De laatste voorbereidingen.

5 mei 2023 - Venlo, Nederland

Woensdag 03 mei 2023.

Langzaam maar zeker komt het in zicht: ons tripje🤭 naar Alaska🇺🇸. De meest noodzakelijke voorbereidingen zijn getroffen: Toestemming gevraagd én gekregen van premier Trudeau🇨🇦 en president Biden🇺🇸 om hun landen binnen te mogen (uiteraard tegen betaling). Apps gedownload die o.a. het inchecken en boarden gemakkelijker en sneller zullen laten verlopen (hopelijk). Ingecheckt bij Holland America Line en boardingpassen gedownload waar o.a. ook de tijd op vermeld staat wanneer we aan boord kunnen. De planning is zondag om 11.00 uur (Vancouver-tijd) dus dat is prettig. Als dan alles volgens schema verloopt kunnen we meteen aanschuiven aan de lunchdis. Maar zover is het nog niet. Nog 4 dagen……..
Nog 4 dagen

Donderdag 04 mei 2023. Nationale Dodenherdenking🇳🇱

De koffers 🧳🧳 zijn grotendeels gepakt en gewogen. We mogen per persoon 23 kg aan ruimbagage meenemen en we zitten er royaal onder. Op dit moment wegen ze elk ongeveer 16 kg en dat biedt perspectief voor de terugvlucht en dus zal het hoogstwaarschijnlijk niet alleen windowshoppen worden aan boord en aan de wal🫣  Verder is er niet veel meer te regelen, behalve de, voor de Canadese Autoriteiten relevante, informatie invoeren in de ArriveCan app. Eerlijk zeggen dat we geen terroristische bedoelingen hebben, dat we geen wapens bij ons hebben, dat we geen terrible diseases onder de leden hebben, dat we geen enge beesten en raar voedsel meebrengen, enz. Kortom dat we nette mensen zijn en dat we ons  ook netjes aan de regels houden. Als we alles naar waarheid hebben ingevuld krijgen we  al vrij snel een e-mail van de Canada Border Services Agency met daarin de declaration confirmation. Mooi, weer iets om af te vinken.✅

Verder is het vandaag vooral een dag van de wasmachine laten draaien, het instellen van de tijdschakelklokken, de planten voorzien van een royale plens water en kijken wat er in de koelkast ligt dat vandaag en morgen nog verorbert dient te worden.

Maar het is vooral vandaag de dag van de Nationale Dodenherdenking. De dag dat de gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) herdacht worden alsook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië, Afghanistan of Mali). We zijn 2 minuten stil om 20.00 uur.

Vrijdag 05 mei 2023. Nationale Bevrijdingsdag 🇳🇱

Vandaag viert Nederland de capitulatie van de nazi's op 5 mei 1945.
Voor ons is het vandaag de dag dat we online kunnen inchecken voor de vlucht ✈️ met KLM van Amsterdam naar Vancouver🇨🇦 die gepland staat om zaterdag om 15.35 uur te vertrekken. Het online inchecken en vervolgens downloaden van de instapkaarten is een fluitje van een cent. Hopelijk hoeven we morgen op de luchthaven dan alleen nog maar de koffers af te geven.
Vandaag schaffen we ook online de kaartjes aan voor de treinreis🚂 van Venlo naar Schiphol. We hoeven niet lopend naar het station te gaan want vriend Mart heeft aangeboden ons te brengen dus rijdt hij zaterdagochtend voor in zijn bolide🚗. We hebben dan wel koffers met wieltjes en is 10 minuutjes lopen naar het station goed te doen, maar met de auto is toch prettiger.  En dan hopen we maar dat er geen dassenburchten, ooievaarsnesten, sein- & wisselstoringen, koperdiefstallen enz. vertragingen zullen opleveren en we zonder gedeuns op de geplande tijd arriveren op de luchthaven. Omdat het ook nog steeds een gedoe is op Schiphol met wachtrijen, wachttijden, personeelstekort en meer van dat nemen we het zekere voor het onzekere en gaan we royaal op tijd van huis. We nemen de trein van 08.33 uur dan zijn we in ieder geval royaal op tijd.  Je weet maar nooit.

Om 14.56 uur Venlo-tijd geeft de Holland America Line Navigator-app het volgende aan: Your journey starts (Vancouver-tijd) in 1 day 9 hours 4 minutes 🥳🥳🥳🥳🥳🥳

1. Adrie Maitimu:
    5 mei 2023
    Wat ein hierlic veuroetsig weer, safe flight en amoeseer öch 👌🏼😘
  2. Ted van eerdewijk:
    5 mei 2023
    Wat een zalig vooruitzicht,geniet ervan.
  3. Wil:
    5 mei 2023
    Ik wens jullie een goede treinreis, goede vlucht en daarna een hele fijne vakantie.
    Ik hoor jullie ervaringen/belevenissen wel weer.
  4. Miep Haanen - Gordebeke:
    5 mei 2023
    Fijne vekansie en gooije reis.
  5. Maria:
    Fijne vakantie🧳🛳️🌊👍
  6. Jos Janssen:
    5 mei 2023
    Weej winse ôg waer ein moeije reis en vuuel plezeer
  7. Tom Posno:
    Hey Sonja en Lei,
    Veel succes met de laatste voorbereidingen; je moet aan heel wat dingen denken op het laatste moment.
    Maar gelukkig hebben jullie veel ervaring, toch?
    Goede start morgen ochtend; een probleemloze reis over de grote plas en we houden contact!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  8. Cas Meijers:
    Sonja en Lei,
    Goede reis en heel veel plezier gewenst!
    Geniet volop
  9. Marian en Herm:
    5 mei 2023
    Auk van ôs weer unne geweldige tiëd gewins, met dn auto, dn trein en dn boët!!
    Kiëke of ge nog nieje ervaringe kint opdoon!!!
    Hiël vüül plezeer same!!
  10. Wim en Marij:
    5 mei 2023
    Hiele gooje reis, weej winse óg eine prachtige vekansie en laeze gaer óg verhaole.
  11. Joyce:
    5 mei 2023
    Fijne vakantie, geniet er van
    Hoop dat alles op rolletjes loopt👄👄👄
  12. Marij en Herman:
    5 mei 2023
    Hoi Sonja en Lei. Herman en ik wensen jullie een superfijne en gezellige reis! Geniet ervan en kom gezond weer terug! We zien uit naar jullie, altijd weer geweldige, reisverslag!
  13. Pauline van Gassel:
    5 mei 2023
    Geniet er van samen. Heel veel plezier!
  14. Jeanne:
    Een fijne vakantie samen
  15. Jos en Herm:
    7 mei 2023
    Een fijne vakantie samen en heel veel plezier. Geniet ervan.
  16. Ad en Marij:
    7 mei 2023
    Fijne vakantie geniet er flink van, doe Biden de groeten oet Venlo,
  17. Hans & Mirjam:
    Veel plezier!
  18. Ellen:
    7 mei 2023
    Hey jullie beidjes, geniet weer van deze prachtige trip die jullie hebben uitgestippeld.
  19. Veronique:
    8 mei 2023
    Heel veel plezier en geniet van al het moois!!
  20. Huub en Corrie:
    8 mei 2023
    Als alles volgens plan is verlopen, zitten jullie al sinds gisteren (zondag) op de boot. Heel veel reisplezier gewenst! Wij bereiden ons voor op een weekje Engeland, eens kijken of Charles III het land al veranderd heeft... we vertrekken zaterdag.