Het einde is in zicht.......

17 augustus 2015 - Devon, Canada

Zondag 16 augustus 2015.

Weer zo'n walgelijke koude nacht. Bah! We gaan meteen nadat de wekker heeft gerammeld -gewapend met de flip-flops- naar de doucheruimte om op te warmen. Het lijkt er op dat er verder niemand wakker is op het Edson RV-park. Dat komt waarschijnlijk omdat het zondag is en de olieboorders vandaag een day off hebben. Na het ontbijt gaan we koffer nummer twee pakken. Geen leuke bezigheid, maar helaas wel een noodzakelijke. Warempel, er wandelt een olieboorder in z'n blote bast richting de doucheruimte en even later laat Peggy Sue haar hondje uit. We hebben geen enkel idee hoe laat we de campground moeten verlaten, maar waarschijnlijk maakt het niet zo heel veel uit gezien de gemoedelijke manier van registreren gisteren. Om 12.00 uur vertrekken we dan uiteindelijk en gaan richting Edmonton. Het is weer zo'n saaie, lange, rechte weg maar ook vandaag zorgt "Elvis Radio, live from Graceland, Tennessee" er voor dat het toch nog een prettige rit is. We lassen een koffiepauze in en besluiten nog één keer een Walmart van binnen te gaan bekijken. De laatste van deze trip. Gisteren is het ons -na heel veel zoeken- toch nog gelukt de nieuwe cd van The Mavericks te vinden in een van de vele filialen die we bezocht hebben. We hadden de hoop al opgegeven want de Edmonton Mall, waar een grote Virgin Record Store is, staat niet meer op het to-visit-lijstje. In dit filiaal vinden we nog een country cd voor CAD 5 en Lei schaft zich warme winterpantoffels aan (die hij vanavond meteen aan doet omdat het rond 19.00 uur al weer fiks is afgekoeld). En dan is het echt "Bye bye Walmart!" We vinden Devon wel een geschikte eindbestemming voor vandaag omdat het niet ver van de camperverhuurderslocatie verwijderd is (ongeveer 20 km) en we besluiten dat we hier de laatste twee nachten zullen blijven. We vinden een toffe place to stay, nl. het Lions RV Park, en ook hier bevindt zich weer een golfcourse. Een bord langs de weg waarschuwt voor laagvliegende golfballen. Watch for flying golfballs! Voor de laatste keer deze trip gaat Lei naar the office om de zaakjes te regelen zodat we onze DCV weer tot rust kunnen laten komen. We krijgen een superplek. Met recht tegenover ons een enorm groot picknickgrasveld met speeltoestellen voor de kids; rechts van ons een open plek met tien meter verderop de doucheruimte en achter ons stroomt de North Saskatchewan River. Beautiful!! Het is zondag en er zijn heel veel gezinnen met jonge kinderen die hier heerlijk kunnen spelen. Veel kleine jongetjes die op kleine fietsjes voorbij komen. Vanzelfsprekend draagt ieder kind dat op een fiets rijdt een helm. Dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Op de fiets? Dan een helm op! Zelfs kleintjes op loopfietsjes dragen er een. Jong geleerd....... Er wordt driftig door de vaders (en de opa's) hout gehakt en overal zie je tussen de bomen rookwolken van de campfires omhoog komen. Canadezen en Amerikanen houden van campfires. Wat betreft het eten is het vandaag kliekjesdag en bij de koffie vanavond hebben we donuts van (uiteraard) Tim Horton.

Maandag 17 augustus 2015.

Voor de afwisseling hebben we weer een verdomd koude nacht achter de rug. Het is de laatste dag van ons verblijf en daarom staat voor vanmiddag het onvermijdelijke koffers pakken op het programma. Bah! Maar eerst nog één keer het totaalpakket ochtendrituelen afhandelen. Het is nog heel erg rustig als we richting de doucheruimte lopen die tien meter van onze plek verwijderd is. Mist hangt boven de North Saskatchewan River en de zon probeert er stiekum tussendoor te komen. Als we uit de douche komen is de mist opgetrokken. Langzamerhand wordt de campground wakker en zie je links en rechts steeds meer activiteit. Vandaag gaan we een bijzondere plek bezoeken, nl. de plaats waar in 1947 na heel veel zoeken op heel veel plaatsen in Canada uiteindelijk hier olie werd gevonden. Ook nu zoek ik de weg van de minste weerstand en maak ik gebruik van wikipedia voor de informatie over Leduc #1. Leduc No. 1 was a major crude oil discovery made near Leduc, Alberta, Canada on February 13, 1947. It provided the geological key to Alberta's most prolific conventional oil reserves and resulted in a boom in petroleumexploration and development across Western Canada. The discovery transformed the Alberta economy; oil and gas supplanted farming as the primary industry and resulted in the province becoming one of the richest in the country. Nationally, the discovery allowed Canada to become self-sufficient within a decade and ultimately a major exporter of oil. The discovery followed years of exploratory failures throughout the province. Imperial Oil had spent millions of dollars drilling 133 dry holes in the previous years as only minor discoveries were made. Leduc No. 1 proved that oil was trapped in what became known as the Leduc Formation and resulted in numerous major discoveries across the prairies. Leduc No. 1 produced 317,000 barrels of oil and 323 million cubic feet of natural gas before it was decommissioned in 1974, and was part of the Leduc-Woodbend oilfield that has produced over 300 million barrels of oil total. Billions of investment dollars flowed into Alberta and were followed by massive immigration to the province following the discovery. Alberta's two major cities saw their populations double within a few years. Calgary grew into a major financial centre and within two decades had the highest number of millionaires in Canada, per capita. The provincial capital of Edmonton, immediately northeast of the discovery, became a major petroleum production centre. A farming community with fewer than 900 residents in 1947, Leduc grew to become Alberta's 13th city, while several towns, including Devon and Swan Hills, were founded to support workers in the oil and gas industry. Tot zover Wikipedia. We bezoeken het Leduc #1 Energy Discovery Center waar we een duidelijk beeld krijgen van wat er zich heeft afgespeeld ten tijde van de de ontdekking van de oliebron en wat dit heeft betekent voor Canada en voor Alberta in het bijzonder. Heel interessant. Leuke bijkomstigheid is dat we worden welkom geheten door een aardige Belgische juffrouw die hier sinds een jaar woonachtig is en die het prettig vindt om weer even Nederlands te kunnen praten. Als eerste krijgen we een privé filmvoorstelling en dan bekijken we de indrukwekkende verzameling gebruiksvoorwerpen, documentatie, films, foto's e.d. niet alleen over de oliewinning maar ook informatie over de gaswinning en de oil sands (= mix van zand, klei, water en bitumen die gewassen wordt met warm water waardoor de olie vrij komt). Oil sands-velden hebben we indertijd bezocht tijdens onze trip door de North West Territories. Ook héél erg indrukwekkend! Canada is een grote leverancier van olie, gas en "oil sands". Buiten bezoeken we vervolgens de plek waar destijds de oliebron werd ontdekt. Ondertussen is het halverwege de middag en gaan we weer terug richting Devon om bij Norma Dees Kitchen te gaan lunchen. Norma Dee heeft echter alleen een ontbijtkaart. Ach wat maakt het ook uit, het is tenslotte drie uur. Na een aantal koppen koffie en een houthakkersontbijt verlaten we Norma Dees met de helft van mijn ontbijt in een box. Terug richting de campground om -alvorens te beginnen aan het onvermijdelijke pakken van de laatste koffer- nog even rond te wandelen over de campground en langs de oever van de rivier. Dan moeten we er toch aan geloven en worden alle laden en kastjes leeggehaald. Het pakken levert in eerste instantie wat ruimteproblemen op maar uiteindelijk is de klus geklaard. Een doos met koekjes geef ik af bij de achterburen. Vervolgens krijgt DCV een schoonmaakbeurt en maken we een lijstje van de kleine mankementen die er in de loop van deze vier weken zijn ontstaan zodat we dit morgen bij het inleveren in ieder geval kunnen melden. Vanavond nog de laatste blikjes bier wegwerken en dan zit het er bijna op. Balen!!!!