De man met de hamer.

27 december 2023 - Coney Island, New York, Verenigde Staten

Woensdag 27 december 2023.

Het is 07.35 uur en ik wordt wakker van een enorm kabaal. Leo daarentegen slaapt gewoon door😳. Ik heb het sterke vermoeden dat er in the basement een agressief mannetje huist die denkt dat het zijn taak is om met veel kabaal de verwarmingsketel tot actie op te roepen. Hij slaat in mijn beleving met een moker als een gek op de dikke ijzeren verwarmingsbuizen. Deze buizen lopen van beneden naar boven door het hele gebouw en hier bij ons bevindt zich een dikke ijzeren verwarmingsbuis in de badkamer én een in de slaapkamer. Reveille!!!! Gisteren was de laatste dag dat we de 5-daagse NewYork-pass hebben kunnen gebruiken. Vanaf vandaag kunnen we de dagen vullen met allerlei bezienswaardigheden waarvoor we geen entree hoeven te betalen. Er staan er nog veel op onze to-do-list.
Als eerste gaan we vandaag naar Coney Island, een wijk in het zuidwesten van Brooklyn, die bekend staat om het pretpark Luna Park, Wonder Wheel en het New York Aquarium. Het is eigenlijk een schiereiland met 60.000 inwoners, die voor een groot deel bestaat uit een breed zandstrand met aangrenzende boulevard. Ooit was Coney Island een plek waar de minder bedeelden kwamen om stoom af te blazen, nu is het als een grote kermis voor een gemengd publiek. Veel van de kleinere familiebedrijfjes en pretparken zijn gesneuveld tijdens de grootscheepse renovatie van Coney Island. Maar gelukkig wisten iconische attracties zoals het 46-meter-hoge reuzenrad Wonder Wheel, de bijna 100 jaar oude houten achtbaan Cyclone, Nathan’s beroemde hotdogstand en een boulevard vol kitscherige winkeltjes het hoofd boven water te houden. Ook al heeft het beroemde pretpark Luna Park zijn oorspronkelijke naam behouden, het is wel volledig gerenoveerd.

In de F-train Zo heerlijk rustig De F-train brengt ons ook nu weer, weliswaar in de andere richting dan de voorgaande dagen, linea recta naar Coney Island. Het laatste gedeelte van de rit gaat bovengronds en op een gegeven moment zien we een gigantisch grote begraafplaats aan weerszijden van de tracks liggen. Na een half uurtje zijn we aangekomen bij het eindstation van deze trein, Coney Island.
De omgeving van het station ziet er niet al te best uit, tamelijk onderkomen. Een opknapbeurt zou wonderen verrichten.
Als eerste gaan we naar Nathan’s om een hotdog te eten want dat is een absolute must als je hier in Coney Island bent. Nathan’s
“Nathan Handwerker werd geboren op 14 juni 1892. Hij reisde van Polen naar België toen hij zo’n achttien jaar oud was. Twee jaar later zette hij voet op Amerikaanse grond. Voordat zijn grote avontuur begon, was Nathan afwasser en verkoper bij Max’s Busy Bee in Manhattan en verdiende in het weekend bij door te werken bij Feltman’s waar de hot-dog is uitgevonden.
Nathan begon in 1916 een kraam en verkocht daar zijn eigen hot-dogs. Zijn stand stond in Coney Island en had de naam: Nathan’s. Zijn vrouw, Ida Handwerker, hielp hem bij de bezigheden. Ze waren een waar top duo. Handwerker werd door zijn collega’s bij Feltman’s German Gardens aangemoedigd om de concurrentie aan te gaan met zijn vorige werkgever. Nathan besloot dit te gaan doen en verkocht zijn hot-dogs voor slechts vijf cent, terwijl zijn voormalige werkgever en grootste concurrent de hotdogs voor het dubbele verkocht.” Nathan heeft het goed gedaan👍🏼. De entree
We gaan aan de wandel over de boulevard met aan de ene kant het strand en de Atlantische Oceaan en aan de andere kant de attracties. Een gedeelte van de attracties is geopend en zorgen voor veel plezier bij met name de aanwezige kinderen. We kunnen ons goed voorstellen dat het hier ‘s zomers een gezellige bedoening is als alle attracties draaien en het lekker druk is. Een van de blikvangers is de gigantische Cyclone, een houten achtbaan die op 26 juni 1927 werd geopend. De Cyclone heeft een topsnelheid van 60 km per uur en een baanlengte van 800 meter.

Cyclone
Ondanks dat het niet het seizoen is is het toch leuk om hier rond te lopen.
Ook de wandeling over de boulevard en de bijbehorende pier is heel bijzonder. En rustig! Wat een verademing ten opzichte van de enorme drukte van gisteren. Voordat we weer naar huis gaan kijken we nog wat rond in de omgeving, maar eerlijk is eerlijk, de omgeving verdient absoluut niet de schoonheidsprijs. Dus nemen we weer de F-train en gaan op weg naar huis.
Bij Terrace Bagels gaan we twee bagels to go halen. Voor thuis dus. Het aanbod is enorm maar uiteindelijk kiezen we voor:

Mama Mia
*De Mama Mia: Honey turkey, black forest ham, provolone cheese, lettuce, tomatoes, oil, vinegar and sweet peppers.
*De Bronx Bomber: Hot roast beef, pepper jack cheese, lettuce, tomatoes, mustard and sweet peppers.
We hadden het kunnen weten…… Één bagel is ruim voldoende voor twee personen. Misschien dat we het ooit leren. Maar nu hebben we in ieder geval morgen nog een bagel die we samen kunnen delen.

Het was weer een bijzondere dag. En niet onbelangrijk een wat rustigere dan die van gisteren. Ondanks dat staan er toch weer 10.200 stappen op de teller.

1. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Inderdaad, weer heel wat anders dan gisteren!
    Maar die tegenstellingen zijn juist zo leuk en al helemaal in een vakantie!
    Ik begrijp dat jullie de attracties van het pretpark vanaf de zijlijn hebben bekeken.
    En ja, wat betreft die twee bagels: dat hadden jullie als ervaren US gangers kunnen weten!
    Allemaal large en big!
    Maar dat geeft weer reserve-voorraad voor een later tijdstip…………
    Tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    28 december 2023
    Jullie beleven wel wat. Leuk om mee te mogen reizen. Ben benieuwd naar jullie avontuur morgen.
  3. Ad en Marij:
    28 december 2023
    Ha dan hebben jullie het geheim ontdekt waarom de mensen daar wat bigger zijn….. de bagel natuurlijk.
    Mooi om te lezen dat elke wijk zijn eigen charmes heeft.
    Geniet er lekker van
  4. Peter en Nelly Lamers:
    Top verhaal.
    Geniet nog van de laatste week.
  5. Hen en tiny:
    29 december 2023
    mooi verhaal weer ,erg mooi om mee te maken,veel plezier nog verder