Top of the Rock

25 december 2013 - New York City, Verenigde Staten

Woensdag, 25 december 2013 / Eerste Kerstdag.
We hebben het plan opgevat om vandaag in ieder geval niet te voet richting Manhattan te gaan, maar met de F-train. De start is vanmorgen wat moeizaam en we verlaten pas rond half elf het appartement. Het is maar 5 minuutjes lopen naar het 15 street/prospect park subwaystation en hier aangekomen besluiten we dat we 2 exemplaren van het type 7-day metrocard aanschaffen. Dan kunnen we de komende 7 dagen onbeperkt met de ondergrondse reizen en hoeven we niet regelmatig het dezer dagen aangeschafte exemplaar op te waarderen. We hebben de keuze om zelf via een automaat de kaarten aan te schaffen of we doen dat bij de metrokaartjesverkoper die opgesloten zit in het metrokaartjesverkopershokje van 1 vierkante meter. We kiezen voor optie één. We geven antwoord op de vragen die de automaat ons stelt, duwen de creditcard in de gleuf en hoppa daar komt de eerste kaart tevoorschijn. Nog een keer hetzelfde ritueel en hoppa weer een kaart. Voor het ritje van vanmorgen naar Manhattan gebruiken we het "oude" kaartje waar nog een tegoed van 2 ritten op staat. De F-train arriveert binnen no time en dan zijn we eindelijk op weg naar de eerste bestemming van vandaag: het Empire State Building. Zodra we weer boven de grond zijn wandelen we richting de ingang van het gebouw waar we -als we hier arriveren- naar het einde van de wachtrij worden gedirigeerd. Ondanks dat we een New York Pass hebben moeten we toch gewoon in de rij gaan staan om kaartjes aan te schaffen. De rij is gigantisch! We moeten tot het einde van "the block" en dan ook nog eens de hoek om. We schatten dat het minstens 1 á 1 1/2 uur zal duren alvorens we binnen zijn. En dan moeten we nog in de rij gaan staan voor een kaartje. Dat doen we dus echt niet! We zijn in het verleden al twee keer boven geweest, dus het is niet echt een must. We gaan aan de wandel en via een tamelijk rustige 5th Avenue gaat het richting Rockefeller Plaza waar zich bij de schaatsbaan de wereldberoemde gigantisch grote kerstboom bevindt. Hier is het weer heel erg druk en iedereen maakt foto's van de boom. Mum and dad samen met the kids; mum and dad zonder de kids; de kids zonder mum and dad; grandparents, stelletjes en de overal in steeds groter wordende getale aanwezige, vreselijk onfatsoenlijke en irritante Chinezen; ze moeten allemaal op de foto met de boom. Als ze de boom in het bos zouden tegenkomen werd er niet naar omgekeken. We besluiten dat we de Top of the Rock gaan bezoeken. Het observatiedek op de 67e verdieping van Rockefeller Center. En ook hier is weer heel veel belangstelling voor. We moeten uiteraard in de rij gaan staan voor een kaartje maar omdat we de NY-pass hebben mogen we in een aparte rij gaan staan waar het ietsje sneller gaat. We bemachtigen kaartjes voor de trip omhoog van 13.15 uur en dat betekent dat we een uurtje de tijd hebben om op zoek te gaan naar koffie. Dat is nog een hele opgave want vanwege Kerstmis zijn alle winkeltjes en koffiezaakjes in het gebouw zelf gesloten, dus gaan we buiten in de omgeving op zoek. We vinden uiteindelijk een Dean & Deluca waar we twee megagrote bekers koffie bestellen (to go uiteraard). Net op tijd zijn we weer terug om te beginnen aan ons avontuur naar de Top of the Rock. Het is nog een lange weg te gaan alvorens we bij de lift aankomen en ook hier worden we weer gescreend en moeten de tassen door de scanner. De trip omhoog met de lift duurt zo'n 50 seconden. Het plafond van de liftcabine bestaat uit plexiglas zodat heel duidelijk de verlichte liftschacht is te zien en daardoor is ook de snelheid duidelijk waarneembaar. Na dit korte maar hevige ritje zijn we dan op de 67e etage gearriveerd en hebben we een geweldig mooi uitzicht van 360 graden over Manhattan. Onbeschrijflijk indrukwekkend! Maar koud dat het is! De camera's maken overuren. We kunnen met de trap nog 3 verdiepingen hoger dus de 360 graden uitzichten worden nogmaals op de gevoelige plaat vastgelegd. Langzaam maar zeker beginnen de vingers en de oren pijn te doen van de kou en dus besluiten we, na nog een extra rondje gemaakt te hebben, aan de afdaling te beginnen. Ook dit is weer een belevenis, alleen niet voor post traumatische hersenschudding. Nadat we Rockefeller Center via Rockefeller Plaza hebben verlaten kuieren we over 5th Avenue en overleggen we ondertussen wat de volgende bestemming voor vandaag zal zijn. Dat wordt dus de Eldridge Street Synagoge. We nemen weer de subway en bij East Broadway komen we weer boven de grond. We zitten midden in Chinatown. Onvoorstelbaar om te zien hoe deze bevolkingsgroep zich (ook hier) als een olievlek uitbreidt en langzaam maar zeker steeds meer terrein wint. Nog niet zo heel lang geleden behoorde dit gedeelte tot het gebied van de Joodse gemeenschap. De synagoge ligt nu temidden van Chinese winkels, restaurant, kappers, e.d. We hebben geen geluk want de synagoge is vandaag geopend van 10.00 - 15.00 uur en het is ondertussen 15.30 uur. Heel erg jammer en dus komen we een dezer dagen hier nog eens terug want dit staat heel hoog op ons lijstje. We zullen de rochelende en op straat spugende Chinezen nogmaals voor lief moeten nemen, helaas........ Het wordt nu toch wel heel erg koud en de wandeltocht van gisteren zit nog in de benen vandaar dat we besluiten dat het mooi geweest is voor vandaag en zoeken we de subway weer op om de terugreis naar Brooklyn te aanvaarden. Vanavond dus rustig de tijd nemen om de (heel veel) vandaag gemaakte foto's te ordenen en het plan de campagne voor morgen op te stellen want er staan nog veel dingen op ons to-do-lijstje. Aangezien we nog steeds geen teken van leven uit de tv kunnen krijgen luisteren we gezellig via de iPad naar de Top 2000 en krijgen we voor het eerst sinds we uit Venlo zijn vertrokken elk uur een nieuws update via radio 2 te horen. En eigenlijk is er geen nieuws........

1. Theo:
    26 december 2013
    Wauw, zo krijg je een mooie indruk van deze indrukwekkende stad.
    Dat het kouder is geworden is ook duidelijk te zien en het wordt nog kouder komende dagen.
    Maar de warmte zit van binnen toch?
    Geniet verder maar fijn jullie mooie reis, en voor nu alvast een gezond en gelukkig 2014 gewenst,
  2. Pia:
    26 december 2013
    We krijgen helemaal heimwee als we jullie verhalen lezen en de foto's bekijken. Wat prachtig de versiering bij Macey's! Kerst in New York is toch wel bijzonder.
  3. Jos.:
    26 december 2013
    Hello Sonja (en Lei auk natuurlik), Kei leuk die "Roeije"!! tas. Kitty.