Glamour, naar de kerk, naar de top en geen view.

26 december 2023 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Dinsdag 26 december 2023, tweede kerstdag.

De New Yorkers hebben hun kerstboom🎄 weer afgebroken en de kerstboomophalers zijn druk in de weer met het ophalen en vervolgens versnipperen van de christmastrees. In tegenstelling tot wat wij gewend zijn, de kerstboom na Sinterklaas optuigen en na Driekoningen weer afbreken, staat hier bij de meesten de boom vanaf een of twee dagen vóór Kerstmis in de huiskamer. Veel werk voor een wel heel korte tijd van kerstsfeer in huis. Mr.Melzer heeft gezorgd voor een mooie rode kerstster op tafel in de huiskamer bij aankomst. Toch ook hier een beetje kerstsfeer. En in de hal van het gebouw staat een gezellige kerstboom kleurig te schitteren alsook een aantal bij elkaar gegroepeerd staande kerststerren (poinsetta’s).
We hebben het plan opgevat om vandaag richting St.Patrick’s Cathedral te gaan en aan het begin van de avond naar het Empire State Building. Voor de kathedraal hoeven we geen tijdslot te reserveren maar kunnen we gewoon bij binnenkomst onze NewYork-passen laten scannen voor de “Selfguided Tour”. Wat het Empire State Building betreft is dit een ander verhaal. Daarvoor moet je wel van tevoren reserveren. Dat hebben we gisteren gedaan via de app van GoCity. Nadat we een tijdslot hebben gekozen, 18.15 uur / 06.15 PM, krijgen we een bevestigingsmail die we moeten tonen bij binnenkomst. Piece of cake. We hebben het Empire State Building al enkele keren bezocht maar nog nooit in de avond.

De F-train is in aantocht
Maar eerst gaan we weer met de F-train op weg naar het inmiddels bekende eindstation Rockefeller Center, een ritje van zo’n 40 minuten. In de metro 🚇 is heel goed merkbaar dat we ons bevinden in een smeltkroes van héél veel culturen. Je ziet allerlei verschillende type mensen en het is opvallend dat alles kan en niks gek is. Leven en laten leven.
Als we weer bovengronds komen is duidelijk dat we hier niet de enigen zijn. Het is druk, druk, druk. We banen ons een weg door de menigte richting 5th. Avenue waar we weer bij de prachtig versierde gevel van Saks uitkomen. Maar niet alleen de gevel is prachtig ook de etalages zijn schitterend en hebben als thema de modeontwerpen van Christian Dior. Ongelooflijk mooi (maar helaas niet te fotograferen vanwege de reflectie van het glas). We zijn nog nooit binnen geweest bij Saks dus nu is een mooie gelegenheid. Glamour
Macy’s is een prachtig warenhuis maar Saks is, wat luxe betreft, van een iets hogere categorie. Aangezien er geen prijskaartjes aan al die luxe artikelen hangen kunnen we constateren dat het assortiment niet voor ons budget bestemd is🙈. Maar gewoon rondlopen en je vergapen is ook leuk. We hebben een geanimeerd gesprek met een van de beveiligers die alles nauwlettend in de gaten houdt. Een ontzettend aardige man die oprecht geïnteresseerd is in onze achtergrond. Hij schudt ons ten afscheid de hand met een “Thank you for taking the time to talk to me”. Ongelooflijk. Interieur
We schieten nog wat plaatjes en besluiten om niet alle negen (!) verdiepingen te gaan bekijken. Dat heeft niets met ons budget te maken maar alles met de warmte die hier heerst🥵. Ze doen hier absoluut niet aan energiebesparing.
Eenmaal buiten komen we weer een beetje op temperatuur en steken de straat over naar St.Patrick’s Cathedral. Ook hier is het druk, druk, druk. St.Patrick’s Cathedral
We melden ons bij een juffrouw achter een tafeltje en vertellen haar dat we de Tour willen maken. Dat is possible. De New York-passen worden gescand en ze vraagt of we de Tour willen downloaden op onze mobiele telefoon of dat we een iPad willen gebruiken. We kiezen voor de iPad. Ze maakt deze gebruiksklaar, geeft ons “oortjes” en een keycord waaraan een pas hangt waarmee je (uiteraard) korting kunt krijgen in de altijd aanwezige winkel. Off we go! Ik heb een hekel aan “oortjes”. Ben altijd aan het hannesen om ze in mijn oren te krijgen. Ik houd het dan ook maar gedurende de helft van de Tour vol en haal ze dan uit mijn oren. Weg ermee! Ik zie wel wat ik allemaal nog tegenkom en eerlijk gezegd vindt ik het ook niet zo heel erg interessant wie de “heiligen” zijn die hier allemaal een altaartje hebben. In vindt vooral het interieur van deze Cathedral de moeite van het bekijken waard. Achter het altaar, de ingang van de crypte
Er is ook een grote kerststal waar enorme belangstelling voor is. “Come and see the nativity!” is een veelgehoorde opmerking. Nadat we nog een keer een rondje door de kerk hebben gemaakt is het de hoogste tijd om de iPads weer in te leveren en verder te gaan.
We besluiten koffie te gaan drinken bij Columbus Circle. Een erg enthousiast plan want dat betekent dat we eerst richting Central Park moeten lopen, vervolgens voorbij het hotel waar indertijd Home Alone is opgenomen en dan parallel aan het park naar Columbus die op een zuil hoog boven de Circle uittorent. Die koffie ☕️ hebben we dik en dubbel verdiend. Columbus Circle en Central Park
Nadat we weer een beetje bij zijn gekomen van al dat lopen moeten we toch weer op weg want het is nog ruim 2,5 km lopen van Columbus Circle naar het Empire State Building. De route gaat over Broadway en we moeten de afstand tussen 58th Street en 34th Street overbruggen😳. A hell of a job!
Het is druk, druk, druk. En hoe dichter we bij Times Square komen hoe drukker het wordt. Absoluut niet fijn en wat ook niet fijn is is de constante stank van wiet. Er wordt hier flink geblowd. Omdat we het geen goed idee vinden om door de enorme mensenmassa via Broadway over Times Square te lopen besluiten we rechtsaf te slaan richting 8th. Avenue en zo richting 34th Street te lopen. Een goed idee want het is hier iets minder druk. Normaalgesproken heb je een half uur nodig om 2,5 km. te voet af te leggen maar hier in deze drukte doe je er bijna een uur over. Je kunt niet in je eigen tempo doorlopen en op iedere straathoek staan stoplichten. Daarboven moeten we wezen
Rond 18.00 uur arriveren we bij het Empire State Building en we kunnen meteen naar binnen. Via allerlei “omwegen” komen we bij de security waar onze jassen, tassen etc. weer in bakken over de rollenband gaan en wij weer onder het detectiepoortje. All clear! ✅✅.
De route die we moeten afleggen tot we uiteindelijk bij de lift uitkomen die ons naar de 80e etage brengt is lang, heel lang. Via de kaartjescontrole, de fotograaf, de uitgebreide geschiedeniswanden, etc. etc. komen we dan uiteindelijk in de rij te staan richting de liften 🛗. Ook hier doet men niet aan energiebesparing🥵. Als we in de lift staan is het ondertussen royaal na 18.30 uur. In no time zijn we gearriveerd op de 80e verdieping en als we door de ramen naar buiten kijken zien we niet veel. Waarschijnlijk zit er een soort van folie op de ramen die het zicht belemmerd. We gaan richting de volgende lift die ons naar de 86e verdieping zal brengen. We kunnen ook met de trap naar boven maar dat zien we niet zitten. Dan maar even wachten. Zijn we ondertussen wel gewend.
Uiteindelijk arriveren we op de 86e verdieping en gaan we naar buiten. We zijn nu op het Observation Deck en we zien…….. niks, nada, niente, gen fluit! Alleen mist, mist, mist. Met andere woorden: NO VIEW. Daar staan we dan te staren in de diepte. Te staren naar, ja naar wat eigenlijk? Beneden in de diepte; de straten van Manhattan
We maken een rondje en hopen, optimisten die we zijn, dat de mist zal wegtrekken. Maar na een kwartiertje al hopend te hebben rondgelopen houden we het voor gezien🫣. We geven de pijp aan Maarten en zoeken de lift 🛗 op die ons naar beneden zal brengen. Eerst van de 86e naar de 80e verdieping en vervolgens van de 80e naar beneden. Uiteraard staat er weer een rij wachtenden en daarom nemen we de trap naar de 80e verdieping en daar de lift naar beneden. Daar aangekomen moeten we uiteraard via de souvenierwinkel richting de uitgang. Dat was dan het Empire State Building by night. Een bijzondere ervaring🥴.
We hoeven gelukkig niet ver te lopen naar het tegenover Macy’s gelegen metrostation van waaruit de F-train richting huis vertrekt.
Onderweg naar huis zien we drie panters in een boom zitten en er zijn nog buren die hun feestverlichting niet hebben opgeborgen.Panters in de boom
Wat een bijzondere dag weer. Veel beleefd, veel gezien, ook veel niet gezien😅, ruim 15.000 stappen gemaakt en veel (heel veel) foto’s.

De eerste week zit erop. Nog een week te gaan.

1. Tom Posno:
    28 december 2023
    Hey Sonja en Lei,
    Inderdaad een andere mentaliteit dan bij ons: vlak voor kerst de boom optuigen en de dag erna weer aftuigen……….
    Hoewel ik het bij ons overdreven vind dat sommigen hier de boom al begin november hebben staan en dat de kerstversiering in de winkels al in oktober begint.
    Wat superjammer dat jullie geen uitzicht hadden: ik ben ook op Empire State geweest en het was prachtig en zeer indrukwekkend!
    Maar wat een belevenissen en indrukken hebben jullie opgedaan in 1 week.
    En er komt nog een week!
    Geweldig, toch?
    Veel groetjes uit Velp, Tom.