Bewolkt maar desondanks schitterend

25 december 2023 - Brooklyn, Verenigde Staten

Het is maandag 25 december 2023, Christmas Day zoals men hier zegt.

Vandaag staat de beklimming van the Rock op het programma waarvoor we gisteren een tijdslot hebben gereserveerd. We kunnen om 14.35 uur naar boven dus hebben we voor die tijd genoeg ruimte om nog andere dingen te ondernemen. En zoals elke dag dat we met de metro op pad gaan lopen we vanaf ons huis naar het station om de F-train te nemen.

De route

Deze brengt ons weer in één ruk naar Rockefeller Plaza. Het is vrij rustig in de F-train maar hoe dichter we bij Rockefeller Plaza komen hoe drukker het wordt. Tja, ‘t is toch die boom🎄 Wij hebben onderweg besloten naar Radio City Music Hall te gaan om te kijken of we nog deel kunnen nemen aan een rondleiding. Duimen maar.

De ingang
Buiten staat een enorm lange rij wachtenden. Dat belooft niet veel goeds. We informeren bij een van de lange-wachtrij-bewakers waar we ons kunnen melden voor de Tour. Met een big smile krijgen we te horen dat we dan via de “secret entrance”😉 naar binnen moeten. Merry Christmas! Via een trap naar beneden komen we in de lobby van het theater. We gaan naar een mevrouw achter een kleine balie om te informeren of er voor ons nog plek is vandaag w.b. de Tour. Ze scant onze NewYork-passen en zegt dan dat er om 14.30 uur plek is. Helaas, dan hebben we al een afspraak staan. Ze klikt en schuift wat met de muis en propt ons dan gewoon ergens tussen. We kunnen meteen aansluiten in de rij voor de Tour die over enkele minuten van start gaat. Hoe fijn is dat! Thank you! Merry Christmas.
We sluiten aan in de rij, krijgen een pasje aan een koordje dat we om moeten hangen en dan start na enkele minuten de Tour.Centrale Hal Radio City Music Hall
Radio City Music Hall in New York is een concert- en theaterzaal die deel uitmaakt van het Rockefeller Center-complex. Er worden het hele jaar door evenementen georganiseerd, met als hoogtepunt het jaarlijks terugkerende Radio City Christmas Spectacular.
Het wordt ook wel de ‘Showplace of the Nation’ genoemd en dat zegt genoeg: alle grote sterren hebben hier al eens op het podium gestaan.
Radio City Music Hall werd in 1932 geopend en maakt vanaf het begin onderdeel uit van het Rockefeller Center Complex. De architect, Edward Durell Stone, ontwierp het gebouw dat een blok lang is. Interieurontwerper Donald Deskey gaf vorm aan 30 verschillende ruimtes in art-deco stijl, van de Grand Foyer tot diverse lounges en rookruimtes. Hij vulde de ruimtes met werken van kunstenaars, wat het gebouw een uniek complex maakt. In 1978 werd Radio City Music Hall uitgeroepen tot een monument en is het grootste overdekte theater ter wereld. De grote zaal, The Great Stage, is maar liefst 48 meter lang, heeft een hoogte van 25 meter en biedt ruim 5900 zitplaatsen. Het podium wordt omlijst door een enorme boog, waardoor het wordt beschouwd als een van de podia met het beste geluid ter wereld. Daarnaast is het gouden toneelgordijn het grootste ter wereld.Prachtige kroonluchter
We krijgen een mooi beeld van het prachtige theater en vergapen ons aan het Art Deco-interieur. Het is wel een constant trap-op-trap-af-lopen maar gelukkig kunnen we even gaan zitten in een ieniemienie theatertje waar we een korte film te zien krijgen. Daarna gaat het weer verder om tenslotte af te sluiten met een “meet-and-greet” met een van de beroemde Rockettes. En uiteraard een fotomoment. Lekker toeristisch bezig zijn. Twee Venlonaren, een Rockette
Nog even een plaspauze in de super-de-luxe restroom 🚾 en dan zit dit bezoek aan Radio City Music Hall er weer op.
We hoeven niet ver te lopen naar het startpunt van onze volgende Tour, de beklimming (met de lift😌) naar de Top of the Rock. Ook hier staat weer een super-lange wachtrij en als we met onze kaartjes richting een juffrouw lopen om te informeren wat en hoe krijgen we op niet al te vriendelijke toon “GO TO THE END OF THE LINE!” toegesnauwd. Zij heeft duidelijk heel weinig arbeidsvreugde. Thank you! Merry Christmas!😜.
We sluiten maar achter aan in de rij en na verloop van tijd krijgen we groen licht en mogen we, samen met eenieder die hetzelfde tijdslot (14.35 uur) op zijn/haar kaartje heeft staan, naar binnen.  De zon wil wel maar….
De lift brengt ons naar boven, maar het Top of the Rock observatiedek op de 70ste verdieping van 30 Rockefeller Plaza. Het dak van de lift is transparant dus we kijken omhoog in de liftschacht👀👀. Vanaf het observatiedek hebben we een uniek uitzicht over New York. Het is weliswaar bewolkt maar het is toch de moeite waard. We kijken over Manhattan, Jersey, Brooklyn en Queens. We zien het Chrysler Building, de Brooklyn Bridge en de Hudson River. Aan de noordkant ligt Central Park en aan de zuidkant het Empire State Building. Het observatiedek heeft drie verdiepingen. Op de derde verdieping wordt het uitzicht niet belemmerd door het glas.

Tegenwoordig is hier boven ook The Beam Experience. In 1932 werd de iconische foto genomen van 11 arbeiders die aan het lunchen zijn op een stalen balk. De balk was 69 verdiepingen hoog en de foto werd genomen tijdens de bouw van 30 Rockefeller Plaza, het gebouw waar Top of the Rock op te vinden is.

Iconische foto
De mogelijkheid bestaat om (tegen betaling uiteraard) ook op een balk te gaan zitten en een foto te laten maken. No thanks! Wij niet, maar heel veel anderen wel. Kassa!
We hebben weer de nodige plaatjes geschoten en vinden het weer de hoogste tijd om huiswaarts te keren. Evenals gisteren hoeven we niet naar buiten maar kunnen we gewoon vanuit Rockefeller Center afdalen naar het platform waar de F-train vertrekt naar huis.

Treinschema
We gaan op zoek naar een etablissement waar we ons kerstdiner kunnen nuttigen. We kunnen zoeken tot we een ons wegen maar alles wat nog geopend is zijn de grocery-stores. Zelfs bij Joe’s Pizza is alles donker.
Rest ons niks anders dan bij de buurtsuper in de Deli-afdeling wat homemade salades te gaan halen. Als troost nemen we ook nog twee muffins en een bak ijs mee. Het is weer eens wat anders dan het traditionele kerstdiner. Geen spruitjes, geen Flappie, geen Viennetta-ijs, maar homemade chicken-salad, homemade tuna-salad, rocky-road ice-cream, muffin.😋😋

Weer thuis
Eerste Kerstdag in Brooklyn loopt ten einde.

1. Miep Haanen - Gordebeke:
    26 december 2023
    Alweer een levendig verhaal. Mooi. Tot het volgende verhaal.
  2. Tom Posno:
    26 december 2023
    Hey Sonja en Lei,
    Jullie zijn toch wel geluksvogels: toch nog binnen gekomen bij Radio City Music Hall!!
    Een welbestede kerstdag met weer veel indrukken!
    Jammer van het kerstdiner, waar jullie je natuurlijk op verheugd hadden, maar ja, je kunt niet alles hebben, toch?
    Gelukkig zijn jullie uitermate flexibel en regelen jullie je eigen kerstdiner; klonk trouwens niet eens verkeerd wat jullie ingeslagen hadden.
    Tot het volgende verslag: als altijd zijn je verhalen superleuk, Sonja, en vol humor!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  3. Theo Wismans:
    27 december 2023
    Lei heeft wel geluk met 2 rockettes!
    Veel plezier nog.
  4. Sanne Stevens: