We kunnen aan land!

11 mei 2023 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Woensdag, 10 mei 2023. (vervolg)

Om 18.30 uur zien we dat er veel van onze medepassagiers aanstalten maken om naar de eetgelegenheden te gaan. Men kan warempel weer enigszins normaal lopen. Hoe fijn is dat. Wij hebben besloten dat we vanavond niet naar de Main Diningroom gaan maar naar het Lido. De eetlust is van dien aard dat een uitgebreid menu niet aan de orde is. We verwachten dat het het eerste anderhalf uur tamelijk druk zal zijn en daarom besluiten we eerst nog  even een rondje over het dek te maken. We mogen en kunnen weer naar buiten. Het waait nog stevig maar ten opzichte van wat we achter de rug hebben is dit nog maar een briesje. We zien de met nog een dik pak sneeuw bedekte bergen. We zijn in Alaska.

Na het eten gaan we naar “Bilbaord on Baord” waar het entertainment wordt verzorgd door een maatje XXXL-jongedame achter een piano🎹 met tegenover zich een maatje S-jongeman achter een piano 🎹. Zelf zijn ze erg overtuigd van hun zangkwaliteiten en elk lied dat ze in de microfoon 🎤 blèren is van “icons” en ze “love them”. Wij denken dat als die “icons” hun performance zouden horen zij een complete hartverzakking krijgen. We houden het een half uurtje vol maar op een gegeven moment wordt het ons toch teveel en verkassen we naar de BBKings Blues Club waar vanavond muziekvideo’s worden getoond op een groot scherm. Er wordt gedanst en wij kijken toe. Very amusing🕺🏻💃

Het was een lange, enerverende dag. Een dag als vandaag hopen we deze reis niet meer mee te maken.

Donderdag, 11 mei 2023.

Om 09.00 uur leggen we aan in Anchorage🇺🇸 We’ve made it!

We zien dat er veel reacties zijn op onze verhalen. Hartstikke leuk! We lezen ze allemaal, maar gezien de hoeveelheid reageren we er niet afzonderlijk op. Dat zou, gezien de snelheid van het internet 🛜 aan boord, teveel tijd in beslag nemen. Maar nogmaals, hartstikke leuk en dank!

We nemen de trap naar Lido Market en gaan ontbijten. Ons tafeltje aan het raam geeft een mooi zicht op de havenactiviteiten. Het is een zgn. working harbour en we mogen straks alleen met de shuttlebus naar het centrum. In de haven liggen veel containers, maar er staan ook vier Chinook heli’s en drie zwarte heli’s met een rood kruis. Er is veel activiteit rond de heli’s. Om de paar minuten vliegen er straaljagers over. Rusland 🇷🇺 is hier heel erg dichtbij en die gek in het Kremlin is niet te vertrouwen. Dus houdt men hier alles goed in de gaten wat dat betreft. Even later komt er een Hercules transportvliegtuig overgevlogen.

We krijgen via de intercom te horen dat we nog even geduld moeten hebben alvorens we van boord kunnen. Dat is geen enkel probleem want er is vanaf ons tafeltje aan het raam heel veel te zien.

1. Nel en Jan smolenaars:
    Spannend. Veel plezier
  2. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Je ziet, alles gaat voorbij, ook de storm, dus.
    Zo dadelijk gaan jullie dus voor het eerst voet zetten op de bodem van Alaska!
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het daar nog winter is en wat de temperatuur is.
    Jullie zullen het snel merken zodra je groen licht hebt om van boord te gaan.
    Geniet vandaag maar verder!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Jeanne:
    11 mei 2023
    Het is weer leuk om jullie verhalen te lezen.
    Het zal wel een beetje eng zijn geweest tijdens de storm.
    Nog een fijne tijd samen.
  4. Wil:
    11 mei 2023
    Fijn dat de storm is gaan liggen en jullie van boord mogen/kunnen. Geniet ervan.
  5. Miep Haanen - Gordebeke:
    11 mei 2023
    Alweer met veel plezier gelezen. Jullie waren toch al eens in Alaska, maar ik begrijp jullie hebben nog nooit zo'n storm meegemaakt. Veel nieuwe ervaringen gewenst.
  6. Maria:
    12 mei 2023
    Eindelijk aan land en in Alaska. Wat jullie in de zee hebben meegemaakt, hadden wij een keer op de Waal met onze bood gehad, dat is niet leuk maar nu begint het ECHTE genieten.
  7. Emile Verstraelen:
    12 mei 2023
    Enerverende reis, maar Alaska moet de moeite waard zijn,. Geniet maar.
  8. Gerard Staals:
    12 mei 2023
    Na regen komt zonneschijn (figuurlijk gesproken dus), en hopelijk niet de stilte voor (weer) een storm. Nu echt de benen strekken. En overnachten in de sneeuw, of toch elke dag terug in de kajuit?
    Groeten, Gerard