Acclimatiseren

17 december 2018 - Brooklyn, Verenigde Staten

Maandag 17 december 2018

1661, 11th Avenue beschikt over een, volgens ons althans, gedateerde verwarmingsketel. Zo rond 17.00 uur ontwaakt het apparaat en begint meteen te brullen. In eerste instantie dachten we dat het geluid afkomstig is van de metro die diep onder de grond zijn weg baant door de tunnel die zich misschien onder 1661, 11th Avenue bevindt. Maar omdat het geluid constant door blijft gaan lijkt het onwaarschijnlijk dat het de metro is. Conclusie: het is de verwarmingsinstallatie. Er lopen dikke verwarmingsbuizen door de keuken, de douche en de slaapkamer en het opwarmen veroorzaakt enorme knallen. Dat duurt een uurtje en dan is het knallen voorbij. Niet het brullen, dat gaat nog een tijdje door.

Appartement A3 beschikt, net als alle andere appartementen, over een oude houten vloer en die oude houten vloer die kraakt. Net als de oude houten vloer van appartement B3 boven ons. Het zijn allemaal geluiden waar we even aan moeten wennen, maar voor de rest is het een prima plek.

Vanmorgen moeten we Mr. Melzer het restant van de verschuldigde huurpecunia overhandigen. Hij zou rond 09.15 uur aanwezig zijn in the Office (het appartement schuin tegenover ons) maar ons kloppen op de deur om 09.30 uur en 09.45 uur levert geen resultaat op. Even later horen we geroezemoes op de gang dus even spieken door the peephole. We zien Mr. Melzer en zijn assistente Barbara the Office binnengaan. Mooi, kunnen we tenminste onze schulden gaan voldoen. Als we de voordeur openen lopen we meteen Barbara tegen het lijf die very happy is om ons te zien. Uiteraard. We geven haar als cadeautje een blikje met Dutch speculaas. Ook Mr. Melzer heet ons welcome (again) en ook hij krijgt een blikje met Dutch speculaas maar ook een envelop met de huurpenningen. Gezellig kletsen is er niet bij want de telefoon blijft rinkelen. Hij heeft het druk met managen.

In het appartement boven het onze is duidelijk hoorbaar dat er iemand aanwezig is. De bel gaat en Mr. Melzer vraagt of hij de extra hairdryer mag hebben die in de muurkast ligt want in het appartement boven ons is er geen aanwezig. Tuurlik mag dat, het is tenslotte zijn appartement en het zijn zijn spullen. En ik heb ruim voldoende aan één hairdryer. Hij overhandigt de hairdryer aan de bovenbuurvrouw die op de gang staat te wachten.

Even later gaat weer de bel. De bovenbuurvrouw met vochtige haren staat aan de deur met de hairdryer in de hand. It doesn’t work! May I use yours? Ofcourse! Come in. Als ze op de badkamer driftig aan het hairdryen is kijkt Leo of hij het niet-werkende exemplaar aan de praat krijgt. Hij steekt de stekker in het stopcontact en..... it’s a miracle! It blows! Ondertussen is de buurvrouw klaar met blowen en gaat ze tevreden terug naar haar appartement met de toch wel werkende föhn.

Het is tijd om op pad te gaan. We doen het vandaag rustig aan en blijven in de directe omgeving. We wandelen richting 8th. Avenue met zijn winkels, restaurants, scholen en kerken. De kerstbomenverkopers zijn alom vertegenwoordigd evenals de leveranciers die de restaurants en de winkels van voorraad voorzien. Ze zetten hun spullen bij de grote ijzeren kelderdeuren buiten op de stoep. Als de deuren open zijn kom je via een trap naar beneden in de voorraadkelder.

In een van de zijstraten is een brandweerkazerne en hier is een monument ter nagedachtenis aan de op 9-11 omgekomen brandweerlieden van deze post. Het zijn er heel veel.....

Naast de brandweerkazerne ligt een supermarkt, de Park Slope Coop. Er staat een meneer buiten die een een geel hesje draagt met daarop de naam van de winkel. Als er een mevrouw naar buiten komt met een volle boodschappenkar vraagt deze meneer of ze hulp nodig heeft met het naar huis brengen van de boodschappen. Ja, dat heeft ze en dus vergezelt meneer haar naar huis om de boodschappen af te leveren en vervolgens met het lege karretje weer terug te gaan naar de winkel. Wachten op de volgende klant die hulp nodig heeft met de boodschappen. Wat een service! En dat alles free of charge! We zien even later een mevrouw die eenzelfde geel hesje draagt een lege boodschappenkar terugbrengen naar de Park Slope Coop.

Wij gaan nog even naar de grotere versie van KeyFood om boodschappen in te slaan voor de komende tijd en kuieren dan weer terug naar huis. Al met al loopt het toch tegen vijf uur en hebben we nodige km’s in de benen.

Op het kruispunt bij de school vlak bij huis staat een mevrouw die de kinderen helpt die over moeten steken. Zodra ze een paar kleuters in het vizier krijgt komt ze in actie en zorgt ze dat de kids veilig aan de overkant komen. We hebben dit vandaag meerdere malen gezien bij scholen. Veiligheid voor alles!

1. Adrie Maitimu:
    18 december 2018
    Wat een leuke manier om zo op de hoogte te worden gehouden van jullie reis, ik geniet ervan 👍🏼
  2. Tim Verlaek:
    18 december 2018
    Die verwarmingsinstallatie maakt inderdaad behoorlijk wat geluid. Leuk dat jullie er weer zijn. Fijne dagen en veel plezier
  3. Eric:
    18 december 2018
    Daag, ich waan mich weer in the big apple as dit laes. Gangk vooral door met sjrieve, leuk :-) Doot de appletiers maar de groete van mich
  4. Maria holla:
    18 december 2018
    Alles gelukkig weer kunnen lezen ge neet van de vakansie samen gr auk van Hans.
  5. Joep:
    18 december 2018
    Goh Lei, now mos se met Sonja vechte um d'n hairdryer
  6. Miep Haanen - Gordebeke:
    18 december 2018
    Geweldig waat waer ein verhaol. Ik bin der beej as ik ut laes.