Druk, druk, druk en ook nog eens 40 jaar getrouwd!

22 december 2018 - Brooklyn, Verenigde Staten

Vrijdag 21 december 2018

Zoals alle weermannen en weervrouwen gisteren op de tv al hebben beloofd; het regent en het is absoluut niet koud. Gelukkig hebben we een paraplu van thuis meegenomen. Alvorens we op pad gaan worden er schone handdoeken gehaald in het kantoor van Mr. Melzer en de vuile exemplaren ingeleverd.

We nemen de F-train en vervolgens de A-train tot station World Trade Center. Meteen zijn we in de Oculus en omdat het zo’n enorm indrukwekkend staaltje bouwkunst is wandelen we een tijdje rond om het allemaal in ons op te nemen. Onwillekeurig denk je dan toch weer aan die verschrikkelijke 11e september in 2001 toen hier op deze plek zoveel mensen de dood vonden. Koude rillingen.

Het winkelaanbod hier is niet het onze. Je moet een goedgevulde portemonnee hebben want het is designer, designer, designer wat de klok slaat. We hebben het wel gezien en gaan op pad. Eerst even bij de gigagrote H&M naar binnen maar hier is het weer het andere uiterste; rommel, rommel, rommel. Er is ook altijd wat. Dan maar naar Century21 aan de overkant van de straat, wellicht is er een leuke nieuwe rode tas te vinden. Niet dus en daarom is het voor vandaag einde shopping!

Wandelen, wandelen, wandelen. We zien dat de deur van St.Pauls Chapel uitnodigend open staat en we gaan naar binnen. Er is een repetitie gaande van een koperblazersorkest en een meisje bespeelt het kerkorgel. Even zitten en genieten van het mooie geluid. Ze spelen kerstliederen. Na een half uurtje is het tijd om op te stappen en wandelen we weer verder over Broadway. De regen wordt minder maar temperatuur blijft hoog. Crate & Barrel is altijd een leuke winkel om binnen te kijken en meestal blijft er wel iets aan de vingers hangen. Nu ook; kersttheedoeken en een decoratie voor onze herinneringenkerstboom. De souvenierwinkel een stukje verderop heeft een aanbieding: als je één Trumppop koopt krijg je de tweede gratis. Ik bedank en zeg dat ze hem mogen houden. Wij willen hem niet! Die gek!

De wandeling gaat verder over Broadway tot Union Square. De bedoeling was eigenlijk om naar Washington Square te lopen maar we zijn vergeten een keer linksaf te slaan en daarom zijn we nu terechtgekomen op Union Square. Hier is een grote kerstmarkt maar we zijn zo langzamerhand moe geworden en eerlijk gezegd hebben we het wel gehad met kerstmarkten en het aanbod dat op vrijwel elke markt hetzelfde is. We gaan naar huis en nemen de metro. De verkeerde kant uit....... Weer uit de trein, naar een ander platform, in de trein, zitten we goed? Ja! Gelukkig. We moeten een heel eind terug tot Bleeckerstreet en daar stappen we over in de F-train naar huis waar we om 18.30 uur de sleutel in het slot steken. Ondertussen is het opgehouden met regenen.

Zaterdag 22 december 2018

40 jaar getrouwd! Time flies when you’re having fun.

Onze vrienden the Mavericks zijn op tv en spelen een paar nummers van hun nieuwe kerst-cd. Die staat op ons boodschappenlijstje. Vannacht is ook duidelijk geworden dat er een Goverment shutdown is. Republikeinen en Democraten, ze zijn het weer eens niet eens geworden. Die halve gare met zijn muur tussen Mexico en de US, hoe verzin je het. De weervrouw vertelt dat de temperatuur iets lager is dan gisteren maar het is nog steeds niet koud. En het is droog.

We nemen de F-train richting PennStation en lopen naar Madison Square Garden omdat we het plan hebben opgevat hier een stadiontour bij te willen wonnen. Het is druk, heel erg druk, en we wurmen ons door de menigte naar binnen. Tickets? Anyone? Tickets? Hier is een enorme beveiliging en we moeten door de security. We worden goedgekeurd en mogen verder. Het is hier wel heel erg druk, zou er wel een rondleiding zijn? Even navragen, nee dus, er is een wedstrijd. Geen wonder dat het zo druk is. Er zit niks anders op dan weer naar buiten te gaan en maken vervolgens een foto van het Penssylvaniahotel waar we 15 jaar geleden hebben gelogeerd en waar Leo indertijd heeft gelogeerd toen hij voor Océ hier heeft gewerkt.

We gaan lopen, lopen, lopen door de drukte richting Macy’s. Overal hoor je de belletjes van de mensen van de Salvation Army. Ze halen geld op voor hun goede doel en doen dit op een wel heel erg aanstekelijke wijze. Ze zingen en dansen en hebben heel veel fun. Het werkt aanstekelijk en de mensen geven gul. Macy’s heeft prachtig versierde gevels en elke etalage is een sprookje. En ook binnen is het geweldig mooi versierd. Het is druk, druk, druk en wat ons betreft is het kijken, kijken niks kopen. Weer naar buiten en lopen, lopen, lopen naar Grand Central Station. Hier is het....... druk! Iemand zingt New York New York. Het is een prachtig station dat al vaak als decor heeft gediend voor een film. We nemen de tijd om op ons gemak rond te lopen en alles in ons op te nemen. Nog even naar beneden waar zich de eetgelegenheden bevinden en waar vandaan in alle richtingen de treinen vertrekken. Er zijn hier 112 (!) treinsporen. Tijd om te vertrekken, niet per spoor maar te voet, en te gaan lopen, lopen, lopen naar Rockefeller Plaza. We gaan de verkeerde kant uit.....  Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel en zo ook dit. We komen bij toeval uit bij een prachtige muurschildering van Kobra.

Uiteindelijk moeten we dan toch maar weer de andere kant uit lopen, lopen, lopen. We naderen Rockefeller Plaza en het wordt steeds drukker. Abnormaal druk. Veel blauw op straat en een aantal van de officers van de NYPD draagt heel veel attributen. En ze hebben honden. Maar de officers zijn allemaal heel vriendelijk. Even de boom op de foto zetten en dan snel wegwezen. We nemen de F-train terug naar Brooklyn. Op het station is het, jawel hoor, druk. Niet nadenken, gewoon go with the flow en dan komen we vanzelf weer bij 15th Street/Prospect Park. We hebben besloten om, in het kader van we zijn vandaag tenslotte 40 jaar getrouwd, ergens gezellig te gaan eten. Dat doen we bij Double Windsor, een leuke uitspatting met veel soorten bier van de tap en een goede keuken. Het is er supergezellig en de muziek staat niet al te hard zodat je een normaal gesprek kunt voeren. Er hangt een grote tv aan de muur waar een film over het levensverhaal van Christus op te zien is. Niemand die kijkt. Het publiek is heel divers. Een man draagt een rode trui met op de voorkant allemaal kerstballen bevestigd en hij heeft een cape om van goudbrokaat. Een vrouw draagt een foute kersttrui met een ketting van kerstboomlampjes. Een vrouw met lange blonde haren draagt een diadeem met een rendiergewei. Alles kan hier, niks is gek.

Ik bestel een Rushing Duck Pay to Play - IPA en Leo een Sloop Bourbon Bean Baked - Stout. We kunnen, als we dat willen, meteen afrekenen maar het kan ook “on tap”. On tap dan maar, want we willen ook nog wat eten. Het eten kan besteld worden bij een juffrouw die aan een soort van open raam zit bij de keuken. Alleen moet je bij “on tap” ook meteen je creditcard overhandigen die netjes naast alle andere creditcards komt te liggen tot je gaat afrekenen. Pas dan kun je ook eten “on tap” bestellen. Weten wij veel. Dus overhandigt Leo de card aan de barkeeper, bestelt vervolgens bij de juffrouw aan het open raam twee burgers and fries en krijgt een ijzeren tafelstandaard met een nummer overhandigt dat op tafel gezet moet worden. Goed systeem.

Bier, burger and fries; een TOP combinatie in een TOP locatie!

Als we huiswaarts gaan lopen we nog even binnen bij Walgreens aan de overkant van de straat en bij KeyFood kopen we een Old fashioned Apple Pie. Het is tenslotte een feestdag en bij feest hoort taart.

1. Gerard Staals:
    23 december 2018
    Ik zie veel bekende locaties voorbij komen, maar het was wel beter weer (sep-okt) die paar keren dat we er geweest zijn. En: nog gefeliciteerd! met jullie 40-jarig bestaan.
  2. Paul:
    Daag Lei en Sonja van Lei,
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie veertig jarig huwelijk.
    Wat 'n stad en wat een kerstsfeer. Uit de verhalen kan ik opmaken dat het puur genieten is. Ik gun jullie nog vele jaren met prachtige reisverhalen.
    Wies later,

Paulus
  3. Wim Haazen:
    congratiolations and jubilations!
    proficiat dus!
  4. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Dus 22-12 is echte dag! Nogmaals van harte en op naar de volgende 40 jaar! Met ieder jaar daarvan een trip naar de VS, dan komen die volgende 40 jaar helemaal goed!
    Jij bent goed thuis in de American drinks: ik heb geen flauw idee wat ik krijg als ik een Rushing Duck bestel!
    Het drankje van Leo lijkt me wat meer herkenbaar: Bourbon moet iets whisky-achtigs zijn!
    Hopelijk krijgen jullie wat drogere kerstdagen; hier in Nederland is dat gelukkig het geval!
    Geniet verder en we houden contact!!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  5. Miep Haanen - Gordebeke:
    23 december 2018
    Ik hoop dat jullie goede schoenen mee hebben. Je zou er blaren van krijgen. Maar als je loopt zie je ook het meeste. Proficiat met jullie 40 jaar. Wij de 22st., 42 jaar. Ook toevallig zeg op dezelfde dag. Geniet nog en denk eraan op tijd met de pootjes hoog.
  6. Marjo Crombach:
    23 december 2018
    Gefeliciteerd! 40 jaar, wat een prestatie!
    En wat een prachtige plek om het te vieren.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier, maar af en toe ook eens gaan zitten, hoor!
  7. Maria holla:
    23 december 2018
    Was weer een mooi verhaal, bedankt lezen waard. Geniet verder.
  8. Frans en Nel Boots:
    24 december 2018
    Jullie reisverhaal die we vandaag lazen.
    vermelde 40 j. huwelijk, dat ons beiden deed verbazen.
    Proficiat lieve buurtjes in het jullie zo geliefde land.
    Geniet nog van de resterende dagen, tot jullie weer in Venlo zijn beland.