Take the alternate/detour

14 mei 2022 - Golden, Canada

Donderdag 12 mei 2022

We hebben een lange rit voor de boeg vandaag en daarom besluiten we op tijd vanuit Banff te vertrekken. Om 09.00 uur starten we de motoren en verlaten we Tunnel Mountain Village II. We worden vriendelijk uitgezwaaid door de jongeman in het receptiehokje bij de uitgang van de campground. Zoals gezegd is de oorspronkelijke route die we gepland hadden, met name wat de afstand betreft, iets gewijzigd omdat Hwy #1 tussen Lake Louise en Golden closed is for construction. En aangezien Golden onze eindbestemming is moeten we een zgn. alternate/detour route nemen via Hwy #93 in zuidelijke richting tot Radium Hotsprings en dan over de Hwy #95 in noordelijke richting naar Golden. Dat is verder geen probleem want we hebben de tijd en in plaats van door Yoho National Park voert de rit ons nu door Kootenay National Park. We verwachten dat we onderweg ongetwijfeld mooie plekken zullen tegenkomen waar we kunnen stoppen om de benen te strekken. We zijn, zoals altijd, optimistisch.

We rijden in eerste instantie een stukje terug in noordelijke richting om dan bij Castle Junction weer de Hwy #93 in zuidelijke richting tot Radium Hot Springs op te pakken. In tegenstelling tot wat we hadden verwacht (en gehoopt) zijn er onderweg niet veel plekken waar we kunnen rondlopen. Is er al een plek waar we onze huizen kunnen parkeren dan is het wandelpad naar de “bezienswaardigheid” afgesloten omdat er simpelweg nog teveel sneeuw ligt. Een beetje een tegenvaller maar het is nou eenmaal niet anders. Dat risico loop je nou eenmaal in deze tijd van het jaar.

We passeren canyons, crossings, lakes, creeks en heel veel borden met het opschrift “closed”. Onze chauffeurstalenten worden danig op de proef gesteld want het is een constant bergopwaarts en dan weer bergafwaarts rijden. De Tow/Haul moet flink aan de bak. Wikipedia legt uit: “Bij het rijden in bergachtige gebieden, het trekken van een aanhanger, het dragen van een zware lading, enz., en bij veelvuldig schakelen van de transmissie, drukt u op de SLEPEN/HAUL-schakelaar om de TOW/HAUL-modus te activeren. Dit verbetert de prestaties en vermindert de kans op oververhitting of storing van de transmissie als gevolg van overmatig schakelen.”

Ter verduidelijking: de Vermillion Pass ligt op 1640 meter hoogte en de Sinclair Pass op 1486 meter. Een iets andere categorie dan de Cauberg waar de top op 134 meter ligt.

Bij Radium Hot Springs slaan we rechtsaf en nemen de Hwy #95 in noordelijke richting.  Links van ons liggen de Columbia Wetlands, een moerasgebied van 15.070 hectare in de regio Columbia Valley in het zuidoosten van British Columbia, Canada. Het is een totaal andere omgeving waar we nu doorheen rijden. In plaats van besneeuwde bergen zien we nu voornamelijk groene weides met grazende koeien. De Columbia River meandert met ons mee richting Golden. We zien boven op een hoogspanningspaal een nest met daarin twee Ospreys (visarenden).

In Golden aangekomen gaan we naar de plaatselijke super om boodschappen doen. We hebben geen klantenkaart maar krijgen toch van de aardige kassamevrouw de geldende “bonuskorting” op de artikelen die vandaag in de aanbieding zijn. Mooi! Want tja, we zijn tenslotte Nederlanders en “zuunig”. Hierna rijden we richting het centrum waar we de campers in eerste instantie in Mainstreet langs de kant zetten maar we dit uiteindelijk toch niet zo’n strak plan vinden (gelukkig hebben we inklapbare buitenspiegels). Daarom verplaatsen Lei en Mart de beide “Adventurers” naar de andere kant van de Highway waar zich een royale parkeerplaats bevindt.

Het centrum noemt men hier “Historic Downtown”, maar eigenlijk is het gewoon één straat van nog geen 500 meter lengte met aan weerskanten wat winkeltjes, restaurantjes en een aantal banken. We hoeven niet naar de bank en winkelen is er ook niet bij. Waar we wel behoefte aan hebben is koffie en thee dus duiken we een niet al te uitnodigend ogend etablissement binnen. We bestellen koffie en thee en Mart gaat voor het Canadese saucijzenbroodje. Marian, Lei en ik voor de grilled cheese sandwich. Een goede keuze.

Na dit intermezzo lopen we nog een rondje door Historic Downtown, zoeken vervolgens weer onze transportmiddelen op en rijden naar ons overnachtingsadres, de Whispering Spruce Campground.

We melden ons bij de Office en krijgen mooie plekken (naast elkaar) toegewezen. We zijn niet alleen want er loopt een drietal Bighorn Sheep te grazen op nog geen tien meter van ons verwijderd.

Als wij onze Adventurer op z’n plek hebben gezet komt de campingbeheerder op zijn mini-graafmachine aangescheurd. Hij heeft gezien dat ons huis niet helemaal “waterpas” staat en daarom komt hij een berg grind brengen. Even het huis naar voren rijden dan kan hij het grind storten en egaliseren. Vervolgens kunnen wij weer achteruit rijden en staat ons huis “recht”.

Vandaag is het wasdag. Marian en ik gaan met onze was naar de laundry-room waar zich vier wasmachines en vier drogers bevinden. Was in de machine, $4 in de gleuf en wassen maar. Na een kleine 40 minuten is de klus geklaard en gaat alles in de droger, $3 in de gleuf en drogen maar. Dit proces duurt 60 minuten dus gaan we even terug naar “huis” want om nu een uur in de laundry-room te wachten tot het eindsignaal klinkt, er zijn leukere bezigheden. Zoals samen koffie drinken aan de picknicktafel.

Na een uurtje komt de was komt schoon en fris uit de drogers en kan deze weer worden opgeborgen in een van de vele kasten waarover we beschikken.

De mooie dag gaat ten einde op de Whispering Spruce Campground in Golden, British Columbia. Een dag die in ieder geval qua temperatuur iets aangenamer was. Hoe dan ook, we GENIETEN met volle teugen.

Benieuwd naar de dag van morgen.

1. Tom Posno:
    Hoi alle vier,
    Een reisdag en een wasdag, zoals ik het lees!
    Jullie hebben goede campers volgens mij, want ik hoor niets over tegenvallers of mankementen en pech onderweg! Superfijn!
    Wat heerlijk dat jullie er zo van genieten.
    Rust lekker uit voor de dag van morgen!
    Veel groetjes uit Velp voor jullie vier!
    Tom.
  2. Kristel:
    14 mei 2022
    Daag same, leuk um weer mei te meuge laeze euver óg reis. Geneet d’r van met óg veertjes!!
    Groetjes Kristel
  3. Maria:
    Fijn weekender allemoal.
  4. Ad en Marij:
    14 mei 2022
    Vervelende klus dat wassen en wachten, gelukkig kun je in de tussentijd van de koffie genieten
  5. Hans & Mirjam:
    14 mei 2022
    Hier een wasje, daar een wasje doe maar in m'n wasmaschien! Veel plezier!
  6. Frans en Nel Boots:
    14 mei 2022
    Lekker knus hé het reizen met de camper.
    Terwijl wij hier top weertje hebben, is het bij jullie rillen geblazen, of is de kou inmiddels uit de lucht.
    Prachtige reisverhalen, doe rustig aan en denk om je "benenwagen" !!!!
    Hier alles o.k. Groetjes, ook aan de mede reizigers. Frans en Nel
  7. Anneke: