Niet een, niet twee, maar drie zeedagen.

Maandag, 8 mei 2023.

Het is de eerste volle dag van ons verblijf aan boord van de MS Nieuw Amsterdam. En het is een zeedag, m.a.w. we gaan niet van boord. Als eerste gaan we maar eens op ons gemak ontbijten in het Lido, het zelfbedieningsrestaurant op deck 9. Daarna staan er activiteiten op ons “menu” waarvan we denken dat het de moeite waard is om hieraan deel te nemen.

10:00 uur ; MainStage 2 & 3 - Shore Excursions: What to See & Do Ashore

11:00 uur ; MainStage 2 & 3 - EXC Talk: Pacific Giants, Iconic Whales of the Northwest

De lunch gebruiken we bij de Lido Pool en omdat we (nu nog) goede voornemens hebben gaan we daarna een paar rondjes over het dek lopen. Stappen maken.

We hebben allebei de mogelijkheid om gebruik te maken van het internet 🛜 (op één device). Ik wil mijn verslag maken op mijn iPad maar dan moet ik het internetaccount overzetten en dat lukt me voor geen meter. Dus op naar de receptie en hulp vragen. Zoals meestal het geval is in dit soort situaties is de oplossing er een van het type “simpel”🙈 Maar ja, je moet het maar weten. En ik weet het nu.

Vanavond is Gala avond en het kledingvoorschrift is “Dressy”.

Dressy🌼 Dressy 🌺De meeste gasten zien er op hun paasbest uit. Sjiekdefriemel! En wat het diner betreft: dit valt onder de categorie ONGELOOFLIJK LEKKER. Menukaart

We sluiten de avond af in de BB Kings Blues Club. Geweldige muziek 🎶, geweldige band.

Dinsdag, 09 mei 2023.

Ook vandaag is het een zeedag en deze hebben we als volgt doorgebracht:

Ontbijt 🍳 Ontbijt 🥐Na het ontbijt is er “Shopping by the Lido Pool”. Klinkt goed maar het is gewoon een uitstalling van de spullen die ook in de shops aan boord verkrijgbaar zijn. Alleen staan er “special-price”-bordjes bij.

We hebben een uitnodiging gekregen voor de Mariners receptie van 11.30 uur tot 12.00 uur. Daar maken we graag gebruik van. Wij zijn ondertussen ⭐️⭐️⭐️-Mariners. Na 2 glazen champagne is het tijd voor de volgende activiteit.

Mariner’s Reception

12:30 uur; MainStage, Alaska Shopping Show.  “Learn all about shopping on a cruise - exclusive collections, insider tips, and incredible savings right here onboard. Complimentary Travelers Tag for all who attend.” Niet echt ons ding, maar de “complimentary travelers tag” maakt het enigszins goed.

13:00 uur; Explorer's Lounge, Sparkling Wine Art Auction. “You haven't lived until you've experienced a live art auction! Join us for sparkling wine, a free gift, and 90 minutes of fun you'll never forget.” Het is de eerste keer dat we een veiling van kunstwerken meemaken. Wel aardig, maar niet bestemd voor ons budget. Het eerste de beste schilderij gaat onder de hamer voor $ 12.800,- Maar ook nu verzacht de sparkling wine en de free gift de “pijn”🤭

15:00 uur; Main Dining Room, Afternoon Tea is served.

Afternoon Tea Afternoon Tea🫖

15:30 uur; Ocean Bar, Diamond & Gemstone Enrichment Seminar. “Learn how to buy diamonds and gemstones like a pro with money-saving tips and techniques from your Port & Shopping Concierge. Collect your complimentary Travelers Tag.” Ja hoor, weer een complimentary travelers tag in the pocket!

19.00 uur diner in de Main diningroom
Vanwege de onstuimige zee is het avondprogramma aangepast. De geplande dansvoorstelling gaat om veiligheidsredenen niet door. Het is voor de dansers te gevaarlijk om in deze omstandigheden op te treden. Begrijpelijk. Daarvoor in de plaats, om 21:00 uur; Mainstage, Comedy and Magic, Craig Diamond
“If you were to describe tonight's show in one word, it would be FUN! Wildly infectious humor, touched with magic. All wrapped together by a master showman.”Geweldige show van deze stand-up comedian/goochelaar. Drie kwartier “kwats”😂

En we sluiten de dag af in de BB Kings Blues Club🎶

Vannacht gaat de klok ⏰ 1 uur achteruit

Woensdag, 10 mei 2023.

Als we om 07.30 uur naar buiten kijken 👀 zien we…… niet veel! Wel mist, regen en onstuimig water (hoge golven).

Woelige baren🛟
Eerst maar eens naar guest services op deck 1 om onze foto te laten maken. Schijnt niet goed te zijn gegaan tijdens de “embarkation” in Vancouver. Met de trap van deck 4 naar deck 1. Lachen naar het vogeltje en klaar! Met de trap van deck 1 naar deck 4 om de gift certificates uit de kast te halen. Met de trap van deck 4 naar deck 9 waar zich de Spa Salon bevindt. Ik ga een afspraak maken om mijn nagels te laten fatsoeneren en zo het gift certificate van $50 te verbrassen. Er is nog plek om 11.15 uur. De planning is dat we om 11.00 uur aanleggen maar een uurtje later aan land gaan is geen enkel probleem. Dan hebben we nog royaal de tijd om Kodiak te verkennen.Cadeautje🎁

Vervolgens starten we de werkdag met een goed ontbijt 🍳 in het Lido. We moeten tenslotte eine gooije baom hebben als we aan land gaan.

En dan om 09.50 uur horen we via de intercom: “This is your captain speaking from the navigationbridge.” Dat belooft niet veel goeds…..

Weersvoorspelling

De bedoeling was om vandaag van boord te gaan en Kodiak te bezoeken. Maar helaas… Hevige wind (50 knopen = 92,6 km), regen en mist in de baai van Kodiak maken het onmogelijk om veilig aan te leggen.🥲Zelfs de loods (pilot) kan niet aan boord komen. En dus heeft Captain👨🏼‍✈️ Jeroen van Donselaar besloten dat hij het schip zal draaien en we op weg gaan naar Anchorage. Jammer, maar het is niet anders. Veiligheid voor alles!😊

Er worden extra activiteiten gepland zodat we ons niet zullen vervelen.

Om 11.00 uur ga ik naar de Spa voor mijn nailtreatment 💅🏼 terwijl Leo een plaats by the pool opzoekt. Ik word onder handen genomen door Charlene from Jamaica 🇯🇲. Een single mother of five (5!). Na een uur treatmenten zien mijn nagels er weer tiptop uit. Ze wil me van alles verkopen dat goed is voor de skin, voor de nails en zelfs iets voor spierkramp😳 De prijzen zijn van het type Hollywood en ik zeg haar dat ik eerst moet overleggen met my husband🙈 because that’s a lot of money💰

Ik zoek Leo op by the pool. Hij heeft ondertussen gezelschap gekregen van Cliff en Nancy from North California🇺🇸. Een bijzonder aardig stel waarmee we een tijdje een prettig gesprek voeren.

Ondertussen wordt het steeds onstuimiger. Het is vrij fris bij de pool en we verkassen naar het Lido. Regelmatig vallen er borden en dienbladen en is er veel gerinkel van scherven. Het schip helt enorm over naar links. We moeten ons goed vasthouden en als we lopen dan lopen we scheef, ook wij hellen over maar dan naar rechts.

15.00 uur: This is your captain: het weer (de wind) gaat nog verder toenemen en het zal zeker tot 23.00 uur duren alvorens het rustiger wordt en we terecht zijn gekomen in de beschutting van de Coock-inlet.

16.15 uur: Update from the bridge: de wind is momenteel  55 knopen/101,86 km tot 60 knopen/111,12 km. Er is nog zeker gedurende 3 uur gedeuns

17.00 uur: It’s me again from the bridge: de wind is toegenomen tot 70 knopen/129,64km. Het schip draait nu richting de Coock-inlet.

17.20 uur: De liften 🛗 zijn uitgeschakeld. Het is niet veilig ze te gebruiken omdat het schip scheef hangt.

17.30 uur: Food-operations are suspended. Het is te gevaarlijk voor de keukenstaf en de mensen in de bediening om te koken en de restaurants in orde te maken. Over en weer vallen er spullen.

Wij hebben rond 16.00 uur een plekje opgezocht en uiteindelijk gevonden op deck 1 bij de receptie. Zolang het zo onstuimig is blijven we hier zitten.

18.10 uur : De captain met een update. We bevinden ons in rustiger vaarwater🥳 en om 18.30 uur zijn de foodservices weer up and running. Gelukkig🙂 dat hebben we gehad. Het ziet er zelfs naar uit dat morgen een vrij aardige dag zal zijn. Maar ja, eerst zien en dan geloven.

1. Miep Haanen - Gordebeke:
    11 mei 2023
    Dit klinkt nogal heftig. Niet zeeziek geworden? Hopelijk verloopt de rest van de reis rustiger.
  2. Joep:
    11 mei 2023
    Zoe mak geej wal mier mei as heej in Velde op de veerpont ! Kump good !!
  3. Ad:
    11 mei 2023
    Zo te zien hebben, jullie ons vakantie weer wij hebben meestal zulk K weer. De reis is pas begonnen het kan alleen maar beter worden.
  4. Maria:
    11 mei 2023
    Hoi same, hopelijk zal het weer beter worden en is er genoeg te doen aan boord. Maar af en toe eens aan land is ook fijn. Komt wel het mooie weer. Geniet verder. Groetjes doeijjjjjjjjjjj.
  5. Elly en Jan:
    11 mei 2023
    hebben jullie nog wel tijd oom een dutje te doen.
    Wel een vol programma.
    geneet der van.
    vuur os geit ut ok de gooije kant op.
    Groetjes Ellie en Jan
  6. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Ja, je hebt niet altijd een kalme zee en geen of weinig wind!
    Lijkt me ook best spannend!
    Wel jammer dat er niet afgemeerd kon worden door de ruige weersomstandigheden!
    Maar ik lees dat er op het schip vermaak en vertier genoeg is en dat het ook culinair gezien genieten is!
    Ben benieuwd of jullie letterlijk en figuurlijk gauw in kalmere wateren terecht komen en dat lees ik dan weer graag in je volgende verslag, Sonja!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  7. Frans en Nel Boots:
    11 mei 2023
    Wat weer een mooi reisverhaal en dat is nog maar het begin.
    Je stijl van schrijven is boeiend, Sonja.
    Geniet volop van de komende dagen.
    Frans moet weer aan de antibiotica via picc-lijn.
    Groetjes : Frans en Nel