We zijn hier niet alleen……

24 december 2023 - Brooklyn, Verenigde Staten

Vandaag is het zondag 24 december 2023, the day bevorderd Christmas.

We hebben het plan opgevat om vandaag naar Madison Square Garden te gaan om deel te nemen aan een rondleiding en dus smeren we de kuiten in met ooievaarskuitenvet😅,  trekken onze loopschoenen🥾🥾 aan en gaan op weg naar het metrostation 🚇 waar we de bekende F-train nemen.

Big little drummer boy
Deze brengt ons linea recta tot station 34th Street/Herald Square en van hieruit is het, zoals men hier zegt, twee blokken lopen tot we bij Pennsylvania station zijn. Hier tegenover ligt ook het Pennsylvania Hotel waar Leo in een (heel) ver verleden vier weken heeft gelogeerd toen hij voor Océ werkzaamheden heeft verricht in New York. En samen hebben we hier 25 jaar geleden gelogeerd toen we voor de eerste keer Kerst in NY hebben gevierd. Schaatsjes
Madison Square Garden (ook wel MSG of The Garden genoemd) is de bekendste en grootste evenementenhal in New York. Er passen zo’n twintigduizend mensen in. Jaarlijks worden hier vele concerten gegeven en sportwedstrijden gehouden. Zo is MSG de thuisbasis van basketbalclub de New York Knicks en ijshockeyclub de New York Rangers. Daarnaast is er een bioscoop, een theater, een restaurant en een congrescentrum. MSG is zó beroemd dat het een eigen televisiekanaal heeft.
In Madison Square Garden worden concerten gegeven door de groten der aarde. Iemand die hier een show mag geven, treedt in de voetsporen van onder meer Frank Sinatra, Elvis Presley,Tuurlik was HIJ 👑 hier ook (the King👑),  Queen, Michael Jackson, Madonna en onze eigen Armin van Buuren. Maar de locatie staat niet alleen in de geschiedenisboeken om zijn pophistorie. In 2004 hielden de Republikeinen hier, onder leiding van George W. Bush, hun partijconventie.
Het Madison Square Garden van nu is niet het originele stadion. In 1879 werd het eerste gebouw in gebruik genomen. Dit gebouw deed vooral dienst als circustent. In 1890 werd het gesloopt, om op dezelfde plek plaats te maken voor een nieuwe variant. In 1925 verhuisde MSG naar het kruispunt van 50th Street en 8th Avenue. De hal van tegenwoordig stamt uit 1969 en is te vinden boven Pennsylvania Station.
Omdat er flink aan de weg wordt gewerkt bij Pennsylvania Station raken we een beetje uit de koers en lopen we de verkeerde kant uit🫣. Uiteindelijk komen we dan toch bij de enigszins verscholen liggende ingang van Madison Square Garden. Ook hier is het bij binnenkomst jassen, tassen, etc. in bakken doen en zelf onder het detectiepoortje doorlopen om de beveiligers te laten zien dat we geen verboden en/of gevaarlijke spullen bij ons dragen. Het gevaarlijke driepootje wordt dit keer niet opgemerkt. Er wordt ons gevraagd of we voor de Cirque du Soleil-show komen. No, we komen voor de behind-the-scenes-tour. We mogen ons melden bij een meneer die onze NewYork-pass-barcodes scant en ons vervolgens een paars polsbandje overhandigt. We kunnen aansluiten bij de groep die over 5 minuten start aan de rondleiding. Alleen even wachten op de tourguide en dan kunnen we. The fight of the century
Onze gids heet Lawrence en is een toffe peer die ter gelegenheid een zwarte kerstmuts met witte bontrand draagt. Hij vertelt enorm boeiend en met de nodige humor over het verleden en het heden van MSG. Ruim een uur lang worden we rondgeleid door dit gigantische gebouw.Lawrence de tourguide
Lawrence vertelt dat het voor de medewerkers geen enkel probleem is als er b.v. vandaag een ijshockeywedstrijd🏒 wordt gespeeld, morgen een basketbalwedstrijd🏀, overmorgen een bokswedstrijd🥊. Binnen enkele uren wordt “the garden”, zoals ze het speelveld noemen, verandert van een ijsbaan in een basketbalcourt en vervolgens in een boksring. De ijsvloer blijft het hele jaar liggen en daaroverheen worden de vloeren gelegd die nodig zijn voor de verschillende soorten evenementen. En dan zijn er ook nog de concerten 🎤 🎶 die hier worden gegeven door de groten der aarde, de politieke conventies, uitreikingen van o.a. Grammy-awards, etc. Het is een geoliede machine.
Na een uur nemen we afscheid van Lawrence en verlaten we Madison Square Garden om naar het even verderop gelegen Macy’s te wandelen.Macy’s kerstversiering
Macy’s is het bekendste warenhuis van New York. Bekend van de Thanksgiving Parade én van de prachtige kerstversieringen, zowel aan de buitengevels alsook binnen in het warenhuis. Het is de day before Christmas en veel New Yorkers zijn nog op zoek naar last-minute kerstcadeautjes. En dan zijn er ook nog de massa’s toeristen die hier alleen maar windowshoppen en foto’s maken. Zoals wij🤭.Give Love
Het volgende punt op de agenda is het bezoeken van “de boom”🎄. Het is vanaf Macy’s nog een fikse wandeling over 5th Avenue en hoe dichter we in de buurt van de 🎄 komen hoe drukker het wordt. Niet fijn, maar ja, je moet er wat voor over hebben en uiteindelijk arriveren we ter hoogte van Saks Fifth Avenue met zijn prachtig versierde gevel.Saks Fifth Avenue & Christian Dior
Uiteraard even een foto van maken en dan schravelen we ons door de mensenmassa richting de 🎄 en de schaatsbaan⛸️. Met veel moeite komen we dan uiteindelijk bij de plek waar we een mooi zicht hebben op de wereldberoemde kerstboom van Rockefeller Plaza. Er worden ontelbare foto’s📷 gemaakt door de honderden die zich allemaal naar voren hebben geschraveld. Als je je plaatjes geschoten hebt dan schravel je je vervolgens een weg naar de “uitgang”. Man, man waat ein gedeuns veur eine kersbaum🙈.De wereldberoemde boom 🎄

Omdat we er toch zijn willen we nog even naar het Observation Deck gaan om New York van boven te bekijken. Maar helaas, alle tijdsloten zijn voor vandaag volgeboekt. Daarom informeren we naar de mogelijkheden die er voor morgen zijn. De juffrouw achter de tijdslotenboekingscomputer heeft morgenvroeg om 08.00 uur plek vrij voor ons. Dat vinden we eerlijk gezegd wel erg vroeg, zeker omdat we vanuit Brooklyn moeten komen. Dat begrijpt ze volkomen en na even klikken heeft ze voor ons twee plekken gevonden om 14.35 uur. Helemaal top! Ze scant onze NewYork-pass-barcodes en we krijgen vervolgens twee tickets om morgen, Christmasday, de Top of the Rock te kunnen “beklimmen”.  Merry Christmas!
Omdat we het wel gehad hebben met de enorme drukte besluiten we huiswaarts te keren. We zijn helemaal happy want de F-train vertrekt vanuit Rockefeller Plaza, waar we ons nu bevinden. We hoeven zelfs niet meer naar buiten maar kunnen hier binnen meteen afdalen naar het platform. We hoeven niet lang te wachten op de 🚇 en na een half uurtje zijn we weer gearriveerd bij ons eindstation.

De Brooklyn-buren hebben het gezellig gemaakt.
We lopen nog even over “mainstreet” om ons te oriënteren wat betreft de kerstdinermogelijkheden voor morgen. Er is hier ook een soort van winkel-van-sinkel met een wel heel erg gevarieerd aanbod aan koopwaar. Even binnenkijken uiteraard en na verloop van tijd naar buiten komen met vier verjaardagskaarten, een pak macaroni, twee kersthanddoekjes en een uit twee delen bestaande (week)pillendoos. We hebben de middenstand toch weer een fikse boost gegeven.

We hebben weer een mooie dag mogen beleven. The day before Christmas.

1. Maria:
    Mooi verhaal.fijne daag.
  2. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Veel in US is “large” en “big” en dat geldt dus zeker ook voor MSG!
    Hallo, zeg, 20000 mensen kunnen er in……
    Verstandig om een rondleiding met gids in te plannen.
    Het is fantastisch dat jullie allebei nog zo vitaal en fit zijn om dagelijks dit soort activiteiten te ondernemen, superfijn en schitterende herinneringen om later op de Via Crescendo aan terug te denken..
    Het is hier tweede kerstdag en je gelooft het niet, maar in Velp schijnt de zon!
    Even goed van profiteren vandaag dus, want de verdere vooruitzichten zijn weer ronduit “shit”.
    Geniet van alles en tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Hen en tiny:
    26 december 2023
    weer een heel mooi verhaal ,en nog een mooie tweede kerstdag