September 11, de dag dat de wereld veranderde😔

23 december 2023 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Zaterdag 23 december 2024

Op de eerste plaats dank aan onze volgers voor de reacties n.a.v. onze verhalen en de felicitaties t.g.v. onze trouwdag. Vinden we fijn🥰.

Vandaag gaan we richting “Ground Zero”, de plek waar ooit de Twin Towers hebben gestaan. We nemen weer de bekende F-train tot Jay Street/Metro Tech waar we overstappen op de A-train tot Fulton Street. Van hieruit is het een korte wandeling tot we bij Oculus zijn.

One World Trade Center & Oculus
Oculus is ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava en stelt een vogel voor die opstijgt uit een kinderhand. Je kunt het zien in de hoge, gekruiste stalen kolommen die de buitenkant vormen. Samen vormt deze reeks kolommen een paar vleugels van 350 voet. Het is een indrukwekkend van staal en glas gemaakt gebouw, zowel van de buitenkant als van binnen.
Maar eerst gaan we richting One World Trade Center om helemaal naar de top, One World Observatory, te gaan en New York van grote hoogte te gaan bekijken. Tijdens de wederopbouw van Ground Zero zijn er nieuwe wolkenkrabbers gebouwd die het huidige World Trade Center vormen. De bekendste hiervan is One World Trade Center, ook wel de Freedom Tower genoemd. Dit is niet alleen het hoogste gebouw van New York, maar ook van de Verenigde Staten en het westelijk halfrond.
We verwachten dat we wel even zullen moeten wachten alvorens we de lift naar boven kunnen nemen, maar tot onze verbazing kunnen we meteen doorlopen nadat we, met behulp van een vriendelijke medewerker, onze entreekaartjes uit de doe-het-zelf-kaartjes-automaat hebben gehaald. Het was even een gedeuns maar samen kwamen we eruit.
Alvorens we naar binnen mogen worden we eerst gescreend. Jassen, tassen, etc. moeten, net zoals op de luchthaven, allemaal in bakken die over de rollenband gaan en wij moeten onder een detectiepoortje doorlopen. Leo wordt vriendelijk verzocht om de tripod uit zijn cameratas te halen want die mag niet mee naar binnen. Dit ieniemienie driepootje zit helemaal onderin de tas maar de beveiliger heeft hem met zijn geoefend tripod-zoekend-oog ontdekt. Er wordt een genummerd kaartje op het pootje geplakt en Leo krijgt een kopietje. Met dat kopietje kan hij straks, als we weer naar buiten gaan, het gevaarlijke item weer ophalen.
De lift brengt ons in no time (in het Venloos zeggen we dan “in eine zuch en eine scheet”😅) oftewel in 47(!) seconden, naar de 102e verdieping. De Hudson River & New Jersey
Hier heb je een schitterend 360 graden uitzicht op New York en omgeving. Het is vandaag een beetje bewolkt maar het uitzicht is er niet minder om. In tegenstelling tot 5 jaar geleden is het helemaal niet druk. COVID-19 heeft zijn sporen achtergelaten. We blijven ons verbazen over datgene wat beneden ons allemaal te zien is. Ongelooflijk! De camera’s maken overuren. Dichtbebouwd
Het wordt langzamerhand tijd om weer af te dalen 🛗 en ook nu zijn we weer in eine zuch en eine scheet beneden ⬇️. Als eerste even het gevaarlijke driepootje ophalen bij de beveiliging en dan gaan we eens kijken wat er allemaal te zien en te beleven is binnen in Oculus. Dit fenomeen in Lower Manhattan is in wezen een stationshal die deel uitmaakt van de World Trade Center Transportation Hub. Maar het is ook een winkelcentrum met een aantal restaurants en in deze tijd is er zelfs een kleine schaatsbaan. Reflectie in de kerstbal Selfie in Oculus
Het is het duurste station ter wereld dat uiteindelijk vier miljard heeft gekost en dat is verrezen op de grond van de dodelijkste aanslagen uit de Amerikaanse geschiedenis. Er zit een gat in het dak waardoor er zonlicht bij de perrons beneden kan komen en het is op een dusdanige wijze aangebracht dat de zon elke 11e september precies om 10:28 uur door het dak valt. Een verwijzing naar het moment waarop de laatste toren viel.
Nadat we ook hier een tijdje hebben rondgelopen (en uiteraard foto’s gemaakt) gaan we buiten naar het 9/11 Memorial. 9/11 Memorial en One World Trade Center
In totaal hebben de aanslagen op 9/11 2983 mensen het leven gekost. Al hun namen staan in brons gegraveerd, rondom de twee enorme waterbakken die het hart van het monument vormen. Zowel het noordelijke als het zuidelijke bassin staat op de plek waar ooit de Twin Towers stonden, en ze worden omringd door bomen. Een van die bomen is de Survival Tree, de enige boom in het gebied die de aanslagen heeft overleefd. Het boompje werd in oktober 2001 door reddingswerkers ontdekt en was zwaar beschadigd met afgebroken wortels en takken. Na zorgvuldig herstel van de boom, werd deze in 2010 teruggebracht naar het memorial. Tegenwoordig staat de boom als levende herinnering aan veerkracht, overleving en wedergeboorte. Deze is te vinden naast de South Tower Pool. Het 9/11 Memorial is een indrukwekkende plek waar het verdriet dat hier schuilt voelbaar is. Op de dag dat een slachtoffer jarig zou zijn, wordt er een witte roos bij de naam geplaatst. Treurig
Bij sommige namen staat een Amerikaans vlaggetje en een foto. De slachtoffers krijgen gezichten. Op een van de foto’s staat een jong gezin bestaande uit vader, moeder en baby’tje. De Hanson-family. De Hanson-family
Het is en blijft, ondanks of misschien wel dankzij de eenvoud, een indrukwekkende plek.
Naast het 9/11 Memorial bevindt zich het 9/11 Museum. We schaffen de entreekaartjes aan en ook nu hoeven we niet te wachten. Vijf jaar geleden hebben we een poging gewaagd om het museum te bezoeken maar het was toen vanwege de enorme drukte niet te doen. Het museum bevindt zich ondergronds, waardoor delen van de originele kolommen van de Twin Towers te zien zijn.

In het harnas gestorven…..
In het museum zijn onder meer indrukwekkende voorwerpen te zien en horen we verhalen van en over slachtoffers van de aanslagen. De beelden die voorbijkomen hebben we al zo vaak gezien maar ze blijven tot op de dag van vandaag zo enorm surrealistisch. De wereld is na 11 september voorgoed veranderd. En absoluut niet ten goede helaas.
De avond begint te vallen en het wordt langzamerhand tijd om huiswaarts te keren.

Kerstverlichting (2)
De kerstverlichtingen branden her en der en het ziet en allemaal heel feestelijk uit.
Als we vanuit het metrostation 15th Street/Prospect Park terug naar huis wandelen zien we dat er in de straat door een aantal buren ook het een en ander aan feestelijke kerstverlichting is aangebracht voor hun huis. De buren hebben zich uitgeleefd
We gaan nog even boodschappen doen bij de buurtsuper die pal tegenover “ons huis” ligt. Superhandig!

Vandaag was een dag met verschillende gezichten; een van indrukwekkende vergezichten, een van droevige herinneringen en tenslotte een van feestelijke versieringen. En dan ook nog eens zo’n 14.500 stappen op de teller.

1. Jos en Herm:
    25 december 2023
    Wat een geweldige belevenis zeg. Indrukwekkend en zeer diverse.
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    25 december 2023
    Wat een indrukwekkend verhaal en mooie foto's. Kippenvel. Veel plezier nog.
  3. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Sanne, een dochter van mijn broer Mark, woont met haar echtgenoot in New York.
    Toen ik een paar jaar geleden bij hen was zijn we ook naar het World Trade Center op grote hoogte geweest en ook naar het Memorial.
    Erg indrukwekkend allemaal……….
    Erg mooi om van jullie deze belevenissen terug te horen.
    Jullie hebben weer flink wat stappen gemaakt vandaag.
    Hier is het eerste kerstdag; jullie hebben dit jaar slechts 1 kerstdag, maar deze zal in NY ongetwijfeld zeer sfeervol zijn!
    Geniet er maar weer volop van!
    Kerstgroetjes uit Velp, Tom.
  4. Ellen:
    25 december 2023
    Indrukwekkend. Wat een belevenissen. Heerlijk om jullie verhalen te volgen 😉. Mooie Kerst gewenst🧑‍🎄🎄
  5. Peter en Nelly Lamers:
    25 december 2023
    Weer een indrukwekkend verhaal verhaal voor ons.
    Verder een mooie kerstdag nog voor jullie🌲
  6. Maria:
    25 december 2023
    Fijne kerst dagen, en weer een mooi verhaal en mooie fotos.🌲🥂