Van Amsterdam naar Nieuw Amsterdam

19 december 2023 - Brooklyn, Verenigde Staten

Dinsdag 19 december 2023.

Als de wekker reveille rammelt en we naar buiten kijken zien we dat het, voor de afwisseling, regent. Het is grauw en grijs.

Misty morning
Na alle ochtendrituelen is het rond 09.30 uur tijd om te vertrekken. Het uitchecken is ook nu weer een kwestie van veel doe-het-vooral-allemaal-zelf-werkzaamheden. Gewoon via de app op je mobiele telefoon. Prima hoor, wat ons betreft geen enkel probleem.
We wandelen in nog geen 5 minuutjes naar de luchthaven waar al behoorlijk wat bedrijvigheid is. De KLM-balies liggen helemaal aan de andere kant dus…. stappen maken! We hebben gisteren al ingecheckt voor de vlucht en de boardingpasses uitgeprint via een van de vele aanwezige incheckmachines hier, dus we hoeven alleen maar de bagage🧳🧳 af te geven. Ook dit is weer een doe-het-zelf-gebeuren. Koffer op de vloer van de kooi zetten, bagagelabel printen, bagagelabel aan de koffer bevestigen, bagagelabelnummertje printen, kooi dicht, klaar! En dat twee keer.
Daarna richting de security waar gelukkig alle spullen in de tassen mogen blijven maar waar we wel onze schoenen 🥾🥾 uit moeten doen. Tassen, jassen, schoenen in de bakken die over de rollerband gaan en wij zelf moeten heel charmant wijdbeens gaan staan onder de detectiepoort. ✅ ✅.
Uiteraard wordt mijn rugzak🎒 onderworpen aan een drugstest😳. Tijdverspilling.
De volgende stop is de paspoortcontrole 🛂. We gaan niet naar de zelfscanafdeling want daar staat een behoorlijk lange wachtrij. We laten onze paspoorten persoonlijk controleren door een douaneambtenaar. Wel zo gezellig. Hij wenst ons een goede reis en wij wensen hem fijne feestdagen.

Security en douane achter de rug ✅
Tijd voor koffie en het daarbijbehorende kijken naar mensen die voorbijkomen. Heel erg entertaining. De tijd vliegt voorbij en langzaam maar zeker gaan we naar terminal E waar zich helemaal op het einde gate nummer 22 bevindt. Daar moeten we wezen. En wij niet alleen. Het is behoorlijk druk maar gelukkig vinden we nog een plaatsje om te zitten.
De geplande vertrektijd is 13.35 uur en het instappen zou om 12.45 uur starten. Maar er is wat vertraging ontstaan tijdens het op orde brengen van het toestel. Dat betekent dat we uiteindelijk om 14.00 uur de lucht in kunnen. Valt allemaal nog mee.
We worden welkom geheten maar moeten even wachten want er wordt champagne verstrekt aan de bussinessclass passagiers. Als de stewardess met het dienblad voorbij komt zeg ik gekscherend “dat was echt niet nodig geweest”. Hilariteit alom. De hoofdsteward leeft met ons mee en is erg begripvol. Hij vraagt waar we zitten. 30B en 30C. Hij belooft dat we straks ook een glas  champagne krijgen. Wat een hartelijk welkom.
We nemen plaats bij de nooduitgang en hebben een zee van beenruimte. Heerlijk. De stewardess die alles een beetje in de gaten houdt maakt gezellig een praatje met ons. Waar we naar toe gaan etc. Als we onze plannen vertellen en de reden waarom we naar NY gaan is ze erg enthousiast. Haar collega die voorbijkomt wordt meteen op de hoogte gesteld en ze vinden het beiden heel bijzonder dat we onze trouwdag op deze wijze vieren. Dat vinden wij trouwens ook.
Om 14.00 uur gaan we de lucht in en niet veel later komt de hoofdsteward met 2 glazen champagne🥂 naar ons toe. Maar dat niet alleen. Hij heeft te horen gekregen dat we over enkele dagen 45 jaar getrouwd zijn en daarom heeft hij ook nog voor ons allebei een met Rituals-spulletjes gevuld KLM-toilettasje als cadeautje. Hoe lief en attent is dat? We zijn nu al in feeststemming.

Champagne🥂 en cadeautjes🎁
De verzorging aan boord is prima. Eerst krijgen we een flesje water en daarna een smakelijke warme maaltijd met een flesje rode wijn🍷. Als afsluiting koffie met appelgebak. Absoluut niks te klagen. We kijken film🎥 om de tijd te doden. Het aanbod is gigantisch, m.a.w. de keuze is reuze. Ik kijk nog een keer naar Elvis. Verveelt nooit.

Film🎥 kijken in de lucht.
Anderhalf uur voor de landing krijgen we nog een warme snack aangeboden in de vorm van een foccaciabroodje met mozzarella. Wij zijn nog steeds in feeststemming dus we gooien er nog een flesje rode wijn tegenaan.
We landen op de geplande aankomsttijd op JFK-International Airport. Het is 15.30 uur New York-tijd en thuis in Venlo is het dan 21.30 uur.
We nemen afscheid van de bijzonder aardige bemanning en bedanken nogmaals voor de attenties die we hebben gekregen t.g.v. onze trouwdag. Ze hebben het oprecht graag gedaan.
En dan zijn we na vijf jaar weer gearriveerd in the Big Apple🍎 We wandelen richting de douane 🛃 en volgen de bordjes met “non US-citizens”. Vervolgens moeten de non-US-citizens in de rij gaan staan bij het bord met een grote E. We sluiten achter in de lange, lange, lange rij wachtenden aan.
Wat nu volgt is een zich tergend langzaam bewegende type pretparkwachtrij met honderden non-US-citizens. Het zijn praktisch alle passagiers uit het KLM-toestel, heel veel passagiers uit een El-Al-toestel, en nog een aantal uit een ander toestel. Achteraf hebben we ruim 50 rijen op en neer moeten schuifelen alvorens we gedirigeerd worden naar een van de vele loketten met US-border patrol officers. We moeten bij loket 27 aansluiten achter in de rij.
Weer wachten……. Dan worden we geroepen door de dame van de US-border patrol en mogen we vertellen wat we komen doen, waar we verblijven, of we hier familie hebben, hoeveel dollars we bij ons hebben, of we alcohol en sigaretten bij ons hebben, of we vleeswaren en/of planten meebrengen, wanneer we weer terugvliegen. De dame is tevreden met datgene wat we hebben verteld en ramt een stempel in onze paspoort. “You have a good one!” “Thank you and merry Christmas!”
Dit hele gedeuns heeft al met al ruim twee uur(!) in beslag genomen. Welcome to the United States of America🇺🇸.
We gaan op zoek naar onze koffers🧳🧳 die we vrij snel hebben gevonden want alle bagage staat opgesteld naast de bagageband.

We zijn er!
We verlaten de aankomsthal en gaan op weg naar de JFK-AirTrain waarmee we naar het metrostation Howard Beach rijden om vandaar de A-train te nemen tot Hoyt-Schermerhorn en daar overstappen op de G-train naar 15th Street/Prospect Park, onze eindbestemming. We hebben thuis al de metrokaartjes voor de AirTrain aangeschaft en hoeven alleen nog maar twee single-ride-tickets aan te schaffen voor de metrorit met de A- en G-train. Piece of cake. Eindbestemming
Om 19.35 uur zijn we op onze eindbestemming, 15th Street/Prospect Park. We sjouwen onze bagage de trappen op en dan is het nog zo’n 5 minuten lopen naar ons logeeradres, 1661 11th Avenue, Brooklyn.
Mr.Melzer heeft de sleutel van de voordeur in de lockbox gedaan dus dat is een kwestie van code invoeren, sleutel uitnemen en dan kunnen we naar binnen. Welcome back! 1661 11th Ave, de voordeur
Voordat we ons installeren gaan we eerst nog even naar de supermarkt aan de overkant om wat eerste boodschappen te doen. Grocery-shopping, always fun!
Het was een lange reisdag maar al met al viel het allemaal reuze mee (m.u.v. het douanegedeuns op JFK).

1. Annelies en Ber Clabbers:
    Schitterend!!! Ik waer bijna sjeloers🤣🤣
  2. Maria:
    Fijne dagen.
  3. Jos en Herm:
    20 december 2023
    Fijne vakantie en geniet er van.
  4. Katja en Roel:
    20 december 2023
    heerlijk om te lezen, ik ga terug in de tijd 😁
  5. Marian mooijman:
    Heel veel plezier in the Big Apple
  6. Cas Meijers:
    20 december 2023
    Weer met veel plezier gelezen, fijne weken in New York!!
  7. Tom Posno:
    Hoi Sonja en Lei,
    Een leuke vliegreis zonder problemen en 7,5 uur is redelijk normaal, toch.
    Wat een superleuke ontvangst in het vliegtuig: champagne en ook nog cadeautjes ter ere van jullie trouwdag!
    Dat het very, very, very long duurt voor je eieieieieindelijk het vliegveld af bent, herinner ik me ook nog goed van mijn reizen naar US. Dat hoort er helaas gewoon bij!
    Maar jullie zijn gearriveerd op het logeeradres en kan het genieten in New York dus nu echt beginnen!
    Tot de volgende ronde en veel groetjes uit Velp, Tom.
  8. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Misschien is het verslag niet verzonden, vandaar poging 2!
    Een eigenlijk probleemloze vliegreis vol verrassingen: champagne en ook nog cadeautjes ter ere van jullie reis!
    En 7,5 uur vliegen is redelijk normaal, toch?
    Wat ook geen verrassing is, is het eieieieindeloos very, very, very,long wachten tot je de luchthaven af bent.
    Ik herinner me dit nog heel goed van mijn reizen naar US.
    Maar jullie zijn goed aangekomen op jullie logeeradres, dus het echte genieten van en in New York kan nu beginnen!
    Tot de volgende ronde!
    Veel groetjes uit kletsnat Velp, Tom.
  9. Marjo Crombach:
    20 december 2023
    Geniet ervan, maar die aansporing is eigenlijk niet nodig!
  10. Sanne Stevens:
    21 december 2023
    Ohhhh, nu gaat het hier ook weer kriebelen om naar NYC te gaan! Geweldig leuk dat personeel van KLM, zó attent! Alleen dat doorkomen bij die douane in Amerika, verschrikkelijk! Nou geniet van jullie fantastische reis en alvast gefeliciteerd met jullie trouwdag!