Amish in New Holland

27 juli 2016 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Woensdag 27 juli 2016

De zon staat vanmorgen om 07.00 uur al verschrikkelijk haar best te doen. Dat belooft veel goeds voor vandaag. In tegenstelling tot gisteren kunnen we vandaag weer douchen met warm water en dat maakt het begin van de dag toch wat aangenamer. Omdat het ontbijt geserveerd wordt tot 09.00 uur gaan we eerst ontbijten en daarna bekijken we welke route we vandaag gaan rijden. Het ontbijt is goed, we kunnen kiezen uit koffie, jus d'orange, scrambled eggs met worstjes, pancakes, toast, cereals, mini-muffins en ronde zoete koffiebroodjes. Behalve wij zijn er nog acht ontbijters; een gezin met twee kinderen, een heel erg bejaard echtpaar en twee oudere heren.  08.30 uur is voor Amerikaanse begrippen ook vrij laat om te gaan ontbijten. Om 09.00 uur gaan we weer richting kamer 123 en stippelen we globaal de route uit. De ijsblokjesbak wordt gevuld en in de cooler gezet. Daaromheen zetten we de etenswaren en dan kan het deksel erop en de kofferriem er omheen. De bagage kan weer ingeladen worden en na een laatste check kunnen we op pad. Nog even langs de receptie om uit te checken en een complimentary krantje (USA Today) mee te nemen. Hit the road!
We verlaten Stroudsburg en rijden via Highway 33 in zuidelijke richting tot Wilson en vandaar gaat het verder over de Highway 22 in westelijke richting om even later de 222 westwaarts te volgen. Na een tijd hebben we het wel gehad met het rijden over de Highway en we resetten TomTom. Vanaf nu gaat het alleen nog maar verder via de local roads want we zijn ondertussen aanbeland in Amish-country en daar willen we zoveel mogelijk van genieten. Bij Adamstown verlaten we de 222 en gaan richting Knauers waar we de afslag nemen naar de 625. Een schitterende weg die ons door het prachtige landschap voert. Links en rechts van de weg liggen de maisvelden, de sojavelden en af en toe zien we stukken die bebouwd zijn met tabaksplanten. De gewassen liggen er stuk voor stuk geweldig bij. Een en al groen. En daartussen liggen de typische boerderijen met de zo herkenbare silo's. Af en toe rijdt er een buggy over de weg. De slogan "share the road" werkt hier uitstekend. We zien de vrouwen gekleed in sobere jurken en de mannen met strooien hoeden en lange baarden. Het is en blijft fascinerend om te zien en het is bewonderenswaardig hoe deze mensen zich met hun traditionele levenswijze staande weten te houden.
We arriveren in het plaatsje New Holland waar we een lange lunchpauze houden bij Yoder's. Amish-lunch in New Holland. We bestellen koffie en krijgen een hele kan. Wat het eten betreft kiezen we voor het soep- en saladebuffet. Amish-soep en Amish-salades. Topkeuze!
Uiteraard gaan we na de lunch nog even winkelen bij Yoder's en schaffen hier gelijk maar weer een gallon water aan en blijven er pannenlappen en een overwant aan de vingers hangen.
Na New Holland rijden we verder richting Lancaster, de eindbestemming voor vandaag. En ook dit gedeelte van de trip is er eentje om in te lijsten. We komen nog terecht in een vestiging van Target waar we een nieuwe Rand McNally Road Atlas (versie 2017!) aanschaffen ter vervanging van ons exemplaar uit 2009. En niet onbelangrijk: we vinden hier ook de twee speciale EOS-exemplaren die op het van thuis meegebrachte bestellijstje staan. Afvinken dus!
We raadplegen de motelgidsen en vinden een coupon voor de Days Inn in Lascaster. Ook TomTom wordt gevraagd of er iets in de buurt is. Super8 is ook in de directe omgeving aanwezig en daarom rijden we hier eerst naar toe maar daar aangekomen zien we een paar louche figuren tegen de muur hangen en ook de manier waarop de gordijnen voor de ramen hangen doet ons besluiten om niet eens te stoppen maar meteen door te rijden naar de een paar mijl verderop gelegen Days Inn.
De coupon wordt geaccepteerd, we checken in en krijgen kamer 287 gelegen op de eerste verdieping. Een supergrote kamer, compleet met koelkast, magnetron, strijkplank en -strijkijzer. Prima! Niks te klagen!
We gaan vanavond niet buitenshuis eten want we hebben nog de salade van gisteren in de koeling staan. Dit alles aangevuld met kaas en druiven et voilà, dinner is served!

1. Tom Posno:
    28 juli 2016
    Ha Sonja en Leo,
    Zoals ik het allemaal lees, is dit een ideale manier van vakantie vieren: niet echt iets geboekt, maar wel met een coupon inchecken in een hotel of motel wat jullie leuk lijkt!
    Jullie genieten volop, dat zie ik wel aan je geweldig leuke verhalen!
    Houden zo!
    Groetjes uit Velp,