en zo zitten we midden in de achterbuurten van Schenectady. We verwachten elk moment in een bendeoorlog terecht te komen. Voor ons stopt een auto midden op straat, een crimineel uitziend figuur loopt om de auto heen en stapt in, de auto draait de stoep op en rijdt dan via de stoep de zijstraat in. Voor de huizen, als je ze al huizen mag noemen, zitten en hangen mensen. We zijn blij dat de auto op slot is want er zijn veel stoplichten die op rood springen. Boyz' in the Hood......
Geen herberg in Schenectady voor ons maar een plek in de Days Inn van Albany.
Vandaag wordt koffer nummer 3 gepakt want langzamerhand komt het einde van de reis in zicht en willen we niet de laatste dag de kofferinpakperikelen moeten ondergaan. Als de weegschaal 23 kg aangeeft gaat de rits dicht, het slot erop en de kofferriem er omheen.
Eten doen we bij de buren van het Best Western Hotel dus dat is handig.

1. Tom Posno:
    19 augustus 2016
    Ha Sonja en Lei,
    Wat kunnen jullie dit jaar weer een schitterende reis toevoegen aan jullie verzameling!
    Maar ja, aan alles komt op gegeven moment een eind.
    Sonja, nogmaals dank voor al je prachtige verslagen; je kunt het zo levensecht vertellen; ik zie alles voor me!
    Geniet van het slot van jullie vakantie!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  2. Jos.:
    19 augustus 2016
    Haa Sonja en Leo, nog efkes en dan...."ut is gedaon ,ut is gedaon, weej
    môtte now nao.....etc." Kei leuk, det weej ôch (weer) kôste vollege op de reis, door dien verhaole en fotoos!! Kôm good truuk en weej zeen ôs!
    Kitty en Jos(auk)!!