Hulde voor de maintenance-guy

25 mei 2024 - Morris, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vrijdag 24 mei 2024

Goedemorgen!
De Amishgemeenschap ontwaakt in Intercourse, Lancaster County, Pennsylvania. Het heeft gisteravond een beetje geregend toen er een onweersbui overtrok. Niks noemenswaardig in vergelijking met wat we een paar keer hebben meegemaakt deze reis. Er wordt al vroeg op het land gewerkt door de farmer aan de overkant van de weg. Dat levert ook nu weer een bijzonder plaatje op.Al vroeg samen aan ‘t werk
Een van de campinggasten komt even de gastank van zijn riante motorhome laten bijvullen door de Campgroundhost. We zijn nu al enkele weken hier aan het rondreizen maar telkens als we weer zo’n gigagrote “coach” (zoals ze hier zeggen) zien valt de mond open van verbazing. Wat een luxe-manier van rondreizen. En als dat nog niet genoeg is, hangt er achter de coach meestal een jeep of pick-up zodat je, mocht je langer blijven staan op de camping, je toch mobiel bent en eropuit kunt trekken. Campingbus(je)
We verlaten rond 10.45 uur Beacon Hill Camping en maken nog even een korte scenic drive door de omgeving. Het Amishgebeuren is en blijft fascinerend om te zien. Hun leef- en werkwijze, hun kleding, hun transportmiddelen. Het paard is heel belangrijk en absoluut onmisbaar. Ze fietsen (niet elektrisch!) en soms verplaatsen ze zich op een step. Op de step
Na dit laatste sightseeing-rondje rijden we richting Lancaster. Daarna is de route: (voor onze “route”volgers😉) 283 noord/oost -> Middletown -> 230 noord -> Steelton (veel staalindustrie) met links de Susquehanna River (een armoedige omgeving) -> Harrisburg -> vervolgens gaan we over de 11/15 noord (even lekker doorrijden). Susquehanna River
Dan staat er op de waarschuwingsborden dat er rekening gehouden moet worden met file / langzaamrijdend verkeer. Geen overbodige waarschuwing want even later staat het verkeer muurvast. Het gaat allemaal stapvoets maar het is absoluut een relaxte situatie en iedereen berust erin. Is sowieso het enige wat je kunt doen.
Ik wijk op een gegeven moment van de route af om de file verder te omzeilen.
Het is druk op de weg vanwege het vrije weekend ter gelegenheid van Memorialday a.s. maandag. Met name heel veel campers in alle soorten en maten. Men trekt eropuit dit weekend en dan met name naar de campings. Het is family-time at the campgrounds en het maakt absoluut niet uit hoeveel mijlen er afgelegd moeten worden om met de whole family bij elkaar te kunnen zijn. Afstanden betekenen hier absolutely nothing.
En weer voor de “routevolgers”😉: Bij Northumberland ->147 noord, vervolgens wordt het 180/220 west -> Williamsport de 15 noord tot Liberty en van daaruit 414 west naar Morris.
Daar ligt de eindbestemming van vandaag, de Twin Streams Campground, waar we om 16.00 uur arriveren. En nu maar hopen dat onze reservering in hun reserveringssysteem staat🙏🏼.Heej is de plaats
We melden ons bij de office en leggen uit dat het bij het reserveren via internet🛜 niet helemaal goed is gegaan en dat we daarna nog een e-mail hebben gestuurd. De mevrouw herinnert zich de mail maar vertrouwde het niet helemaal vanwege het “vreemde” e-mailadres. Ze dacht dat het spam was. Hoe dan ook, de betaling is niet binnen en daardoor is er dus ook geen reservering. Maar don’t worry, ze heeft nog wel een plekje voor ons. Gelukkig! Weliswaar zonder “sewer” maar dat is geen probleem want we hebben gisteren nog gedumpt. We krijgen de bekende plattegrond met de route naar onze (omcirkelde) plek. Helemaal top!
We zetten ons huis op de plaats en ook nu bieden de gele stabilisatoren weer uitkomst om het huis enigszins waterpas te zetten. De waterslang wordt aangesloten en ook de elektriciteitskabel gaat in het stopcontact. Normaalgesproken hoor ik dan binnen een duidelijke pieptoon die aangeeft dat we op het stroomnet zijn aangesloten en kan ik vervolgens de waterpomp aanzetten. Maar ik hoor vanalles behalve de pieptoon. Wat is het geval? Er zit geen stroom op het kastje dat bij onze plek hoort. Lei gaat kijken of er op het kastje naast onze plek wel stroom zit, maar ook hier Tote Hose. Dan zit er niks anders op dan naar de office te gaan.The Office
Het probleem wordt voorgelegd en de maintenance-guy wordt opgeroepen. Een van de, in the office aanwezige, vrouwen zegt tegen Lei : “You’re the guy from the Netherlands?” Yes, I am.
Ze vertelt dat bij haar in de buurt een Nederlandse vrouw woont die getrouwd is met een man uit Zuid-Afrika. Waarschijnlijk dat Lei deze vrouw kent want Nederland🇳🇱 is tenslotte niet zo groot🤨. Ze zoekt op haar telefoon naar een foto om deze te laten zien maar ondertussen komt de maintenance-guy en aangezien ze de foto zo snel niet kan vinden zullen we nooit te weten komen wie deze Nederlandse vrouw is.

Technische dienst
Lei mag met de guy from maintenance meerijden in het golfkarretje vanaf de office naar onze plek. De aardige knul kijkt naar wat eventueel de oorzaak van deze stroomloze situatie is maar kan zo gauw niets vinden. Hij gaat naar de hoofdschakelkast om daar eventueel iets te kunnen fiksen. Helaas. Ondertussen komt de campgroundhost ook even poolshoogte nemen. “Hello! You’re the guy from the Netherlands?” Yes, I am.
Hij vraagt welke taal we spreken. “What language do you speak?” Dutch.
Hij: “O, like the Amish.”
De guy from maintenance zegt meteen “No, that is different.”  Lei zegt dat de Amish een soort van Duits (German) spreken maar ook nu zegt de knul dat dat toch anders is. Hij heeft ondertussen iets kunnen fiksen, alleen niet bij onze aansluiting maar wel bij de aansluitingen links en rechts van ons. Hij probeert onze stroomkabel daar in te pluggen maar die is helaas te kort. Als Lei zegt dat we een extra kabel hebben is het probleem opgelost. De twee kabels worden gekoppeld en vervolgens gaat de stekker in het stopcontact van de aansluiting rechts van ons. Dat kan want er staat niemand op die plek.
Wij blij, de campinghost blij en de guy from maintenance is heel blij. Hij vertelt dat ons accent hem bekend in de oren klinkt want hij heeft vorig jaar een tijd lang als vrijwilliger in Griekenland gewerkt in een vluchtelingenkamp. Daar waren ook Nederlanders werkzaam, vandaar de herkenning. Hij vond het “painfull” om zoveel leed te zien van de mensen die met gevaar voor eigen leven gevlucht zijn uit hun thuisland om op zoek te gaan naar een betere toekomst. Vooral het leed van de vrouwen en de kinderen hebben hem aangegrepen. Hij hoopt dat hij iets heeft kunnen betekenen voor de mensen daar. Al is het maar een beetje.
Ik zeg dat hij goed werk heeft verricht en dat wat je geeft krijg je terug.
Hij: “That is what God says, works for me.”
Wat zijn uiterlijk en opmerkingen betreft zou hij wel eens tot de Mennonieten kunnen behoren. Maar hoe dan ook, hij heeft ervoor gezorgd dat we stroom hebben.

We kunnen ons nu echt installeren en daarna lekker buiten onder de luifel in onze klapstoeltjes gaan zitten.  Het is tenslotte een prachtige, zonovergoten dag. Dat geluk is echter van korte duur want achter ons staat een duo waarvan zij met moeite hello zegt in het voorbijgaan en hij de andere kant opkijkt. Wat gaat die gek doen? Hij stopt allerlei spullen in een soort conservenblik en steekt er de fik in. Gevolg, een enorme rookontwikkeling die door de windrichting onze kant opkomt. Het aso-duo is ondertussen gauw binnen gaan zitten. Wij gaan noodgedwongen pal vóór de camper zitten om uit de rook te blijven. Dat duurt een half uur en dan wordt de rook minder. We gaan weer terug naar onze plek onder de luifel en hij, de aso-rookveroorzaker, is ondertussen uit zijn schuilplaats gekomen en staat constant met de rug naar ons gekeerd. Bang waarschijnlijk dat we hem aanspreken op zijn asociaal gedrag. Aso-held-op-sokken.
Later blijkt dat hij houtskool voor de BBQ heeft gemaakt. Zou je ook gewoon kunnen kopen, dan ben je niemand tot last. Maar wellicht heet hij Rémy en denkt hij dat hij alleen op de wereld is.
Er arriveren nog enkele family’s in hun gigacampers om ons gezelschap te houden.

De buitenkeuken
Een van de campers heeft een buitenkeuken😳. Gewoon de klep openen en dan heb je een ruimte met keukenkastjes, een spoelbak met waterkraan en een koelkast. Dat is handig want dan hoef je niet telkens naar binnen om een nieuw blikje bier te halen. Het is tenslotte je “vrije” tijd doorbrengen en dan moet je je zo min mogelijk inspannen😂.

De dag loopt op z’n einde en we hebben vandaag 297 km afgelegd.

1. Miep Haanen - Gordebeke:
    27 mei 2024
    Zijn dat campers op de foto's. Wat een bakbeesten. Het lijken wel vrachtwagens.
  2. Tom Posno:
    27 mei 2024
    Hoi Sonja en Lei,
    Weer een flinke afstand vandaag, maar jullie hebben natuurlijk een planning om woensdag de camper weer in te leveren.
    Ja, je hebt campers in allerlei maten, maar die van jullie is kinderspel vergeleken bij het “large” en “big” van sommigen in US.
    Wat een pech bij het krijgen van stroom, maar uiteindelijk kwam alles weer goed.
    En nog even moest je aso Rémy nog even accepteren met zijn eigengemaakte houtskool.
    Onvoorstelbaar hoe sommigen denken en dit vervolgens ook in de praktijk brengen…………
    Rust maar lekker uit, want het zijn toch flinke ritten.
    Veel groetjes uit Velp, Tom.

Jouw reactie