Country Music Highway

11 augustus 2016 - Ashland, Verenigde Staten

Donderdag 11 augustus 2016

De route van vandaag loopt van Lexington in oostelijke richting via de Mountain Parkway, een zgn. scenic drive. Onze verwachtingen zijn toch iets te hoog gespannen want het is niet zo'n spectaculaire laat staan indrukwekkende scenic drive zoals we die verwacht hebben. Wellicht dat we gewend zijn geraakt aan mooie, indrukwekkende natuur door de mooie, indrukwekkende natuur die ons de laatste weken is voorgeschoteld tijdens onze roadtrip.
Hoe dan ook, we vervolgen dapper de route tot Salyersville waar we een kronkelende binnendoorweg nemen die ons naar Highway 23 brengt. Highway 23 wordt ook wel de Country Music Highway genoemd omdat aan deze weg plaatsjes liggen waar bekende country music zangers en zangeressen vandaan komen zoals Loretta Lynn, Crystal Gale, The Judds, Dwight Yoakam en Billy Ray Cyrus. We pakken de Country Music Highway op bij de wereldplaats Paintsville. En zoals het hoort bij een wereldplaats is er een museum met de toepasselijke naam Country Music Highway Museum, is gelegen naast het visitor center en tegenover het kerkhof. We zijn wel benieuwd naar wat er te zien is en besluiten hier een pauze in te lassen. Zodra we uit de auto stappen begint het water weer uit alle poriën te gutsen en is het zaak om ao snel mogelijk de koelte van de airco op te zoeken. We rammelen aan een deur waarvan we denken dat het de ingang is maar helaas, potdicht. Sowieso ziet het er niet echt drukbezocht uit want buiten onze Dodge staan er maar twee andere auto's op de parkeerplaats. Balen! We kijken of er wellicht nog een andere deur is en jawel hoor, de ingang van het museum ligt aan de andere kant van het gebouw. Snel naar binnen om af te koelen. Warempel, er zijn nog twee museumbezoekers. Volle bak! We worden uiteraard hartelijk welkom geheten door de museumdame en betalen de entreeprijs. We mogen zo lang als we willen rondlopen, foto's maken en -als we dat willen- een video bekijken waarin Loretta Lynn praat over de film over haar leven met Sissy Spacek die de rol van Loretta speelt. Mooi!
Het is een klein en kneuterig museum maar de collectie is duidelijk met heel veel liefde samengesteld. Men is trots. Als we willen staan we binnen tien minuten weer buiten maar dat vinden we ongepast ten opzichte van de museumdame die ons voorziet van allerlei relevante informatie en die heel graag voor ons de video start. Eigenlijk is het best een leuk museum en zo weten we nu dat Chris Stapleton, het nieuwste lid van de Country Music Highway, voor Darius Rucker, jawel, "Come Back Song" heeft geschreven en voor Josh Turner "Your Man". Die hebben we allebei thuis in onze cd-kast staan. Cool! Na een uurtje vinden we het mooi geweest, schaffen we in de giftstore nog een klein houten handgemaakt kolibriehuisje voor onze kerstboom aan en dan is het time to say goodbye. We krijgen een safe trip toegewenst van de museumdame en als we vragen hebben dan kunnen we haar altijd bellen. Nice lady.
We rijden over de 23 noordwaarts tot Ashland en slaan hier onze tent voor de nacht op. Het is mooi geweest voor vandaag. Weinig spectaculairs gedaan en toch behoorlijk vermoeid.
We melden ons, met coupon, bij de balie van de plaatselijke Days Inn en worden (uiteraard) weer heel hartelijk welkom geheten door Robert van inchecken en Susie van housekeeping. Zij kletst er vrolijk op los en loves our accent en hij zit wat te grinniken terwijl hij de administratieve handelingen verricht die horen bij het inchecken. Zij vindt dat hij ons wel een mooie kamer mag geven because they're nice people. Onze coupon geeft recht op een kamer met 1 queen bed maar we krijgen er een met 2 queen bedden. Nice zijn heeft toch voordelen.
Eten doen we bij Tres Hermanos Nunez, Mexicaans dus.

1. Jos.:
    13 augustus 2016
    Haaa. road-trippers. Ut zuut d'r (alweer) good oêt op de fotoos.
    Ik mis (eigelik) allein nog, ein groête kalde toêt beer; ut meug auk
    meksikaans beer zien!!! lekkerrrrr.
    heb vaerder nog vuul nice-and-safety miles, kielomaeters!!!See you.