Bye New York! Hello Vermont!

19 augustus 2016 - Killington, Verenigde Staten

Vrijdag 19 augustus 2016

We programmeren TomTom om er zeker van te zijn dat we zonder problemen op de highway 4 richting het noorden komen vanaf ons vertrekpunt van vandaag, de Days Inn van Albany. Het is druk op de weg maar een goed geprogrammeerd navigatiesysteem doet wonderen en binnen een kwartier zijn we waar we zijn moeten.
We zijn benieuwd wat we vandaag tegen zullen komen en waar we vanavond rond zes uur zullen zijn. De weg loopt parallel aan de Hudson River en we passeren plaatsjes als Mechanicville en Stillwater. Een bord geeft aan dat we ons nu bevinden in Saratoga National Park en even later is er de afslag naar Saratoga National Historic Park, een onderdeel van de NPS (stempelen!). Als we ons melden bij de balie van het visitor center krijgen we te horen dat over vijf minuten in het theater een film wordt vertoond die ons een idee zal geven over wat er zich hier heeft afgespeeld in 1777:
"The Battles of Saratoga" tussen de Engelsen en de Amerikanen. Gaan we in ieder geval even bekijken, maar eerst even de stempels zetten in mijn National Parks Passport. Lei vindt de film interessant maar ik heb moeite mijn ogen open te houden en ik ben blij dat ik na afloop van de vertoning de frisse lucht op kan zoeken. Nou ja, fris, het is vandaag voor de afwisseling weer eens very very hot en de humidity is very, very high.
Er is een 10 mijl lange scenic drive en die voert ons langs een aantal belangrijke strategische plekken. Hier en daar staan kanonnen opgesteld en op de hoger gelegen gedeeltes krijgen we een goed overzicht over de enorme oppervlakte van wat in 1777 een slagveld is geweest. Blauwe paaltjes geven de Amerikaanse linies aan en rode paaltjes de Britse. Het is absoluut niet druk en we komen telkens dezelfde mensen tegen bij de stops onderweg. Na de laatste stop gaan we weer richting highway 4 en vervolgen we onze weg. Maar niet voor lang want al vrij snel komen we bij de afslag naar het Saratoga National Cemetery, de militaire begraafplaats. Zoals we al vaker hebben gezien en zoals het hier in de USA gebruikelijk is kun je gewoon met de auto over de begraafplaats rijden. We rijden heel rustig rond en zien duizenden graven van militairen van alle rangen en standen die gestorven zijn voor volk en vaderland. Er heerst een absolute rust en het enige dat je hoort zijn de vogels.
Het wordt langzamerhand tijd om de eindbestemming van vandaag op te gaan zoeken. We hoeven alleen maar over de 4 oost te rijden en dan komen we vanzelf wel uit bij een voor ons geschikte plek. We passeren Schuylerville.
Rond de klok van vier uur hebben we het eindpunt (althans voor ons) van de staat New York bereikt en passeren we de grens met Vermont, de volgende staat. Meteen komen we bij het Vermont Welcome Center in Fair Haven en jazeker, roadmap en foldermateriaal verzamelen en plannen maar! Welcome Centers hebben altijd wifi en omdat we niet onderweg willen zoeken naar een overnachtingsplek raadplegen we Booking.com en vinden we een redelijk geprijsde accomodatie in Killington. Op vrijdag en zaterdag zijn de overnachtingsprijzen over het algemeen gemiddeld $20 duurder. TomTom krijgt de adresinformatie ingevoerd en dan is het aan hem om ons vlekkeloos naar de Hillside Inn in Killington te "loodsen".
Killington is een wintersportplaats en het is ongelooflijk maar waar, de temperatuur is hier een stuk lager.
Eten doen we vanavond bij de plaatselijke Italiaan, Peppino's. In eerste instantie waren we bij een ander etablissement, maar omdat we hier niet echt helemaal happy van werden toen we op veel te lage stoelen aan een 2-persoons tafeltje zaten hebben we tegen de waitress gezegd dat dit niet is wat we zoeken en dat we elders gaan eten. Geen enkel probleem! Waar onze voorkeur naar uitgaat? Italiaans bv. Ze adviseert ons Peppino's, een eindje verderop.
Het interieur is niet bepaalt Italiaans en eigenlijk wijst absoluut niets erop dat we ons in een Italiaans restaurant bevinden. We bestellen allebei een van de tonight specials. De waiter zegt als hij de borden met eten voor onze neus zet: Bon Appetit! Het eten is geweldig lekker! Ondertussen begin ik het wél koud te krijgen. Ja, ja, we bevinden ons in wintersportgebied en dat zullen we weten ook.