Dagje acclimatiseren

20 december 2023 - Brooklyn, Verenigde Staten

Woensdag 20 december 2023.

Omdat Mr.Melzer vandaag rond 09.30 uur aanwezig zal zijn in the Office zetten we voor de zekerheid de wekker op 08.00 uur.
Het is duidelijk merkbaar dat het gebouw waarin we “wonen” ruim 100 jaar oud is. Er zijn geluiden waar we even aan moeten wennen. De oude houten vloeren kraken en de bovenbuurvrouw liet gisteravond iets op de grond vallen dat zo’n knal veroorzaakte dat het leek alsof ze zelf de grond had gekust. En dan is er nog de verwarmingsketel die zich in the basement bevindt en tijdens het opwarmen behoorlijk lawaai maakt. Hij knalt en sist als een gek.
Mr.Melzer is een man van de klok want als ik om 09.30 uur door the peephole in de deur kijk zie ik dat de deur van the Office open staat. We gaan hem even de huurpenningen brengen en de cadeautjes die we voor hem en zijn assistente Barbara hebben meegenomen. Het is gezellig om even bij te kletsen en hij heeft nog wat nuttige tips voor ons. Helaas is hij niet meer aanwezig gedurende de rest van ons verblijf want hij gaat, zoals ieder jaar, kerstmis vieren with the family in zijn huis in Vermont. Hij moet bij aankomst nog wel even een christmastree omhakken. De kerstboom die hier in de hal staat is ook afkomstig uit Vermont. Mr.Melzer gaat, als het even kan, nog skiën. Wel rustig aan want hij is ook niet meer de jongste. Hij zal Barbara vragen of ze voor extra handdoeken wil zorgen zodat we er genoeg hebben de komende weken want ook Barbara zal er de rest van ons verblijf niet zijn.
We wensen hem een mooie tijd in Vermont samen met zijn family, danken hem voor de goede zorgen en nemen afscheid. Who knows, maybe we’ll be back in five years. Fingers crossed.
Omdat we vandaag even willen bijkomen van de lange reisdag hebben we geen grote plannen maar gaan we in de omgeving rondwandelen. Hernieuwde kennismaking met de wijk “Park Slope”.

Blauw
Het is een stralende winterdag en de zon schijnt uitbundig. Wat een verschil met het druilerige, miezerige weer van gisterochtend. Bij Grand Army Plaza staat een gigantisch grote Menora, helaas omgeven door hekken en beveiligingscamera’s van de NYPD. Dit alles is een gevolg van de onrust in Israël en de daarmee gepaard gaande dreigingen.Menora 🕎
Aan de Grand Army Plaza ligt ook de Brooklyn Public Library waar twee geveltoeristen al abseilend een gigantisch doek dat zich aan de voorgevel bevindt aan het verwijderen zijn.Bannerverwijderaars
Omdat het langzamerhand tijd is voor koffie en een plaspauze gaan we naar binnen. Want in een public library is altijd een wc 🚾 en meestal ook een coffeecorner. Hier dus ook. En behalve koffie hebben ze ook muffins. Even de benen strekken en bijkomen.
Een aardige dame, “What’s your name? My name is Elle”, praat honderduit over van alles en nog wat. En, ze loves my scarf. Beautiful colours.
Uiteindelijk breien we toch maar een eind aan dit gesprek want we willen weer verder gaan met onze wandeling die we vervolgen door het prachtig aangelegde (en grote) Prospect Park. Mensen wandelen, joggen, zitten op bankjes te genieten van de zon. Het is opvallend hoe schoon het hier is. Absoluut geen rommel en nergens een hondendrol (clean up after your dog).
 Zonnige winterdag in Prospect Park
Als we het park verlaten zijn we weer in het Park Slope gedeelte waar huizen staan met erg overdadige kerstversieringen. Men leeft zich uit…….
 Tja……🤭
We besluiten om de (toch wel lange) wandeling af te sluiten in The Double Windsor, een etablissement in de buurt waar we vijf jaar geleden regelmatig ons natje en droogje hebben gebruikt. En, omdat we er toch zijn, bestellen we de eerste hamburger🍔 van deze vakantie. Samen met een local beer🍺 is het de perfecte afsluiting van deze eerste dag.

De eerste 🍔
Bij thuiskomst staan er dikke 14000 stappen op de teller.
Er staat een grote boodschappentas met schone handdoeken in de kamer en er ligt een briefje op tafel van Mr.Melzer waarin hij ons Merry Christmas wenst maar hij heeft er ook nog een bijzondere kaart bijgedaan. Een meer dan 100 jaar oude “postcard” met een, zoals het lijkt, oud-Hollands tafereel. De kaart is afkomstig van een antiekwinkeltje in Vermont. Op het briefje staat verder ook nog “and Barbara says hello”. Hoe lief is dit.
Einde van een mooie dag waar we weer bijzonder mensen hebben ontmoet.

1. Tom Posno:
    Ha Sonja en Lei,
    Je spreekt over een dagje akklmatiseren en rustig aan doen, maar jullie hebben vandaag alweer stappen genoeg gezet!
    Ik ben jaloers op het weer bij jullie: strakblauwe lucht!
    Het is hier weer bagger en dat blijft het volgens buienradar tot en met de jaarwisseling……
    Jullie zijn de vakantie in elk geval weer goed begonnen.
    We houden contact.
    Veel plezier en de groetjes uit Velp, Tom.
  2. Miep Haanen - Gordebeke:
    21 december 2023
    Der zuüt der neet slech oét. En watvei weer. Vuuel plezeer en steur ôs ein bietje zôn

3. Maria:
    21 december 2023
    Goede morgen Leo en Sonja . Wat Lekker om zo de toerist uit te hangen, en Lekker rustig te zien aan de weer mooie fotos. Hier Regen en een harder wind, met de kerst is het ook green mooi weer, ammuseer jullie. Gr 🌲😉☔🌬️
  4. Gerard Staals:
    Fantastisch weer.
    Maar wil je die strakblauwe lucht effe de oceaan oversteken? ALVAST dank.
    Geniet van de Big Apple
  5. Peter en Nelly Lamers:
    21 december 2023
    Dat hoort zich allemaal weer goed aan.
    Weer zit mee.
    Geniet ervan.
  6. Ad en Marij:
    21 december 2023
    Als je dat bekomen van de jetlag noemt? acclimatiseren, is dus een flink eind stappen daarna wat food een dikke hamburger en dat afsluiten met een beer, dat is genieten van de vakantie. veel plezier samen