On the road again!

6 mei 2022 - Yellowhead County, Canada

Woensdag 04 mei 2022.

Door het tijdsverschil zijn we alle vier een beetje van het padje en ruim vóórdat de wekker reveille blaast al wakker. We gaan relaxed ontbijten en daarna is het wachten op het vervoer naar de camperverhuurder. De afspraak staat gepland voor 09.00 uur maar om 08.55 uur rijdt de shuttle van Fraserway al voor en komt Destinée ons ophalen. De vriendelijkheid zelve. Het ritje naar Fraserway duurt nog geen vijf minuten.

Daar worden we enthousiast welkom geheten door Brenda Timmer. Een Nederlandse dame die 20 jaar geleden met man en kinderen naar Canada is geëmigreerd. Zij is de manager van deze Fraserway-locatie.

We krijgen uitgebreide informatie en instructie, de campers worden nogmaals gecheckt op beschadigingen, de papieren worden in orde gemaakt, we krijgen nog een paar extra rollen 1-ply-toiletpaper en dan is het echt zover: we gaan starten! We nemen afscheid van de supervriendelijke en behulpzame Fraserwaymensen en starten de motoren. Hit the road!!

Op naar WalMart, want er moeten boodschappen gedaan worden. We vinden dat we na deze enerverende bezigheid wel een kop koffie hebben verdiend en lopen naar de overkant van de weg waar zich een Cheesecakecafe bevindt. De naam zegt het al, hier hebben ze cheesecake. De keuze is reuze en héél moeilijk. Maar uiteindelijk hebben we elk een bord voor onze neus met daarop een gigantisch stuk taart. En die is me toch een partij lekker! Het grote genieten.

Na dit culinaire intermezzo vervolgen we onze weg en rijden naar onze eerste camping van deze trip, het Camp’n Class RV Park in Stony Plain. En ook hier staan er weer supervriendelijke mensen voor ons klaar. Je kunt er gewend aan raken. De campers krijgen elk een mooi plekje (naast elkaar) toegewezen en omdat we wel de dagelijkse boodschappen bij WalMart hebben gekocht maar nog geen bier lopen we maar meteen naar de liquor store een eindje verderop. Alcohol verkoopt men hier niet in de supermarkt.  Thuisgekomen worden de koffers leeggemaakt en de spullen opgeborgen in de kastjes. Zoals eerder opgemerkt regende het in Toronto pijpenstelen met als gevolg dat onze koffers behoorlijk nat waren.  De koffers van Mart en Marian zijn van het type hardschalig dus bestand tegen regen. Die van ons dus duidelijk niet. Gelukkig zaten de meeste spullen in plastic zakken, maar een aantal zaken niet. Noodgedwongen op allerlei plekken in de camper de vochtige spullen opgehangen en maar hopen dat alles een beetje opdroogt.

We maken het vanavond niet te laat en gaan op tijd slapen. In onze camper ontbreekt het extra gordijn om de bestuursderscabine af te scheiden van de rest van de camper voor de privacy. Dus met kunst- en vliegwerk worden er twee van thuis meegebrachte dunne dekens (die dienst doen als beschermende factor in de koffers) met wasknijpers vastgemaakt aan het wel aanwezige gordijntje aan het plafond.

De nacht is behoorlijk koud, maar met twee dekbedden en een deken is het te doen. Morgen toch maar de verwarming aanzetten.

Door het tijdsverschil zijn we toch nog een beetje van slag en ben ik regelmatig wakker. In de de verte laat de trein van de Canadian Pacific Railway van zich horen.

Donderdag 05 mei 2022.

Weer vroeg uit de veren en ook maar meteen de verwarming aangezet.

Het fijne van een camper is dat je de beschikking hebt over een eigen douche en toilet. Het is wel wat kleiner dan je thuis gewend bent, maar dat mag de pret niet drukken.

Na het ontbijt volgt het dagelijkse ritueel van afwassen en het huis vegen, de route plannen en TomTom programmeren.

We hebben een niet al te lange route voor de boeg dus het wordt vandaag een extra-wennen-aan-het-rijden-in-de-camper-dag.

We verlaten Stony Plain en rijden westwaarts over de Yellowhead Highway richting Edson. Daar in de buurt hebben we twee plekken gereserveerd op het Pinnacle Trails Resort. Het “probleem” is echter dat dit niet te programmeren is in TomTom en we dus goed de borden langs de kant van de weg in de gaten moeten houden. Dat doen we dan ook.

Na een korte sanitaire stop rijden we verder en komen na niet al te lange tijd ineens het bord tegen met daarop de naam van “onze” camping.

We nemen de afslag en komen op de plaats van bestemming aan. Het is een “bumpy road” en “the office is closed”. Maar ineens gaat de deur open en komt de “manager” in overall naar buiten. Welcome!!

Ik ga naar binnen en als ik zeg dat we gereserveerd hebben kijkt hij verbaasd. Hij had de agenda van vandaag nog niet bekeken, maar no worries, alles is in orde en hij zorgt dat onze plaatsen nog even geëgaliseerd worden. Twee knullen (ook in overall) krijgen instructies en gaan een stukje verderop het terrein egaliseren. De manager rijdt op een soort van kleine shovel en ook hij egaliseerd er op los. Dan zegt hij dat hij betere plaatsen voor ons heeft en moeten we even omrijden. We staan super tussen de bomen en heerlijk rustig. Het lijkt erop dat er niemand anders is. De manager zegt dat de bodem nog erg zacht is doordat de sneeuw nog niet zo heel lang weg is en ook dat het seizoen eigenlijk pas begint met het lange Victoria-weekend. Hoe dan ook, we zijn van harte welkom en hij zorgt dat we hout krijgen zodat we vanavond een kampvuur kunnen maken. Gaaf!

De rest van de dag doen we het vooral rustig aan, wandelen we over het terrein, vergapen ons aan de gigantische motorhomes die hier staan en werken we de roadmap bij.

Om 19.30 uur is het campfiretime!

1. Eric:
    Ha Sonja en kornuiten,

Wat heerlijk om dit weer te mogen lezen. Jaloers, uh ......... behoorlijk. Wat een gave reis hebben jullie voor de boeg. Geniet ervan, dan geniet ik van jullie verhalen.

Eric
  2. Tom Posno:
    Hoi alle vier,
    De leuke foto’s geven aan dat jullie nu echt op weg zijn en dat de start van de vakantie goed is!
    Culinair genieten hoort er bij en uit al je eerdere reisverslagen, Sonja, herinner ik me dat jullie daar (terecht) altijd volop van genieten.
    Ik heb geen idee of Canada een duur land is, wat betreft boodschappen doen, of gewoon een pilske pakken, maar wat maakt het uit: het is vakantie, toch?
    Hopelijk was alleen de start in Toronto regenachtig en hebben jullie komende dagen fijn weer om te rijden!
    Rij voorzichtig en geniet volop!
    Ik geniet weer volop van je verhalen en je geweldig leuke schrijfstijl, Sonja!
    Groetjes uit Velp voor jullie vier, Tom.
  3. Maria holla:
    6 mei 2022
    Weer een mooi verhaal. Genoten.
  4. Ellen:
    6 mei 2022
    Wat heerlijk dat jullie weer zo een mooie reis kunnen maken en wij kunnen meegenieten van jullie avonturen. Geniet er van en stay safe!
  5. Hans & Mirjam:
    6 mei 2022
    Aha, vuurtje stoken, altijd leuk! Geniet van de reis en we lezen mee!
    Groetjes Hans
  6. Marjo Crombach:
    6 mei 2022
    Fijn, dat het weer kan, dat reizen!
    Ik lees vandaag de eerste aflevering (niet chronologisch, maar praktisch) en heb er weer van genoten. Genieten jullie er ook maar van!
  7. Peter:
    6 mei 2022
    Leuk um og verhölkes te laeze. Winse og vuuël plezeer.
    Groetjes Elly & Peter
  8. Huub:
    7 mei 2022
    Op 29 april vertrokken Corrie en ik samen met een oud-studiegenoot en zijn vrouw voor een weekje in Herefordshire, Engeland. Toen zag ik dat ook Sonja en Leo weer begonnen waren met een verslag van een nieuw avontuur. Vandaag zijn we weer thuis, waardoor we weer eens ouderwets kunnen genieten van de verslagen van Sonja.
    Eerst maar eens de foto's bekeken: prachtig toch, die Amerikaanse campers! Voor ons is het alweer tien jaar geleden dat we voor het laatst op die manier door het westen van de VS trokken. Smaakt naar meer!
    En nu de achterstallige verhalen lezen...
    Heel veel plezier in Canada!