Zondag = wasdag

27 mei 2024 - Bradford, Pennsylvania, Verenigde Staten

Zondag 26 mei 2024

Toch weer een mooie plek
Ook vandaag verblijven we op de East Kinzua Campground. Onze buren links van ons (grootouders met kleindochter) zijn early birds en zitten al om 08.00 uur buiten in hun campingstoeltjes rond de firepit. Oma rookt een sigaartje en moet hoesten.
Rechts van ons staan, behalve de mensen met de boot achter hun pick-up🛻, ook een echtpaar dat woont in een grote trailer met slide-outs. Hun pick-up🛻 staat elders geparkeerd. Aan de rand van het grasveld staan cabins (blokhutten) en in drie daarvan huizen jonge gezinnen. Ze horen allemaal tot één family. Het echtpaar in de trailer met hun 3 kinderen (+aanhang) en 8(!) kleinkinderen in de leeftijd van 2-5 jaar. 7 jongetjes en 1 meisje die het heel erg naar de zin hebben. Ze kunnen van ‘s morgens vroeg tot ze naar bed moeten lekker ravotten. Maar ook de kinderen die tegen de avond rond de kampvuren zitten en, zoals we kunnen horen, heel veel te vertellen hebben, vermaken zich prima. Er wordt uitgebreid gegeten met z’n allen en uiteraard gaan dan de BBQ’s aan. De ouders daarentegen houden het allemaal een beetje in de gaten en vormen het stabiele middelpunt. Het lijkt ons een familyreünie. Waarschijnlijk zien ze elkaar niet zo vaak en dan biedt dit lange vrije weekend een mooie gelegenheid. Later op de dag horen we moeder zeggen tegen de achterburen: “I need a vacation after this vacation!”

Voor ons is het vandaag wasdag en koffer-nummer-1-inpakdag. Iets wat absoluut noodzakelijk is maar een van de minst leuke dingen van een vakantie. En dan heb ik het niet over het doen van de was.
Gisteren heb ik Buck gevraagd hoe laat ik terecht kan in de laundryroom. Dat is om 10.00 uur. Een mooie tijd. Ik verzamel de vuile was en we gaan richting de wasserette die zich achter de office bevindt. Als we dichterbij komen zien we Buck en een compaan op hun knieën bij een afvoerput zitten. Er zit ergens een verstopping, maar waar dat is de vraag. Er kan op dit moment dus niet gewassen worden. Ach geen probleem, dan kom ik over een uur of zo wel terug.

The Office
Vanuit ons huis hebben we zicht op de plek des onheils en aangezien de compaan een rode pick-up🛻 heeft is de kust veilig zodra deze weg is. Dat is na een uur inderdaad het geval, dus we wagen weer een poging.

Buck maakt de deur open en adviseert welke machine ik het beste kan gebruiken. Nou is dat niet zo moeilijk want van de drie wasmachines zijn er twee “out of order”. Er zijn twee drogers en Buck vindt de oudste de beste. Er zit weliswaar geen timer meer op maar als ik er 4 quarters ingooi en tussendoor de deur niet openmaak dan is de was droog als de machine stopt.

De wasserette

Het wassen kost 5 quarters en terwijl de was draait kan ik ondertussen gebruik maken van het internet🛜 van de office. Voor de rest zijn we hier op het hele complex verstoken van het internet🛜. Er is totaal geen bereik wat we ook proberen. Dus het doen van de was in de buurt van de office biedt mij de mogelijkheid mijn blog bij te werken en de mail te checken. Lei gaat ondertussen wat foto’s van de omgeving maken en koffer nr.1 uit de berging tevoorschijn halen zodat we straks daarmee aan de slag kunnen.

En dat is Buck
Buck doet maintenance werkzaamheden. Gisteren vertelde hij o.a. dat hij 65 jaar oud is. Wij dachten eerlijk gezegd dat hij veel ouder zou zijn. Buck heeft veel geleden, zowel lichamelijk als geestelijk. En dan is het natuurlijk ook nog eens hard werken: van ‘s morgens 09.00 uur tot ‘s avonds 20.00 uur en dat 7 dagen in de week het hele jaar door. Werken tot je er bij neervalt en niet, zoals bij ons, met 67 met pensioen. Buck gaat klussen
Dan hebben wij absoluut niks te klagen!
De was is na 5 quarters weer schoon en gaat vervolgens in de droger. Ik stop hier voor de zekerheid ook 5 quarters in. Omdat er geen timer meer op zit maak ik na een half uurtje de deur open om te kijken of er schot in het droogproces zit. Ongelooflijk maar de was is hartstikke droog én komt kreukvrij uit de machine. Even alles netjes opvouwen en dan heb ik voor de laatste keer gedurende deze reis de was gedaan. En dat voor $ 2,50.

Links de droger, daarnaast de wasmachine
Terug naar de camper voor het volgende project; koffer nr.1 inpakken😫. Altijd weer een gedeuns en een kwestie van passen en meten. Uiteindelijk na 20 kg gaat het slot erop en de riem eromheen.
Koffer nr.2 komt dinsdag aan de beurt.
Voor de rest is het vandaag pelan pelan.
Ik waag nog een poging om iets de wijde wereld in te gooien maar dat lukt voor geen meter. Digitaal afgesloten van de buitenwereld.

1. Miep Haanen - Gordebeke:
    28 mei 2024
    Altijd hetzelfde gedoe na een vakantie, hoe krijg ik alles weer mee naar huis.
  2. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Verstandig om een “wasdag” in te lassen alvorens naar huis te gaan, anders zitten jullie koffers vol met vuil spul, niet handig.
    En komt nu goed uit omdat jullie toch hier een dagje overblijven. Kun je op je gemak allerlei klusjes even doen, zoals een koffer inpakken.
    En gezien de foto’s, vandaag een dag met mooi weer!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Ad:
    28 mei 2024
    Altijd weer jammer vakantie voorbij op naar huis, als je dan weer terug in het koude Nederland bent is het toch weer fijn om thuis te zijn.
  4. Anneke:
    29 mei 2024
    Jaomer det ut weer veurbeej is. Det kin nemand och aafpakke😘

Jouw reactie