Van brök tot brök

21 december 2023 - Brooklyn, Verenigde Staten

Donderdag 21 december 2023.

Na de acclimatiserendag van gisteren is het vandaag de dag dat we wandelen naar de Manhattan Bridge. Volgens de routeplanner is dit een voettocht van ruim een uur, dus a piece of cake……….
We starten rond de klok van 11.30 uur en ook nu is het, evenals gisteren, een stralende zonnige dag. Wel kouder dan gisteren maar met muts, sjaals🧣🧣 en handschoenen🧤🧤 houden we de kou tegen.

En weer die blauwe lucht

Het eerste gedeelte van de route verloopt volgens de planner maar op een gegeven moment komen we terecht in een wat shabby industriële omgeving en besluiten we iets van de route af te wijken. Boven ons hangt al geruime tijd een helikopter 🚁 in de lucht. Hij blijft constant op dezelfde plaats hangen. Er is duidelijk iets aan de hand en even later zien we wat het is; een grote uitslaande brand🔥. Er zijn veel firefighters bezig met het bestrijden van de vlammenzee en er staan hulpdiensten klaar om in actie te komen als dat nodig is. Het is een indrukwekkend gezicht maar tevens heel triest. (We zien ‘s avonds op het local news dat de brand in het woonhuis een aantal mensen dakloos heeft gemaakt. Maar de buurtbewoners zijn meteen in actie gekomen en bieden hulp aan de slachtoffers. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar toch, het zal je maar gebeuren.)

Uitslaande brand 🔥 Helden
Omdat er hierdoor een aantal straten is afgesloten wijken we, onbewust, af van de route en constateren we op een gegeven moment dat we in de “verkeerde” richting lopen. Nou ja, dat maakt ook niet zo heel veel uit want uiteindelijk komen we toch wel op de plaats van bestemming, weliswaar via een omweg maar dat mag de pret niet drukken.In de verte het Empire State Building

Uiteindelijk zijn we dan gearriveerd in de wijk DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass). Het gebied omvat twee secties: een gelegen tussen de Manhattan- en Brooklyn Bridges, die Brooklyn met Manhattan over de East River verbinden, en een andere die vanaf de Manhattan Bridge in oostelijke richting doorgaat naar het Vinegar Hill-gebied. De wijk wordt begrensd door Brooklyn Bridge Park in het noorden, de Brooklyn Bridge in het westen, Brooklyn Heights in het zuiden en Vinegar Hill in het oosten.
In de TimeOut-Market lassen we een koffiepauze in, want we zijn toch wel een beetje moe van al dat lopen en de opgedane indrukken tot nu toe.

En nog altijd die blauwe lucht
Na een half uurtje zijn we weer bijgekomen en gaan we verder met onze voettocht en fotograferen de bruggen en de aan de overkant van de East River gelegen skyline van Manhattan. Ondanks dat deze omgeving niet nieuw voor ons is maken we toch weer de nodige foto’s. Jubileumfoto
Uiteindelijk is het de hoogste tijd om de terugweg te aanvaarden want het is nog een flink stuk lopen. We gaan nu linea recta terug, in eerste instantie richting Grand Army Plaza en van daaruit via Prospect Avenue naar huis.
Onderweg gaan we nog even boodschappen doen bij Whole Foods, een grote supermarkt. Het valt ons op dat de groceries behoorlijk prijzig zijn: $6 voor 10 plakjes kaas, $13,50 voor 12 blikjes Miller High Life, $4 voor chips en dan komt er ook nog salestax bij. Kassa!

Na deze lange, lange, lange voettocht zijn we rond 18.30 uur weer thuis.
Het was dus de bedoeling om het iets rustiger te doen na het dagje acclimatiseren van gisteren. Dat was de bedoeling……..
Uiteindelijk staan er zo’n 24.500 stappen op de teller.

Maar morgen doen we het rustiger aan. Dat hebben we onszelf beloofd. Benieuwd……

1. Pe:
    Heerlijk, jullie verhalen🗽
  2. Marianne:
    22 december 2023
    Hiep hiep hoera !!! Van harte gefeliciteerd met jullie 45e trouwdag. Ga vandaag maar iets leuks doen. Dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen, want jullie doen elke dag wel iets leuks. Groetjes uit een regenachtig Venlo, ben jaloers op de blauwe luchten daar. Doei.
  3. Miep Haanen - Gordebeke:
    22 december 2023
    Perficiat met ôgge trouwdag. Weej hebbe der vandaag precies 47 jaor opzitte.
  4. Maria:
    22 december 2023
    Nou de stappenteller zal z'n werk weer goed gedaan hebben, fijn weekend.🌉📷🛒🧣🧤🚒🌤️🙊👍
  5. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Ik zie aan de foto’s dat jullie het gezonde winterweer hebben waar wij allemaal naar verlangen: open weer, strakblauwe lucht; wel fris, maar daar kun je je op kleden.
    Heerlijk gezond wandelweer, dus, en dat doen jullie ook.
    Ik dacht even dat die helicopter boven jullie hoofd voor jullie was ingehuurd ter ere van jullie 45ste trouwdag, maar de werkelijkheid was helaas triest…………
    Maar jullie hadden weer een heerlijke dag, laat er nog maar een aantal volgen!
    Hou je goed en tot het volgende verslag!
    Veel groetjes uit waaierig Velp, Tom.
  6. Gonnie:
    22 december 2023
    Ha Sonja en Leo . Ik waas n bietje troag van begrip. Maar ik Bin weer hielemoal beej gelaeze. Prachtig verhoal weer, tot zoëwiët.
    Ik wins ôg weer ein prachtige reis. En van herte Perfisiat met ogge 45 trouwdaag.
    Geneet d’r van.
    En fijne feestdaag. Merry Christmas. 🎄🎅🏻🍀
  7. Kim:
    22 december 2023
    Proficiat met jullie trouwdag en nog heel veel mooie momenten gewenst in New York !
  8. Hen en tiny:
    23 december 2023
    wat weer een mooi reisverhaal ,jullie maken toch heel wat mee .Nog proficiat met jullie 45ste trouwdag ,geniet nog lekker .gr Henny en Tien