A rainy day and a sunny day in New York

24 december 2013 - New York City, Verenigde Staten

Maandag, 23 december 2013.
Als vanmorgen de wekker ons tot opstaan maant horen we al dat het regent. Dat belooft niet veel goeds. In tegenstelling tot de douche in het designhotel werkt de douche in appartement D6 prima. En na de gebruikelijke ochtendrituelen is het tijd voor het ontbijt, dat o.a. bestaat uit gebakken eitjes met bacon. We besluiten dat we met de subway naar Manhattan gaan en niet te voet zoals we in eerste instantie van plan waren. De regen gooit roet in het eten. Zo rond de klok van 10.00 uur gaan we richting het ondergrondse station dat op een kleine 5 minuten lopen ligt. We kopen bij de niet zo heel erg vriendelijke, in een klein hokje zittende metrokaartjesverkoper een opwaardeerbaar metrokaartje waar we een tegoed van 4 ritten op laten zetten. Als extra moeten we $ 1,- betalen voor het kaartje zelf. Het kaartje dat we aangeboden kregen van een alleraardigste oude dame is helaas "over de datum" dus daar hebben we niks aan. Ondanks dat was het wel heel erg lief bedoeld van deze mevrouw. We gaan naar het platform en na een paar minuten arriveert de F-train en kan de reis beginnen. Na een kleine 20 minuten stappen we uit bij de 42e straat en begeven we ons richting Grand Central Station. Daar bevindt zich nl. in de buurt het kantoortje van de Gray Line waar we de thuis via internet bestelde en betaalde New York Passes gaan ophalen. Met deze pas kunnen we heel veel musea en bezienswaardigheden bezoeken zonder dat we lang in de rij hoeven te staan en apart entree moeten betalen. Scheelt een hoop tijd en alles bij elkaar is zo'n pas goedkoper dan telkens losse entreekaartjes aanschaffen. Ondertussen regent het nog steeds en we besluiten om even bij Grand Central Station naar binnen te gaan. Dat is een prachtig groot oud gebouw maar vandaag is er een groot nadeel; we zijn niet de enigen. Het is er verschrikkelijk druk en rustig rondlopen en genieten van al het moois zit er vandaag dus niet in. Na nog geen minuut binnen te zijn geweest maken we rechtsomkeer en gaan snel naar buiten, de regen in. We gaan aan de wandel en met ons doen dat nog heel veel andere mensen. Het is gewoon ontzettend druk op straat en het ziet er naar uit dat Santa Claus heel veel cadeautjes moet afleveren op kerstavond. Tijd voor koffie! We vinden een etablissement waar de koffie uit een kom gedronken wordt en waar de vlaaitjes wel heel erg van het type klein zijn. Resultaat; 2 kommen koffie en 2 minivlaaitjes voor het luttele bedrag van $ 25,- Kassa!! We duiken weer de regen in en langzaam maar zeker begint het vervelend te worden. We bezoeken de nummer 1 drogist van NY (Duane Read) om het eerste item dat op ons boodschappenlijstje staat weg te kunnen strepen. Het valt op dat de prijzen hier toch wel wat hoger zijn vergeleken met die van afgelopen zomer in Kansas, Oklahoma e.o. Als ik bij de kassa mijn klantenkaart afgeef vraagt de jongeman me wat dit in hemelsnaam voor een kaart is. Ik vertel hem dat ik deze al ruim vijf jaar heb en blijkbaar is het een museumstuk zonder waarde want hij gooit hem meteen in de recyclecontainer. Ik reken af en vraag of hij dan voor mij een nieuwe kaart heeft, want ik wil natuurlijk wel een klantenkaart voor een eventueel volgend bezoek aan een van de DR-filialen. Geen probleem! Ik moet wat gegevens invullen die vervolgens door het systeem niet worden geaccepteerd en dus geeft de jongeman allerlei fictieve informatie door aan het systeem en voilà ik heb een klantenkaart. Ik weer helemaal happy en de jongeman ook. Happy holidays! Verder gaat het weer door de straten van Manhattan in de stromende regen. Niet leuk! Noodgedwongen gaan we richting Macy's, het grootste warenhuis ter wereld. En ook hier is het verschrikkelijk druk, maar wat belangrijker is; de kerstversiering is hier altijd geweldig mooi. Niet alleen buiten in de etalages maar ook binnen is werkelijk alles schitterend versierd en uiteraard worden hier, niet alleen door ons, de nodige foto's gemaakt. Als we e.e.a. op de gevoelige plaat hebben vastgelegd gaan we op zoek naar het visitorcenter. Bij Macy's bestaat voor toeristen nl. de mogelijkheid om een 3-daagse kortingspas aan te vragen die 10% extra korting geeft op de aankopen. Vijf jaar geleden moesten we onze paspoorten nog laten zien aan een medewerker van Macy's die ons vervolgens de pas overhandigde. Tegenwoordig staan er computers waar je zelf je paspoort moet scannen en wat algemene gegevens dient in te voeren waarna de kortingspas geprint wordt. Kind kan de was doen en de medewerker is overbodig geworden. We bekijken vandaag alleen een klein gedeelte van het aanbod op de begane grond aangezien er bijna geen doorkomen aan is. Hier is weinig merkbaar van de economische malaise. De 10%-pas wordt wel al gebruikt want Lei schaft zich, noodgedwongen, een horloge aan. Na deze transactie gaan we weer naar buiten en voor de afwisseling regent het nu hard. We wandelen richting Pennsylvania station dat tegenover het Pennsylvania hotel ligt, dat 10 jaar geleden tijdens de kerstvakantie onze thuisbasis was en waar Lei zo'n 24 jaar geleden toen hij voor Océ in NY heeft gewerkt ook heeft gelogeerd. We hebben er genoeg van en besluiten de metro terug naar Brooklyn te nemen. We zijn niet de enigen die dit plan hebben opgevat want het is verschrikkelijk druk op het station. Dit komt natuurlijk ook vanwege het feit dat dit niet alleen een metro- maar ook een treinstation is. Het grootste NS-station van Nederland is hierbij vergeleken maar een dorpsstationnetje. Als we weer gearriveerd zijn bij onze eindbestemming "15th street/prospect park" gaan we op zoek naar een eetgelegenheid en we vinden die bij Windsor Café waar we de eerste hamburger van deze vakantie nuttigen. Omdat het een flinke maaltijd is besluiten we het nagerecht mee te nemen (to go). Happy holidays! Ondanks het slechte weer is het toch een gezellige dag geweest, alleen hebben we niet datgene kunnen doen wat op ons programma stond. Gelukkig ziet de weersverwachting voor morgen er beter uit.

Dinsdag, 24 december 2013. De zon schijnt vanmorgen als de wekker ons roept. Dat belooft veel goeds! Omdat we vandaag zo rond de klok van 10 uur bij de assistente van Mr.Melzer onze financiële verplichtingen moeten voldoen kunnen we niet al te vroeg op pad. Om kwart over 10 dalen we de vier verdiepingen af (met een stapel vuile handdoeken) en bellen aan bij appartement A3. Geen reactie. Barbara is dus duidelijk (nog) niet aanwezig. Dan maar weer de vier verdiepingen naar boven klauteren (met een stapel vuile handdoeken). Voor de zekerheid schrijf ik een (concept-)mail voor Mr.Melzer om eventueel te informeren hoe nu verder mocht Barbara om kwart voor elf nog niet aanwezig zijn. We dalen de vier verdiepingen weer af (met een stapel vuile handdoeken) en jawel hoor, ze is er! De deur staat open en ze is druk aan het telefoneren, naar later blijkt met Mr.Melzer. We regelen de financiën, geven de vuile handdoeken af en krijgen een flinke stapel schone handdoeken. Ze is heel erg behulpzaam en vertelt ondertussen dat ze er morgen niet is want het is haar vrije dag. Deze is voor haar heel belangrijk want ze is katholiek. We informeren of ze nog een taxibedrijf kan adviseren i.v.m. de trip naar JFK volgende week en dat kan ze. We nemen tenslotte afscheid en als we haar vertellen dat we zo meteen te voet naar Manhattan gaan kijkt ze ons aan alsof we helemaal knettergek zijn. Dat zegt ze niet met zoveel woorden maar haar gezichtsuitdrukking zegt genoeg. We klauteren weer de vier verdiepingen naar boven (met schone handdoeken). De handdoeken worden opgeborgen en dan kunnen we eindelijk op weg. Het is ondertussen 11 uur en de zon schijnt uitbundig. Het is wel behoorlijk fris, maar 1 graad. Dat is t.o.v. zondag een verschil van 20 graden!! Er volgt nu een wandeling van 1 3/4 uur via Prospect Park, Flatbush Ave, Fulton Mall naar Brooklyn Heights waar we een pauze inlassen voor koffie en soep. Dan gaan we weer verder via de Brooklyn Heights Promenade waar we een schitterend uitzicht hebben op de skyline van Manhattan. We zien in de verte het Statue of Liberty en Ellis Island, maar wat toch blijft ontbreken in dit plaatje zijn de Twin Towers. Verder gaat het richting de Brooklyn Bridge die we te voet oversteken, samen met nog honderden anderen. Ook dit blijft een indrukwekkende belevenis en natuurlijk worden er de nodige plaatjes geschoten. We arriveren in Manhattan en we gaan richting Ground Zero om daar geduldig in de lange rij te wachten alvorens we -nadat we zorgvuldig gescreend zijn- het 9/11 Memorial kunnen bezoeken. Op de plek waar vroeger de Twin Towers stonden bevinden zich nu twee waterbassins die de exacte omtrek hebben van de twee verwoeste torens. Rondom de basis staan de namen vermeld van alle slachtoffers van 9/11 alsook van de 6 mensen die zijn omgekomen bij de bomaanslag op de Twin Towers in februari 1993. In totaal staan de namen van bijna 2983 (!) mensen vermeld. Het is een mooie plek die door zijn eenvoud heel erg veel indruk maakt. Wat een aantal idioten toch enorm veel leed kunnen veroorzaken. Nadat we hier een tijdje hebben doorgebracht besluiten we weer verder te gaan en wandelen we nog wat in de omgeving rond alvorens we bij Century 21 naar binnen gaan. En ook hier weer heel veel mensen die de laatste gelegenheid aangrijpen om kerstkadootjes aan te schaffen. Wij zijn niet op zoek naar kerstkadootjes maar ik vind wel een tas..... Een stem roept via de intercom dat de winkel om 18.00 uur vandaag de deuren sluit. It's Christmas Eve. Happy Holidays! We worden zo langzamerhand toch wel moe en kijken op onze plattegrond hoe we het beste kunnen lopen om bij een metrostation te komen waar we de F-train naar huis kunnen nemen. We moeten noordwaarts. Langzamerhand gaat de een na de andere winkel dicht en wordt het op de straat steeds drukker met toeterende auto's en massa's gele taxi's. Regelmatig staat het verkeer vast op de kruispunten, verkeerslichten ten spijt. Via Broadway komen we uiteindelijk bij het station en we waarderen ons metrokaartje op via de metrokaartjesopwaardeerautomaat. Als we op het platform zijn gearriveerd hoeven we nog geen minuut te wachten tot onze trein arriveert. Het is helemaal niet druk dus hoeven we niet te staan. Na een kwartier staan we weer in Brooklyn en omdat de meeste restaurants gesloten zijn vanavond gaan we bij Joe's Pizza pizza halen voor thuis. Vanavond gaat voor de eerste keer de tv aan en........ die doet het niet. Wat we ook proberen, we krijgen geen enkele zender te zien. Dan maar weer de radio aan, zoals tot nu toe elke dag het geval is geweest. Gezellig de hele tijd kerstmuziek. Nat King Cole, Bing Crosby, natuurlijk Elvis, Perry Como, the Carpenters en zo af en toe John Lennon, George Michael en José Feliciano. Wat een geweldige dag is het geweest met prachtig weer en heel veel (nieuwe) indrukken.

1. Ger:
    25 december 2013
    Geneet van ôgge vakantie, maar as we det zooe laese is det gen problem. Groetjes Leny en Ger
  2. Emile en Annie:
    beste Sonja en Lei

Een heel fijne kerst in NY toegewenst.
    De verhalen roepen onze indrukken van NY weer helemaal tot leven.
    Geniet er verder van!

groetjes Emile en Annie
  3. Jos.:
    Hi, "America-freaks", we wish you Merry,Merry Christmas en die
    andere wins steure weej óch ein-van-dees-daag!!

p.s. Leo, Wie laat is ut??!
  4. Corne van Rhee:
    25 december 2013
    Hoi Sonja en Lei, geneet van de kersdaag dao in ut vaere New York. Net zoeè as ik geneet van och reisverslage.
  5. Bouma Irina:
    26 december 2013
    It was raining in Texas as well. We hope you will have more sun as we do here. Could you tell us your FaceTime address?
    The Bouma's/The Texans.